FOTO |
Cestovanie vlakom na najvyťaženejšej trati z Bratislavy do Žiliny bude spomalené až do roku 2013. Vtedy plánujú Železnice SR ukončiť jej modernizáciu. Jej cieľom je zvýšiť traťovú rýchlosť na 160 kilometrov za hodinu. Od roku 2013 budú môcť vlaky cestu z Bratislavy do Žiliny absolvovať za 100 minút.
Zrýchľovanie cestovania vlakom dnes cestujúci vnímajú zatiaľ len ako spomalenie. Vinou stavebných prác trvá cesta o 40 minút dlhšie ako pred rokom. Prvý celistvý úsek medzi Bratislavou a Trnavou vrátane modernizácie staníc v Pezinku a Cíferi bude hotový najskôr o rok. Stavebné práce sa potom postupne presunú na sever smerom na Trenčín a Žilinu.
Práce na modernizácii najvyťaženejšieho železničného úseku sa začali ešte v roku 2000, no k citeľnému obmedzeniu dopravy došlo až tento rok. Stavebné stroje dnes vidieť popri trati až k úseku medzi Piešťanmi a Novým Mestom nad Váhom. Železnice menia násypy, koľajnice aj elektrické vedenia, čím vlastne stavajú dopravnú cestu nanovo.
Železnice pre rozsiahlu modernizáciu tento rok zmenili cestovný poriadok. Vlaky z Bratislavy smerom na Žilinu odchádzajú o 40 minút skôr, pri ceste opačným smerom treba počítať zhruba s rovnakým zdržaním medzi Leopoldovom a Bratislavou. Vlaky InterCity rekonštruované úseky obchádzajú cez Galantu.
Modernizácia tratí sa však neskončí v roku 2013, ale mala by sa postupne posúvať smerom na východ. Železnice totiž zvyšovaním traťovej rýchlosti začleňujú slovenskú dopravnú sieť Bratislava - Žilina - Košice - Čierna nad Tisou do piateho európskeho koridoru z Benátok na Ukrajinu. Celý projekt by mal stáť dve miliardy eur (78 mld Sk) a okrem štátneho rozpočtu je financovaný aj z eurofondov.
Cez Slovensko pôjdu aj dve iné paneurópske železničné cesty: jedna z Berlína do Budapešti s plánovaným predĺžením cez Rumunsko, Bulharsko do gréckeho Solúnu; druhá zo severopoľského Gdanska cez Varšavu do Žiliny. Po tratiach budú môcť chodiť aj rýchlovlaky. České dráhy už avizovali, že z Prahy do Bratislavy bude premávať rýchlovlak typu Pendolino.
(tv, ip)