![]() V prípade, že lietadlo dlhšie mešká, musí letecká spoločnosť dať pasažierom odškodné. Včera o tom rozhodol Európsky súdny dvor. ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR/EPA |
BRUSEL - Cestujúci dostanú odškodnenie, ak ich let bude mať dlhé meškanie alebo ho letecká spoločnosť zruší. Včera o tom rozhodol Európsky súdny dvor. Nevyhovel tak sťažnosti aeroliniek, podľa ktorých je toto nariadenie príliš nákladné a neoprávnené, pretože musia platiť odškodné aj v prípadoch, ktorým nemôžu zabrániť.
Nariadenie Európskej únie nadobudlo platnosť v minulom roku. Aerolinky musia podľa neho poskytnúť cestujúcim pri zmene letenky, dlhodobom oneskorení či zrušení letu jedlo, ubytovanie a v niektorých prípadoch aj peňažné odškodnenie vo výške stoviek eur. Za zrušenie letu musia aerolinky zaplatiť až 600 eur (22 452 korún), čo je dvojnásobok v porovnaní s predchádzajúcim limitom. Opatrenia sa týkajú všetkých letov do únie a z únie.
Toto rozhodnutie sa snažila zablokovať predovšetkým Medzinárodná asociácia leteckej dopravy IATA a asociácie európskych nízkonákladových leteckých spoločností. Podľa asociácií nemôžu byť aerolinky zodpovedné za oneskorenie spôsobené mimoriadnymi podmienkami, ktoré nemôžu ovplyvniť, ako sú štrajky alebo bezpečnostné hrozby. Obidve skupiny predložili sťažnosť vo Veľkej Británii a najvyšší súd v Londýne ju odovzdal Európskemu súdnemu dvoru.
Súd včera rozhodol, že cestujúci lietadlami majú pri oneskorení oveľa väčšie problémy, než cestujúci vlakom či trajektmi. "Predovšetkým pre umiestnenie letísk, ktoré sú väčšinou mimo mestských centier, a pre špecifickú procedúru pri odbavovaní a podaní batožín nie sú problémy, ktoré cestujúcim nastanú pri týchto udalostiach, porovnateľné," uviedol súd v odôvodnení.
Nízkonákladové aerolinky sa tiež sťažovali, že toto opatrenie nie je spravodlivé, pretože výška náhrady je často vyššia ako cena ich letenky. Súd však oznámil, že akékoľvek oneskorenia letov sú pre cestujúcich rovnako bolestivé a všetky aerolinky by mali zaobchádzať s cestujúcimi rovnako.
IATA odhaduje, že opatrenie bude stáť aerolinky ročne viac než 600 miliónov eur. Táto finančná záťaž prichádza v období, keď sa letecké odvetvie usiluje vyrovnať s vysokými cenami pohonných látok a rastúcou konkurenciou, napísali agentúry AP a Reuters. (čtk)