Brusel 10. januára (TASR) - Európske aerolínie budú musieť poskytnúť pasažierom kompenzácie v prípade dlhého meškania a zrušenia letov. Potvrdil to dnes Európsky súdny dvor, ktorý zamietol odvolanie leteckých spoločností proti tomuto nariadeniu prijatému minulý rok.
Aerolínie zastúpené Medzinárodnou asociáciou leteckej dopravy (IATA) a Európskou nízkonákladovou leteckou asociáciou argumentovali tvrdením, že odškodné predstavuje pre ne vysokú finančnú záťaž, pričom v niektorých prípadoch dochádza k meškaniam a zrušeniam letov na základe podmienok, ktoré spoločnosti nevedia ovplyvniť. Európsky súdny dvor však potvrdil platnosť prijatých nariadení.
Tie prikazujú aerolíniám odškodňovať pasažierov poskytnutím stravy, nocľahu alebo aj finančne v prípade prebookovania, dlhého meškania alebo zrušenia letov z a na územie Európskej únie. Stravu musia poskytnúť v prípade dvojhodinového meškania, zatiaľ čo pri päťhodinovom meškaní musia zabezpečiť nocľah, ak toto meškanie prinúti cestujúcich zostať cez noc. Letecké spoločnosti sú povinné v prípade prebookovania ak nebudú schopné nájsť cestujúcemu s platnou rezerváciou miesto poskytnúť finančnú náhradu. Pri letoch do 1 500 kilometrov to je 250 eur, v prepočte 9350 SKK, pri letoch od 1 500 do 3 500 km vo vnútri EÚ 400 eur a pri ostatných letoch 600 eur.
Nové pravidlá lepšie chránia pasažierov aj proti zrušeným letom. Cestujúci majú nárok na rovnaké kompenzácie ako pri odmietnutí, ak nebudú o zrušení letu informovaní viac ako dva týždne pred plánovaným odletom, alebo ak nebudú presunutí na linku časovo veľmi blízko pôvodnému letu.
(1 EUR = 37,402 SKK)
(spravodajkyňa TASR Monika Poláková) zll