SME

Nové koľajnice stoja dve miliardy eur

Cestovanie vlakom na najvyťaženejšej trati z Bratislavy do Žiliny bude spomalené až do roku 2013. Vtedy plánujú Železnice SR ukončiť jej modernizáciu. Jej cieľom je zvýšiť traťovú rýchlosť na 160 kilometrov za hodinu. Od roku 2013 budú môcť vlaky cestu .

FOTO


Cestovanie vlakom na najvyťaženejšej trati z Bratislavy do Žiliny bude spomalené až do roku 2013. Vtedy plánujú Železnice SR ukončiť jej modernizáciu. Jej cieľom je zvýšiť traťovú rýchlosť na 160 kilometrov za hodinu. Od roku 2013 budú môcť vlaky cestu z Bratislavy do Žiliny absolvovať za 100 minút.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zrýchľovanie cestovania vlakom dnes cestujúci vnímajú zatiaľ len ako spomalenie. Vinou stavebných prác trvá cesta o 40 minút dlhšie ako pred rokom. Prvý celistvý úsek medzi Bratislavou a Trnavou vrátane modernizácie staníc v Pezinku a Cíferi bude hotový najskôr o rok. Stavebné práce sa potom postupne presunú na sever smerom na Trenčín a Žilinu.

SkryťVypnúť reklamu

Práce na modernizácii najvyťaženejšieho železničného úseku sa začali ešte v roku 2000, no k citeľnému obmedzeniu dopravy došlo až tento rok. Stavebné stroje dnes vidieť popri trati až k úseku medzi Piešťanmi a Novým Mestom nad Váhom. Železnice menia násypy, koľajnice aj elektrické vedenia, čím vlastne stavajú dopravnú cestu nanovo.

Železnice pre rozsiahlu modernizáciu tento rok zmenili cestovný poriadok. Vlaky z Bratislavy smerom na Žilinu odchádzajú o 40 minút skôr, pri ceste opačným smerom treba počítať zhruba s rovnakým zdržaním medzi Leopoldovom a Bratislavou. Vlaky InterCity rekonštruované úseky obchádzajú cez Galantu.

Modernizácia tratí sa však neskončí v roku 2013, ale mala by sa postupne posúvať smerom na východ. Železnice totiž zvyšovaním traťovej rýchlosti začleňujú slovenskú dopravnú sieť Bratislava - Žilina - Košice - Čierna nad Tisou do piateho európskeho koridoru z Benátok na Ukrajinu. Celý projekt by mal stáť dve miliardy eur (78 mld Sk) a okrem štátneho rozpočtu je financovaný aj z eurofondov.

SkryťVypnúť reklamu

Cez Slovensko pôjdu aj dve iné paneurópske železničné cesty: jedna z Berlína do Budapešti s plánovaným predĺžením cez Rumunsko, Bulharsko do gréckeho Solúnu; druhá zo severopoľského Gdanska cez Varšavu do Žiliny. Po tratiach budú môcť chodiť aj rýchlovlaky. České dráhy už avizovali, že z Prahy do Bratislavy bude premávať rýchlovlak typu Pendolino.

(tv, ip)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 333
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 548
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 219
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 983
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 228
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 3 480
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 869
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 370
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  2. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  3. Iveta Bakitová: Fínsko - 5 dní v krajine tisícich jazier v zime
  4. Irena Šimuneková: Rozhľadňa pod Klenovou
  5. Blanka Ulaherová: Pokakalsapeter, veselý cintorín, plno kaktusov a hmyz na zožratie (Mexiko 2024/2)
  6. Martin Majzlan: Icefields Parkway – Najkrajšia cesta na svete
  7. Ladislav Kucharik: Thajsko Krabi Maya Bay
  8. Dada Vozáriková: Človek by nepovedal, aké krásne sú albánske hory
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 611
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 56 722
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 49 090
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 478
  5. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 22 504
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 902
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 457
  8. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 14 887
  1. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  4. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
SkryťZatvoriť reklamu