SME
Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

Dva podniky SAD majú víťazov

BRATISLAVA – Komisia na privatizáciu Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) včera vyhodnotila víťazov súťaží v prvých dvoch podnikoch. Francúzsky dopravca Connex Transport, patriaci do globálneho holdingu Vivendi Enviroment zvíťazil v tendri o SAD Br

BRATISLAVA – Komisia na privatizáciu Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) včera vyhodnotila víťazov súťaží v prvých dvoch podnikoch. Francúzsky dopravca Connex Transport, patriaci do globálneho holdingu Vivendi Enviroment zvíťazil v tendri o SAD Bratislava. V prípade SAD Dunajská Streda bola najlepšia ponuka predložená domácou spoločnosťou Dunajskostredská autobusová doprava, s.r.o. Víťazov odporučí ministerka privatizácie Mária Machová schváliť vláde budúcu stredu.

Vláda chce predať spolu sedemnásť podnikov SAD. Čistý majetok slovenských autobusových dopravcov, ktorý vstupuje do privatizácie, vyčíslilo ministerstvo dopravy na približne 3,7 miliardy korún.

SkryťVypnúť reklamu

Vozidlový park podnikov SAD je značne spustnutý, vo veku technickej životnosti (do ôsmich rokov) je asi len 17 percent autobusov. Z kúpnej ceny za akcie podnikov preto budú musieť privatizátori preinvestovať 95 až 97 percent práve do obnovy vozidlového parku.

Rozhodujúcim kritériom tak bude suma, ktorou sa investori zaviažu navýšiť základné imanie podnikov. Po dohode so štátom, ktorý bude dočasne majoritným akcionárom, sa potom rozhodne o spôsobe investícií. Vzhľadom na majoritu štátu sa predpokladá, že nákupy nových autobusov budú prebiehať štandardnými tendrami.

V každom z podnikov SAD sa bude predávať 49 percent akcií. Z majoritného podielu 51 percent, ktorý zostane v držbe Fondu národného majetku sa má v druhej etape 34 percent previesť na vyššie územnosprávne celky. Na zvyšných 17 percent akcií získajú predkupné právo investori. Argument na zachovanie dočasného vplyvu štátu na podnikaní dopravcov spočíva v platnosti cenovej regulácie, priznávaní zliav cestovného a zmlúv o výkonoch vo verejnom záujme. Zľavy sú na Slovensku v porovnaní s inými európskymi krajinami nadštandardné. SAD v súčasnosti ponúkajú v európskom meradle pomerne nízke ceny, tie sú však na druhej strane kompenzované dotáciami štátu. Skúsenosti z Česka ukazujú, že ceny cestovného po vstupe investorov do autobusovej dopravy nemusia rásť, ak sa vláda zaručí pokračovať v dotáciách.

SkryťVypnúť reklamu

TOMÁŠ KURTANSKÝ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  1. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  2. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  3. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  4. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  5. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  6. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  7. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 827
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 234
  3. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 667
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 3 250
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 148
  6. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 2 972
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 578
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 396
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  2. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  3. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  4. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  5. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  6. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  7. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  8. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 473
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 934
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 209
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 5 733
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 552
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 447
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 052
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 795
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu