Londýn 23. januára (TASR) - Britská vláda zverejnila dnes päť možností vyriešenia cestnej dopravy okolo starobylého kamenného monumentu Stonehenge. Jedným z návrhov je tunel popod Stonehenge, ktorý bol minulý rok zamietnutý ako príliš nákladný.
Kruhový monument z masívnych kameňov vo Wiltshire v juhozápadnom Anglicku leží medzi dvoma rušnými cestami, pričom po jednej z nich prejde denne takmer 33.000 vozidiel. Ochrancovia prírody i vládne organizácie zodpovedné za starovekú pamiatku sa už roky usilujú nájsť spôsob redukcie alebo odklonenia dopravy, aby mohli skvalitniť bezprostredné okolie tohto historického monumentu.
Stonehenge bol postavený medzi rokmi 3000 až 1600 pred n.l., no jeho pôvodný účel sa dodnes nepodarilo s istotou určiť: niektoré teórie hovoria, že je to chrám, podľa iných pohrebisko, astronomický kalendár, prípadne kombinácia všetkých troch.
Stonehenge sa označuje aj ako "britské pyramídy" a turisti ho navštevujú počas celého roka. V deň letného slnovratu - v najdlhší deň roka na severnej pologuli - sa tam konajú nočné slávnosti, na ktorých sa zíde do 30.000 návštevníkov a novodobých druidov.
Od roku 1991 padlo asi 50 alternatívnych návrhov na cestné trasy v jeho tohto starobylého miesta. V roku 2002 vláda schválila schému odklonenia dopravy od rušnej cesty A303 cez dvojkilometrový tunel vykopaný pod samotným kamenným kruhom. Minister dopravy však v júli minulého roku návrh zamietol ako príliš drahé riešenie.
Medzi alternatívy, ktoré dnes zverejnil diaľničný úrad na verejnú diskusiu, patria nasledovné možnosti:
- "vyhĺbený a zakrytý" tunel, odmietnutý ešte v roku 2002
- vybudovanie nových ciest ďalej na sever alebo na juh od pamätníka
- "čiastočné riešenie", ktorým by sa ponechala cesta A303, no uzavrela menšia A344 prechádzajúca severnou časťou monumentu.
Ochrancovia prírody argumentujú, že tunel i nové cesty by prechádzali priamo cez Stonehenge, teda miesto svetového kultúrneho dedičstva, a zničili by územie s rozlohou 26 štvorcových kilometrov, na ktorom je viac než 400 prehistorických monumentov.
Archeologička Kate Fieldenová z Aliancie Stonehenge - zastrešujúceho orgánu ochranárskych skupín - sa domnieva, že najlepším riešením by bol 4,5-kilometrový tunel idúci popod celé chránené územie. Tento návrh bol zamietnutý kvôli financiám ešte v roku 1996.
Konečná správa o výsledkoch konzultácií bude predložená ministrom začiatkom leta tohto roku.