Kontroverzný londýnsky Most milénia konečne slúži verejnosti

Londýn 22. februára (TASR) - Elegantný, pôvabný a stabilný, bez jediného záchvevu je podľa trpezlivých londýnskych chodcov nový Most milénia pre peších ...

Londýn 22. februára (TASR) - Elegantný, pôvabný a stabilný, bez jediného záchvevu je podľa trpezlivých londýnskych chodcov nový Most milénia pre peších cez rieku Temžu, ktorý mesto s takmer dvojročným oneskorením konečne odovzdalo verejnosti do užívania.

Most za 18,2 milióna libier, je prvý novým mostom v Londýne po viac ako sto rokoch, verejnosti však po svojom otvorení v júni 2000 slúžil len tri dni. Rekordný počet - 180.000 chodcov, ktorí využili nové spojenie oboch brehov Temže - spôsobil, že most sa nebezpečne rozhojdal.

Preto sa muselo pristúpiť k jeho rekonštrukcii. Stavbári umiestnili na 350 metrov dlhom moste 90 "pohlcovačov otrasov" a náklady na výstavbu tohto diela sa tak predražili o päť miliónov libier.

Kontroverzný most patrí medzi projekty, ktoré mali symbolizovať príchod nového tisícročia v Londýne. Pôsobí ako šíp svetla nad vodou a spája dve monumentálne londýnske stavby: katedrálu sv. Pavla na severnom brehu a galériu moderného umenia Tate Modern na južnom brehu Temže.

Autori projektu z architektonického ateliéru Foster and Partners spolupracovali pri tvorbe návrhu s významným britským sochárom sirom Anthonym Carom. A autori projektu dnes medzi prvými most vyskúšali. Ako neskôr pán Foster prezradil novinárom, žiadny most v Británii nepodstúpil také zaťažkávacie testy ako tento projekt po svojej vynútenej rekonštrukcii.

Pohojdávanie, kvôli ktorému museli most pred dvoma rokmi uzavrieť, je podľa neho nový fenomén, ktorý nikto nečakal. Technici zistili, že most trpí "synchrónnou postrannou podráždenosťou", keď po ňom kráčajú ľudia. Pri zaťažení 156 chodcami bol most ešte stabilný, ale už desať ďalších ľudí ho rozhojdalo. Aby tento výkyv stabilizovali, museli na most namontovať už spomínané absorbéry otrasov.

Aj napriek problémom, ktoré nový most sprevádzali na začiatku jeho "života", však architekti veria, že ľudia si ho rýchlo obľúbia.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 912
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 621
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 547
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 518
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 133
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 025
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 899
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 687
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 676