SME

Dva podniky SAD majú víťazov

BRATISLAVA – Komisia na privatizáciu Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) včera vyhodnotila víťazov súťaží v prvých dvoch podnikoch. Francúzsky dopravca Connex Transport, patriaci do globálneho holdingu Vivendi Enviroment zvíťazil v tendri o SAD Br

BRATISLAVA – Komisia na privatizáciu Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) včera vyhodnotila víťazov súťaží v prvých dvoch podnikoch. Francúzsky dopravca Connex Transport, patriaci do globálneho holdingu Vivendi Enviroment zvíťazil v tendri o SAD Bratislava. V prípade SAD Dunajská Streda bola najlepšia ponuka predložená domácou spoločnosťou Dunajskostredská autobusová doprava, s.r.o. Víťazov odporučí ministerka privatizácie Mária Machová schváliť vláde budúcu stredu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vláda chce predať spolu sedemnásť podnikov SAD. Čistý majetok slovenských autobusových dopravcov, ktorý vstupuje do privatizácie, vyčíslilo ministerstvo dopravy na približne 3,7 miliardy korún.

SkryťVypnúť reklamu

Vozidlový park podnikov SAD je značne spustnutý, vo veku technickej životnosti (do ôsmich rokov) je asi len 17 percent autobusov. Z kúpnej ceny za akcie podnikov preto budú musieť privatizátori preinvestovať 95 až 97 percent práve do obnovy vozidlového parku.

Rozhodujúcim kritériom tak bude suma, ktorou sa investori zaviažu navýšiť základné imanie podnikov. Po dohode so štátom, ktorý bude dočasne majoritným akcionárom, sa potom rozhodne o spôsobe investícií. Vzhľadom na majoritu štátu sa predpokladá, že nákupy nových autobusov budú prebiehať štandardnými tendrami.

V každom z podnikov SAD sa bude predávať 49 percent akcií. Z majoritného podielu 51 percent, ktorý zostane v držbe Fondu národného majetku sa má v druhej etape 34 percent previesť na vyššie územnosprávne celky. Na zvyšných 17 percent akcií získajú predkupné právo investori. Argument na zachovanie dočasného vplyvu štátu na podnikaní dopravcov spočíva v platnosti cenovej regulácie, priznávaní zliav cestovného a zmlúv o výkonoch vo verejnom záujme. Zľavy sú na Slovensku v porovnaní s inými európskymi krajinami nadštandardné. SAD v súčasnosti ponúkajú v európskom meradle pomerne nízke ceny, tie sú však na druhej strane kompenzované dotáciami štátu. Skúsenosti z Česka ukazujú, že ceny cestovného po vstupe investorov do autobusovej dopravy nemusia rásť, ak sa vláda zaručí pokračovať v dotáciách.

SkryťVypnúť reklamu

TOMÁŠ KURTANSKÝ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 904
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 4 328
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 659
  4. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 3 293
  5. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 797
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 759
  7. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 2 607
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 263
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  2. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  3. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  4. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  8. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 489
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 387
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 598
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 8 644
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 237
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 5 938
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 832
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 358
  1. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  2. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  3. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  4. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  5. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  7. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  8. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
SkryťZatvoriť reklamu