SME
Štvrtok, 8. december, 2022 | Meniny má Marína

Nové koľajnice stoja dve miliardy eur

Cestovanie vlakom na najvyťaženejšej trati z Bratislavy do Žiliny bude spomalené až do roku 2013. Vtedy plánujú Železnice SR ukončiť jej modernizáciu. Jej cieľom je zvýšiť traťovú rýchlosť na 160 kilometrov za hodinu. Od roku 2013 budú môcť vlaky cestu .

FOTO

Cestovanie vlakom na najvyťaženejšej trati z Bratislavy do Žiliny bude spomalené až do roku 2013. Vtedy plánujú Železnice SR ukončiť jej modernizáciu. Jej cieľom je zvýšiť traťovú rýchlosť na 160 kilometrov za hodinu. Od roku 2013 budú môcť vlaky cestu z Bratislavy do Žiliny absolvovať za 100 minút.

Zrýchľovanie cestovania vlakom dnes cestujúci vnímajú zatiaľ len ako spomalenie. Vinou stavebných prác trvá cesta o 40 minút dlhšie ako pred rokom. Prvý celistvý úsek medzi Bratislavou a Trnavou vrátane modernizácie staníc v Pezinku a Cíferi bude hotový najskôr o rok. Stavebné práce sa potom postupne presunú na sever smerom na Trenčín a Žilinu.

Práce na modernizácii najvyťaženejšieho železničného úseku sa začali ešte v roku 2000, no k citeľnému obmedzeniu dopravy došlo až tento rok. Stavebné stroje dnes vidieť popri trati až k úseku medzi Piešťanmi a Novým Mestom nad Váhom. Železnice menia násypy, koľajnice aj elektrické vedenia, čím vlastne stavajú dopravnú cestu nanovo.

Železnice pre rozsiahlu modernizáciu tento rok zmenili cestovný poriadok. Vlaky z Bratislavy smerom na Žilinu odchádzajú o 40 minút skôr, pri ceste opačným smerom treba počítať zhruba s rovnakým zdržaním medzi Leopoldovom a Bratislavou. Vlaky InterCity rekonštruované úseky obchádzajú cez Galantu.

Modernizácia tratí sa však neskončí v roku 2013, ale mala by sa postupne posúvať smerom na východ. Železnice totiž zvyšovaním traťovej rýchlosti začleňujú slovenskú dopravnú sieť Bratislava - Žilina - Košice - Čierna nad Tisou do piateho európskeho koridoru z Benátok na Ukrajinu. Celý projekt by mal stáť dve miliardy eur (78 mld Sk) a okrem štátneho rozpočtu je financovaný aj z eurofondov.

Cez Slovensko pôjdu aj dve iné paneurópske železničné cesty: jedna z Berlína do Budapešti s plánovaným predĺžením cez Rumunsko, Bulharsko do gréckeho Solúnu; druhá zo severopoľského Gdanska cez Varšavu do Žiliny. Po tratiach budú môcť chodiť aj rýchlovlaky. České dráhy už avizovali, že z Prahy do Bratislavy bude premávať rýchlovlak typu Pendolino.

(tv, ip)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šéf sporiteľne: Synovia ma inšpirujú, čo čítať a koho sledovať
  2. Plánujete budúci rok kúpu kosačky ?
  3. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  4. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  5. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  6. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  7. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  8. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  1. Objavte miesto, kde v objatí troch riek vzniká výnimočné víno
  2. Auto na prenájom môže byť výhodné aj pre živnostníkov
  3. BILLA spolu so zákazníkmi pomôže aj pred Vianocami jednorodičom
  4. Plánujete budúci rok kúpu kosačky ?
  5. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  6. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  7. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  8. Auto do 14-tisíc už nekúpite. Zvážte radšej prenájom
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 716
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 615
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 920
  4. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 5 273
  5. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 5 001
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 285
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 274
  8. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s. 3 139
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Kamenné tváre a Obelisk
  2. Soňa Fröhlichová: Jazero Powell – najkrajšie priehradové jazero v USA, deň číslo 6
  3. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť piata-Tirana
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
  5. Aleš Tvrdý: Južná Amerika
  6. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť štvrtá- Skaderské jazero a príchod na albánske pobrežie
  7. Soňa Fröhlichová: Grand Canyon –⁠ jeden z najkrajších prírodných divov sveta, deň číslo 4
  8. Aleš Tvrdý: Cestovateľ
  1. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 14 518
  2. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 13 754
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 11 780
  4. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 980
  5. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 655
  6. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 442
  7. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 270
  8. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 1 831
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu