SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Vrak lode zostal na Dunaji, rozkrádajú ho

SAP - Vrak rumunskej lode Oltenita, ktorá zhorela a čiastočne sa potopila 2. októbra pri obci Sap, je ešte stále na Dunaji. Ľudia z okolia ho po kúskoch rozkrádajú a železo vozia do zberných surovín.

Odstránenie vraku bude stáť 10 miliónov . FOTO - AUTORKA

Riaditeľ Štátnej plavebnej správy Ján Juria hovorí, že vrak je v plavebnej dráhe. Rumunská strana už dostala niekoľko termínov, aby ho odstránila, posledným je 20. december. Potom jej hrozí pokuta.

Majiteľ lode má najskôr predložiť projekt s technickým riešením likvidácie. "Odovzdal ho už niekoľko ráz, no vždy neúplný," hovorí Denisa Žabková z Inšpektorátu životného prostredia v Bratislave. Inšpekcia, správca toku Slovenský vodohospodársky podnik a Štátna plavebná správa dali podmienku, že vrak treba odstrániť tak, aby sa neznečistilo životné prostredie. "Nesúhlasíme s tým, aby sa loď kúskovala na brehu v Sape. Navrhli sme zlikvidovať ju v Rumunsku alebo v komárňanskej lodenici, kde sú lepšie podmienky na použitie nornej steny, ktorá zabráni znečisteniu rieky, i na pristavenie lode na prečerpávanie zvyšku ropných látok," povedala Žabková.

Majiteľ Oltenity už uhradil plavebnej správe takmer milión korún za práce na likvidácii následkov havárie. Náklady na odstránenie vraku budú asi 10 miliónov korún. Rumuni nemajú ani zmluvu so spoločnosťou, ktorá loď odtiahne, odborníci hovoria, že likvidácia sa v termíne nedá stihnúť, a podozrievajú rumunskú spoločnosť, že o to ani nemá záujem.

Na lodi sa v čase požiaru plavilo 43 členov posádky a 77 turistov z Nórska a Belgicka. Vo svojej kajute zhorela 57-ročná speváčka. Požiar sa rozšíril z kuchyne na celú loď a úplne ju zničil. Podľa hasičov na nej nefungovalo hasičské zariadenie. Prípad vyšetruje polícia, ktorá stále nemá výsledok expertízy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  10. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 230
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 557
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 636
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 081
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 15 609
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 12 899
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 235
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 529
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 378
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 548
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu