Kontroverzný londýnsky Most milénia konečne slúži verejnosti

Londýn 22. februára (TASR) - Elegantný, pôvabný a stabilný, bez jediného záchvevu je podľa trpezlivých londýnskych chodcov nový Most milénia pre peších ...

Londýn 22. februára (TASR) - Elegantný, pôvabný a stabilný, bez jediného záchvevu je podľa trpezlivých londýnskych chodcov nový Most milénia pre peších cez rieku Temžu, ktorý mesto s takmer dvojročným oneskorením konečne odovzdalo verejnosti do užívania.

Most za 18,2 milióna libier, je prvý novým mostom v Londýne po viac ako sto rokoch, verejnosti však po svojom otvorení v júni 2000 slúžil len tri dni. Rekordný počet - 180.000 chodcov, ktorí využili nové spojenie oboch brehov Temže - spôsobil, že most sa nebezpečne rozhojdal.

Preto sa muselo pristúpiť k jeho rekonštrukcii. Stavbári umiestnili na 350 metrov dlhom moste 90 "pohlcovačov otrasov" a náklady na výstavbu tohto diela sa tak predražili o päť miliónov libier.

Kontroverzný most patrí medzi projekty, ktoré mali symbolizovať príchod nového tisícročia v Londýne. Pôsobí ako šíp svetla nad vodou a spája dve monumentálne londýnske stavby: katedrálu sv. Pavla na severnom brehu a galériu moderného umenia Tate Modern na južnom brehu Temže.

Autori projektu z architektonického ateliéru Foster and Partners spolupracovali pri tvorbe návrhu s významným britským sochárom sirom Anthonym Carom. A autori projektu dnes medzi prvými most vyskúšali. Ako neskôr pán Foster prezradil novinárom, žiadny most v Británii nepodstúpil také zaťažkávacie testy ako tento projekt po svojej vynútenej rekonštrukcii.

Pohojdávanie, kvôli ktorému museli most pred dvoma rokmi uzavrieť, je podľa neho nový fenomén, ktorý nikto nečakal. Technici zistili, že most trpí "synchrónnou postrannou podráždenosťou", keď po ňom kráčajú ľudia. Pri zaťažení 156 chodcami bol most ešte stabilný, ale už desať ďalších ľudí ho rozhojdalo. Aby tento výkyv stabilizovali, museli na most namontovať už spomínané absorbéry otrasov.

Aj napriek problémom, ktoré nový most sprevádzali na začiatku jeho "života", však architekti veria, že ľudia si ho rýchlo obľúbia.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 10 604
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 057
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 903
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 749
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 447
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 143
  7. Kam do tepla v januári? 2 223
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 995
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 834
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 118