SME

Slovenské a poľské Tatry spojí železnica

VYSOKÉ TATRY 29. decembra (SITA) – Slovenské a poľské Tatry by mala už o niekoľko rokov spájať železnica. „Je predpoklad, aby elektrická železnica išla okolo celých Tatier zo slovenskej a poľskej strany, ...

VYSOKÉ TATRY 29. decembra (SITA) – Slovenské a poľské Tatry by mala už o niekoľko rokov spájať železnica. „Je predpoklad, aby elektrická železnica išla okolo celých Tatier zo slovenskej a poľskej strany, a aby bola napojená aj na letisko Poprad,“ uviedol tajomník Výboru vlády pre obnovu a rozvoj Vysokých Tatier Ivan Štefanec. Cieľom projektu je vybudovanie integrovaného dopravného systému a odbúranie osobnej automobilovej dopravy a úplne vylúčenie nákladnej dopravy z Vysokých Tatier. Štefanec predpokladá, že časový horizont celého projektu je päť rokov, z čoho dva roky potrvá príprava projektovej dokumentácie. Podporu má projekt podľa Štefanca nielen na Slovensku, ale aj v Poľsku a v orgánoch Európskej komisie. Slovensko by malo získať na uskutočnenie projektu financie z fondov Európskej únie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V súvislosti s týmto projektom sa začína hovoriť o oprášení projektu Alweg, ktorý mal vyriešiť v polovici šesťdesiatych rokov zastaranú dopravu vo Vysokých Tatrách jednokoľajkou na pilieroch. „Myslím si, že projekt elektrickej železnice okolo Tatier je ešte progresívnejší,“ uviedol I. Štefanec. Podľa neho znamená medzinárodnú spoluprácu a verí, že jeho uskutočnenie posunie Tatry na vyššiu úroveň, dá im medzinárodný punc a pritiahne pozornosť zahraničných návštevníkov.

Primátor Vysokých Tatier Ján Mokoš si nemyslí, že projekt Alweg má v súčasnosti šancu. „Reálnejšia je tá druhá možnosť, nenazývajme to Alwegom, ale hovorme o nosnom dopravnom systéme,“ uviedol J. Mokoš. Predĺženie Tatranskej elektrickej železnice na letisko v Poprade a do Poľska je podľa neho dobrá vízia. TEŽ v niektorých úsekoch potrebuje zdvojkoľajnenie a vyrovnanie oblúkov, aby sa doprava na železnici mohla zrýchliť. Železničná doprava je v porovnaní s automobilovou oveľa ekologickejšia. Aký systém nakoniec zvolí mesto bude známe až po odsúhlasení územného plánu, ktorého schválenie sa posúva z marca na september 2006.

SkryťVypnúť reklamu

Nový prepravný systém – Tatranskú integrovanú dopravu predpokladá aj víťazná Štúdia trvalo udržateľného rozvoja Vysokých Tatier. Štúdia navrhuje zaviesť systém „zaparkuj a použi hromadnú dopravu“, ktorá by znížila množstvo individuálnej automobilovej dopravy. Preferovať by sa mali dopravné uzly v priestoroch s dominantnou väzbou na služby cestovného ruchu.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Trnavskí vinári však zmenili biznis s vínom
  2. Slovensko na nohách. Začína 10. ročník Európskeho týždňa športu
  3. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  4. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  5. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  6. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  7. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne
  8. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  1. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  2. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  3. Slovensko na nohách. Začína 10. ročník Európskeho týždňa športu
  4. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  5. Bez nich by elektrina netiekla.
  6. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  7. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne
  8. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  1. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 10 585
  2. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 422
  3. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 6 079
  4. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 055
  5. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 3 395
  6. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 2 447
  7. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 204
  8. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 063
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Blanka Ulaherová: ... a každý deň sme videli Ararat
  2. Dada Vozáriková: Cez pol Európy na trajekt. Do Írska. (+ video)
  3. Ľuboš Vodička: Drevená vodárenská veža v Palárikove, slovenský unikát
  4. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút!
  5. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LII.
  6. Irena Šimuneková: Topoľčiansky hrad
  7. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  8. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere. 21 099
  2. Vladimír Zervan: Ficov úpadok 14 594
  3. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran. 11 452
  4. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 172
  5. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 8 569
  6. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 6 744
  7. Ľuboslav Farkaš: Ďalšie, von oknom vyhodené peniaze Matúša Šutaja Eštoka 5 352
  8. Rastislav Puchala: Veľký deň slovenskej diplomacie 4 998
  1. Marian Nanias: Unikátna jadrová investícia – Turecká JE Akkuyu.
  2. Radko Mačuha: Aj hnutie Republika číta SME.
  3. INESS: Zdravotná starostlivosť v USA: Mýtus voľného trhu
  4. Marcel Rebro: Internetová diskusia podľa SMERu: Putin svätý, Západ fašista a USA môže aj za vaše hemoroidy
  5. Dušan Koniar: Štátne sviatky a iné generálne štrajky
  6. Tupou Ceruzou: Konsolidácia na salaši
  7. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere.
  8. Věra Tepličková: Malí živnostníci = veľkí daromníci
SkryťZatvoriť reklamu