Za mnohé nehody automobilov môže únava vodičov. Preto chce Európska komisia skrátiť maximálny čas, ktorý môžu profesionálni vodiči stráviť za volantom. ILUSTRAČNÉ FOTO - SME |
anie predpisov nebudú zodpovedať len vodiči, ktorí vraj často čelia tlaku zamestnávateľov, ale i prepravcovia. V rozprave zneli výhrady, že nové predpisy nejdú v snahe znížiť počet mŕtvych na cestách ešte ďalej, ale aj obavy z vplyvu na konkurencieschopnosť európskych prepravcov či zvýšenie výdavkov na verejnú dopravu.
Po novom budú vodiči musieť denne súvisle odpočívať najmenej 12 hodín, rozdelených do troj- a deväťhodinového bloku. Za volantom by nemali sedieť viac než deväť hodín denne; hodinu navyše bude možné pridať najviac dvakrát do týždňa. Doteraz mohli šoféri kamiónov a autobusov šoférovať až 74 hodín týždenne, zmení sa to na 56 hodín alebo 90 hodín počas dvoch nasledujúcich týždňov. Každé dva týždne budú musieť mať aspoň 45 hodín v kuse povinný odpočinok.
Nové predpisy sa budú vzťahovať i na vodičov tretích krajín na cestách únie. Pribudnú kontroly i digitálne tachometre, v nových vozidlách v únii povinné od 1. mája. Nebudú sa dať oklamať tak ľahko, ako doterajšie analogóvé zariadenia.
Parlamentný spravodajca k zákonu, nemecký komunista Helmuth Markov, ľutoval, že nové predpisy sa nebudú vzťahovať na vodičov dodávok do 3,5 tony, ktorých nehôd pribúda.
Členské štáty budú musieť od roku 2008 každoročne skontrolovať aspoň dve percentá pracovných dní vodičov, od roku 2010 tri percentá. Priestupky spáchané v jednej členskej krajine budú postihnuteľné i v inej. Sankcie, ktoré spadajú do výlučnej kompetencie členských krajín, sa však zladiť nepodarilo.
"Je to reálny pokrok," hovorí komisár pre dopravu Jacques Barrot. Povedal, že kamióny sa síce podieľajú len na šiestich percentách nehôd v únii, ale na 16 percentách havárií s obeťami na životoch. Pripomenul, že Európska komisia v decembri varovala 10 z 25 krajín únie, že dosiaľ neprijali ani jej súčasnú smernicu o pracovnej dobe v cestnej doprave. Chybu zatiaľ napravilo len Írsko, ostatným hrozí žaloba na európskom súde.
(čtk)