
FOTO - TASR
eme a ako rýchlo sa tam chceme dostať.
Autobusoví dopravcovia berú zákazníkov železniciam najmä na trasách, kde viazne železničné spojenie. „Napríklad na trase do Banskej Bystrice, kde je vlakové spojenie mizerné, ale aj na juhu Slovenska, kde majú železnice riedku sieť. Niekedy je mi to až ľúto, keď vidím, ako pekné nové vlaky jazdia po železnici poloprázdne,“ povedal ekonomický riaditeľ SAD Bratislava Ľudovít Štiglic. Železnice zasa považujú za svoj tromf vysokú bezpečnosť.
Stále ešte drahé je pre Slovákov lietanie. Ďaleko máme aj od rozvinutej vnútroštátnej siete letísk, podobnej tej v západnej Európe. Jediná linka, ktorú ponúkajú dve letecké spoločnosti na Slovensku, je z Bratislavy do Košíc a späť.
Letecké spoločnosti aj vzhľadom na vyššie ceny nevidia v tradičných dopravcoch priamu konkurenciu.
„Autobusy a vlaky nie sú pre nás priamou konkurenciou, pretože naše služby využíva iná skupina cestujúcich, najmä biznis zákazníci,“ povedala hovorkyňa Slovenských aerolínií Zuzana Wurflová.
Na druhej strane aspoň „zárodočná“ konkurencia, ktorá vznikla po vstupe novej leteckej spoločnosti Sky Europe airlines na Slovensko, pohla cenami leteniek nadol. Sky Europe totiž postavilo svoju kampaň na cene letenky z Bratislavy do Košíc za 990 korún. Slovenské aerolínie takmer ihneď zareagovali a ponúkli cenu 900 korún. To sú už ceny, ktoré sa zdajú aj Slovákom zaujímavé. „Chodia si to skúsiť aj tí, ktorí nikdy predtým neleteli,“ povedala Wurflová. K výslednej cene letenky však ešte treba prirátať DPH a letiskové poplatky, takže reálna cena je vyššia.
Akcie leteckých dopravcov nútia zamyslieť sa nad určitými opatreniami aj tradičných dopravcov. „Hoci ťažko porovnávať autobusy s lietadlami, priznávam, že cestovné, ktoré už dnes ponúkajú letecké spoločnosti, sa približuje cenám za autobusy. Na druhej strane však pri lietaní niekedy vzniká problém, pretože nelietajú tak často, ako jazdíme my, a - samozrejme - nelietajú všade,“ povedal Štiglic.