SME

Hviezda českých železníc náhle zhasína

PRAHA, BRATISLAVA - Pýcha českej železnice, rýchlovlak Pendolino už nejazdí. Posledná pojazdná súprava totiž včera ráno zastavila v poliach ...

Vlaky Pendolino sú síce schopné jazdy 230 kilometrov za hodinu, ale pre slovenské železnice tento parameter nie je dôležitý. Trate u nás totiž zvládnu len 160-kilometrovú rýchlosť, a to len na vybraných úsekoch. FOTO - ČTK

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


PRAHA, BRATISLAVA - Pýcha českej železnice, rýchlovlak Pendolino už nejazdí. Posledná pojazdná súprava totiž včera ráno zastavila v poliach a musela ju odtiahnuť obyčajná lokomotíva. Tieto rýchlovlaky, ktoré sú schopné jazdy rýchlosťou až 230 kilometrov za hodinu, chceli pôvodne s Českými dráhami (ČD) nakupovať aj slovenské železnice. Pendolino tiež plánovali ČD nasadiť na pravidelnú linku z Bratislavy do Prahy už v tomto roku, ale nestihli to. Rýchlovlak sa však na slovenských tratiach v budúcnosti objaví.

SkryťVypnúť reklamu

Pred dvoma týždňami v Česku podobne skončili ďalšie štyri rýchlovlaky. Je pravdepodobné, že ich kolaps rovnako ako v predchádzajúcich prípadoch spôsobila porucha softvéru.

"Do Pardubíc bolo všetko v poriadku, potom sme asi trikrát náhle zastavili a pri Krasíkove sme ostali stáť úplne. Posádka sa snažila vlak opäť naštartovať, ale to sa už nepodarilo," povedal českému denníku Mladá fronta Dnes jeden z cestujúcich.

Posledný vlak, ktorý išiel z Prahy do Ostravy, skolaboval pri Krasíkove na Orlickoústecku. Do konca januára preto budú všetky spoje SuperCity Pendolino zabezpečovať náhradné súpravy. ČD cestujúcim, ktorí budú musieť využívať iné vlaky, vyplatia 20-percentnú kompenzáciu, alebo celú cenu cestovného v prípade, že náhradný spoj nevyužijú. Výrobca, spoločnosť Alstom sľúbila, že dovtedy vlaky opraví.

SkryťVypnúť reklamu

Ako SME povedala Hana Bednářová z tlačového oddelenia ČD, spoločnosť plánuje od Alstomu vymáhať ušlý zisk, ktorý však zatiaľ firma nevie spresniť. Zrejme však pôjde o miliónové sumy. ČD prevádzkujú sedem takýchto vlakov, ktoré ich stáli v prepočte šesť miliárd slovenských korún.

Dva rýchlovlaky Pendolino chceli pôvodne aj slovenské železnice. Ich technológia naklápania vozňov totiž dokáže výrazne zrýchliť jazdu na železničných oblúkoch.

Deklaračnú dohodu o spoločnom nákupe podpísala ešte nerozdelená Železničná spoločnosť s Českými dráhami v roku 2002. Vlaky sa v rámci štátnych zákaziek mali kupovať spolu a bez tendra tak, aby bola ich cena nižšia. Z dohody však nakoniec zišlo: ministerstvo dopravy železniciam dalo na takéto ambiciózne investície stop, pretože boli vysoko stratové.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Slovensko Miloša Čikovského teraz firma o nákupe vlakov Pendolino neuvažuje. "Dnes máme iné priority. Namiesto nákupu vlakov pre diaľkovú dopravu sa sústredíme na posilnenie prímestských vlakov. Navyše, diaľkovú dopravu chceme zabezpečiť inak ako Česi," dodal.

Autor: Juraj Danielis

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  3. Ľuboš Fellner otvorene
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  5. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  7. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  1. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  3. Ľuboš Fellner otvorene
  4. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  7. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  8. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 19 938
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 259
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 378
  4. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 884
  5. Ľuboš Fellner otvorene 4 807
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 4 238
  7. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 3 848
  8. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 3 074
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Drevená vodárenská veža v Palárikove, slovenský unikát
  2. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút!
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LII.
  4. Irena Šimuneková: Topoľčiansky hrad
  5. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  6. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  7. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  8. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 682
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 736
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 9 742
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 101
  5. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 6 849
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 693
  7. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 6 429
  8. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 343
  1. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  2. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  3. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  4. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  5. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  6. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  7. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  8. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
SkryťZatvoriť reklamu