BANSKÁ ŠTIAVNICA - Od budúceho týždňa odstavia Železnice SR trať medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou. Dôvodom je oprava kilometrového tunela, ktorý je v havarijnom stave. Oprava by mala byť skončená do polovice mája.
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Odstavenie trate vyvolalo v meste obavy. "Obávame sa, že stav tunela bude horší, ako sa predpokladá. Oprava sa môže predĺžiť, čo by nám skomplikovalo letnú turistickú sezónu. Množstvo turistov sa presúva do Štiavnice hlavne vlakom," povedal poslanec mestského zastupiteľstva v Štiavnici Vladimír Poprac.
V meste by sa tak podľa neho zopakovala situácia, keď osobnú dopravu v dôsledku redukcie železničných tratí pred troma rokmi dočasne zrušili. Vlaky do Štiavnice nepremávali od februára do polovice júna 2003. Dopravu obnovili po rozsiahlych protestoch samosprávy.
Podľa hovorkyne železníc Nely Blaškovej oprava tunela potrvá približne tri mesiace a zrejme si vyžiada investíciu niekoľkých miliónov korún. Tunel je podľa odborníkov zdeformovaný, oceľové výstuže hrdzavejú a uvoľňujú sa z obloženia. Náhradnú dopravu zabezpečia železnice autobusmi.
"V čase, keď železnica v roku 2003 nefungovala, sa ukázalo, koľko problémov v doprave vznikalo. Do štiavnických škôl dochádza približne tritisíc študentov a žiacke spoje boli zvyčajne preplnené," povedal Poprac.
Štiavnica sa pri argumentácii za obnovenie lokálky opierala aj o štúdiu Rady Európy. Rada na objednávku slovenskej vlády vypracovala ešte v roku 1994 technickú správu o rozvoji mesta. Železničnú dopravu do mesta Rada zhodnotila ako kľúčovú. Štiavničania sa spoliehajú, že trojmesačný termín na opravu sa podarí dodržať a v tuneli nebude vážnejšie poškodenie. (eta, sita)