SME
Štvrtok, 18. august, 2022 | Meniny má Elena, Helena

Slovenské a poľské Tatry spojí železnica

VYSOKÉ TATRY 29. decembra (SITA) – Slovenské a poľské Tatry by mala už o niekoľko rokov spájať železnica. „Je predpoklad, aby elektrická železnica išla okolo celých Tatier zo slovenskej a poľskej strany, ...

VYSOKÉ TATRY 29. decembra (SITA) – Slovenské a poľské Tatry by mala už o niekoľko rokov spájať železnica. „Je predpoklad, aby elektrická železnica išla okolo celých Tatier zo slovenskej a poľskej strany, a aby bola napojená aj na letisko Poprad,“ uviedol tajomník Výboru vlády pre obnovu a rozvoj Vysokých Tatier Ivan Štefanec. Cieľom projektu je vybudovanie integrovaného dopravného systému a odbúranie osobnej automobilovej dopravy a úplne vylúčenie nákladnej dopravy z Vysokých Tatier. Štefanec predpokladá, že časový horizont celého projektu je päť rokov, z čoho dva roky potrvá príprava projektovej dokumentácie. Podporu má projekt podľa Štefanca nielen na Slovensku, ale aj v Poľsku a v orgánoch Európskej komisie. Slovensko by malo získať na uskutočnenie projektu financie z fondov Európskej únie.

SkryťVypnúť reklamu

V súvislosti s týmto projektom sa začína hovoriť o oprášení projektu Alweg, ktorý mal vyriešiť v polovici šesťdesiatych rokov zastaranú dopravu vo Vysokých Tatrách jednokoľajkou na pilieroch. „Myslím si, že projekt elektrickej železnice okolo Tatier je ešte progresívnejší,“ uviedol I. Štefanec. Podľa neho znamená medzinárodnú spoluprácu a verí, že jeho uskutočnenie posunie Tatry na vyššiu úroveň, dá im medzinárodný punc a pritiahne pozornosť zahraničných návštevníkov.

Primátor Vysokých Tatier Ján Mokoš si nemyslí, že projekt Alweg má v súčasnosti šancu. „Reálnejšia je tá druhá možnosť, nenazývajme to Alwegom, ale hovorme o nosnom dopravnom systéme,“ uviedol J. Mokoš. Predĺženie Tatranskej elektrickej železnice na letisko v Poprade a do Poľska je podľa neho dobrá vízia. TEŽ v niektorých úsekoch potrebuje zdvojkoľajnenie a vyrovnanie oblúkov, aby sa doprava na železnici mohla zrýchliť. Železničná doprava je v porovnaní s automobilovou oveľa ekologickejšia. Aký systém nakoniec zvolí mesto bude známe až po odsúhlasení územného plánu, ktorého schválenie sa posúva z marca na september 2006.

SkryťVypnúť reklamu

Nový prepravný systém – Tatranskú integrovanú dopravu predpokladá aj víťazná Štúdia trvalo udržateľného rozvoja Vysokých Tatier. Štúdia navrhuje zaviesť systém „zaparkuj a použi hromadnú dopravu“, ktorá by znížila množstvo individuálnej automobilovej dopravy. Preferovať by sa mali dopravné uzly v priestoroch s dominantnou väzbou na služby cestovného ruchu.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  8. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  1. Shell myslí na slovenské komunity
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  4. Agrokomplex 2022
  5. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  6. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  7. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  8. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 37 141
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 24 118
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 450
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 614
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 298
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 177
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 810
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 301
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Erika Kladna: Australský outback
  2. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  3. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  4. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  5. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  6. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
  8. Soňa Fröhlichová: Na švajčiarskej hore Mont Fort servírujú syrové fondue vo výške 3300 metrov nad morom
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 15 145
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 611
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 466
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 132
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 930
  6. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 929
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 845
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 606
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
SkryťZatvoriť reklamu