SME
Nedeľa, 27. november, 2022 | Meniny má Milan

Únia skráti pracovnú dobu vodičov

BRUSEL - Vodiči kamiónov a autobusov v Európskej únii si budú musieť od volantu častejšie povinne odpočinúť, aby ubudlo vážnych dopravných nehôd. Nové predpisy o pracovnej dobe vodičov z povolania včera definitívne schválil Európsky parlament. Za porušov

Za mnohé nehody automobilov môže únava vodičov. Preto chce Európska komisia skrátiť maximálny čas, ktorý môžu profesionálni vodiči stráviť za volantom. ILUSTRAČNÉ FOTO - SME

anie predpisov nebudú zodpovedať len vodiči, ktorí vraj často čelia tlaku zamestnávateľov, ale i prepravcovia. V rozprave zneli výhrady, že nové predpisy nejdú v snahe znížiť počet mŕtvych na cestách ešte ďalej, ale aj obavy z vplyvu na konkurencieschopnosť európskych prepravcov či zvýšenie výdavkov na verejnú dopravu.

Po novom budú vodiči musieť denne súvisle odpočívať najmenej 12 hodín, rozdelených do troj- a deväťhodinového bloku. Za volantom by nemali sedieť viac než deväť hodín denne; hodinu navyše bude možné pridať najviac dvakrát do týždňa. Doteraz mohli šoféri kamiónov a autobusov šoférovať až 74 hodín týždenne, zmení sa to na 56 hodín alebo 90 hodín počas dvoch nasledujúcich týždňov. Každé dva týždne budú musieť mať aspoň 45 hodín v kuse povinný odpočinok.

Nové predpisy sa budú vzťahovať i na vodičov tretích krajín na cestách únie. Pribudnú kontroly i digitálne tachometre, v nových vozidlách v únii povinné od 1. mája. Nebudú sa dať oklamať tak ľahko, ako doterajšie analogóvé zariadenia.

Parlamentný spravodajca k zákonu, nemecký komunista Helmuth Markov, ľutoval, že nové predpisy sa nebudú vzťahovať na vodičov dodávok do 3,5 tony, ktorých nehôd pribúda.

Členské štáty budú musieť od roku 2008 každoročne skontrolovať aspoň dve percentá pracovných dní vodičov, od roku 2010 tri percentá. Priestupky spáchané v jednej členskej krajine budú postihnuteľné i v inej. Sankcie, ktoré spadajú do výlučnej kompetencie členských krajín, sa však zladiť nepodarilo.

"Je to reálny pokrok," hovorí komisár pre dopravu Jacques Barrot. Povedal, že kamióny sa síce podieľajú len na šiestich percentách nehôd v únii, ale na 16 percentách havárií s obeťami na životoch. Pripomenul, že Európska komisia v decembri varovala 10 z 25 krajín únie, že dosiaľ neprijali ani jej súčasnú smernicu o pracovnej dobe v cestnej doprave. Chybu zatiaľ napravilo len Írsko, ostatným hrozí žaloba na európskom súde.

(čtk)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  2. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  4. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  5. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  8. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 25 690
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 7 313
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 572
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 433
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 660
  6. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 028
  7. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 1 712
  8. Jediná slovenská univerzita s akreditáciou AACSB 1 707
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Kamenné tváre a Obelisk
  2. Soňa Fröhlichová: Jazero Powell – najkrajšie priehradové jazero v USA, deň číslo 6
  3. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť piata-Tirana
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
  5. Aleš Tvrdý: Južná Amerika
  6. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť štvrtá- Skaderské jazero a príchod na albánske pobrežie
  7. Soňa Fröhlichová: Grand Canyon –⁠ jeden z najkrajších prírodných divov sveta, deň číslo 4
  8. Aleš Tvrdý: Cestovateľ
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 695
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 536
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 5 677
  4. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 467
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 845
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 628
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 3 496
  8. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 487
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu