SME

Kontroverzný londýnsky Most milénia konečne slúži verejnosti

Londýn 22. februára (TASR) - Elegantný, pôvabný a stabilný, bez jediného záchvevu je podľa trpezlivých londýnskych chodcov nový Most milénia pre peších ...

Londýn 22. februára (TASR) - Elegantný, pôvabný a stabilný, bez jediného záchvevu je podľa trpezlivých londýnskych chodcov nový Most milénia pre peších cez rieku Temžu, ktorý mesto s takmer dvojročným oneskorením konečne odovzdalo verejnosti do užívania.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Most za 18,2 milióna libier, je prvý novým mostom v Londýne po viac ako sto rokoch, verejnosti však po svojom otvorení v júni 2000 slúžil len tri dni. Rekordný počet - 180.000 chodcov, ktorí využili nové spojenie oboch brehov Temže - spôsobil, že most sa nebezpečne rozhojdal.

SkryťVypnúť reklamu

Preto sa muselo pristúpiť k jeho rekonštrukcii. Stavbári umiestnili na 350 metrov dlhom moste 90 "pohlcovačov otrasov" a náklady na výstavbu tohto diela sa tak predražili o päť miliónov libier.

Kontroverzný most patrí medzi projekty, ktoré mali symbolizovať príchod nového tisícročia v Londýne. Pôsobí ako šíp svetla nad vodou a spája dve monumentálne londýnske stavby: katedrálu sv. Pavla na severnom brehu a galériu moderného umenia Tate Modern na južnom brehu Temže.

Autori projektu z architektonického ateliéru Foster and Partners spolupracovali pri tvorbe návrhu s významným britským sochárom sirom Anthonym Carom. A autori projektu dnes medzi prvými most vyskúšali. Ako neskôr pán Foster prezradil novinárom, žiadny most v Británii nepodstúpil také zaťažkávacie testy ako tento projekt po svojej vynútenej rekonštrukcii.

SkryťVypnúť reklamu

Pohojdávanie, kvôli ktorému museli most pred dvoma rokmi uzavrieť, je podľa neho nový fenomén, ktorý nikto nečakal. Technici zistili, že most trpí "synchrónnou postrannou podráždenosťou", keď po ňom kráčajú ľudia. Pri zaťažení 156 chodcami bol most ešte stabilný, ale už desať ďalších ľudí ho rozhojdalo. Aby tento výkyv stabilizovali, museli na most namontovať už spomínané absorbéry otrasov.

Aj napriek problémom, ktoré nový most sprevádzali na začiatku jeho "života", však architekti veria, že ľudia si ho rýchlo obľúbia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 408
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 136
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 228
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 573
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 148
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 263
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 130
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 778
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  2. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  3. Iveta Bakitová: Fínsko - 5 dní v krajine tisícich jazier v zime
  4. Irena Šimuneková: Rozhľadňa pod Klenovou
  5. Blanka Ulaherová: Pokakalsapeter, veselý cintorín, plno kaktusov a hmyz na zožratie (Mexiko 2024/2)
  6. Martin Majzlan: Icefields Parkway – Najkrajšia cesta na svete
  7. Ladislav Kucharik: Thajsko Krabi Maya Bay
  8. Dada Vozáriková: Človek by nepovedal, aké krásne sú albánske hory
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 362
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 708
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 225
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 167
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 448
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 670
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 612
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 585
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu