SME

Únia skráti pracovnú dobu vodičov

BRUSEL - Vodiči kamiónov a autobusov v Európskej únii si budú musieť od volantu častejšie povinne odpočinúť, aby ubudlo vážnych dopravných nehôd. Nové predpisy o pracovnej dobe vodičov z povolania včera definitívne schválil Európsky parlament. Za porušov

Za mnohé nehody automobilov môže únava vodičov. Preto chce Európska komisia skrátiť maximálny čas, ktorý môžu profesionálni vodiči stráviť za volantom. ILUSTRAČNÉ FOTO - SME

anie predpisov nebudú zodpovedať len vodiči, ktorí vraj často čelia tlaku zamestnávateľov, ale i prepravcovia. V rozprave zneli výhrady, že nové predpisy nejdú v snahe znížiť počet mŕtvych na cestách ešte ďalej, ale aj obavy z vplyvu na konkurencieschopnosť európskych prepravcov či zvýšenie výdavkov na verejnú dopravu.

Po novom budú vodiči musieť denne súvisle odpočívať najmenej 12 hodín, rozdelených do troj- a deväťhodinového bloku. Za volantom by nemali sedieť viac než deväť hodín denne; hodinu navyše bude možné pridať najviac dvakrát do týždňa. Doteraz mohli šoféri kamiónov a autobusov šoférovať až 74 hodín týždenne, zmení sa to na 56 hodín alebo 90 hodín počas dvoch nasledujúcich týždňov. Každé dva týždne budú musieť mať aspoň 45 hodín v kuse povinný odpočinok.

Nové predpisy sa budú vzťahovať i na vodičov tretích krajín na cestách únie. Pribudnú kontroly i digitálne tachometre, v nových vozidlách v únii povinné od 1. mája. Nebudú sa dať oklamať tak ľahko, ako doterajšie analogóvé zariadenia.

Parlamentný spravodajca k zákonu, nemecký komunista Helmuth Markov, ľutoval, že nové predpisy sa nebudú vzťahovať na vodičov dodávok do 3,5 tony, ktorých nehôd pribúda.

Členské štáty budú musieť od roku 2008 každoročne skontrolovať aspoň dve percentá pracovných dní vodičov, od roku 2010 tri percentá. Priestupky spáchané v jednej členskej krajine budú postihnuteľné i v inej. Sankcie, ktoré spadajú do výlučnej kompetencie členských krajín, sa však zladiť nepodarilo.

"Je to reálny pokrok," hovorí komisár pre dopravu Jacques Barrot. Povedal, že kamióny sa síce podieľajú len na šiestich percentách nehôd v únii, ale na 16 percentách havárií s obeťami na životoch. Pripomenul, že Európska komisia v decembri varovala 10 z 25 krajín únie, že dosiaľ neprijali ani jej súčasnú smernicu o pracovnej dobe v cestnej doprave. Chybu zatiaľ napravilo len Írsko, ostatným hrozí žaloba na európskom súde.

(čtk)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 833
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 328
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 731
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 228
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 129
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 868
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 363
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 080
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 936
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 71 735
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 236
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 681
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 429
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 554
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 15 474
  8. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 12 735
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu