SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky
KVÔLI DRAHÉMU BENZÍNU PRECHÁDZA STÁLE VIAC VODIČOV NA LACNEJŠÍ PLYN. NAPRIEK JEHO VÝHODÁM VLÁDA PLYNOFIKÁCIU SŤAŽUJE

Pohon na plyn je lacný, vybavovanie komplikované

BRATISLAVA - Jednou z možností, ako svoju peňaženku uchrániť od prílišného zdražovania benzínu a nafty, je používanie skvapalneného plynu.

Na zemný plyn jazdia od začiatku tohto roka aj autobusy v Nitre. Sú približne o 30 percent drahšie ako bežné vozidlá s naftovým motorom, ale pri 60-tisíc najazdených kilometroch môžu ročne ušetriť až pol milióna korún. FOTO - TASR

BRATISLAVA - Jednou z možností, ako svoju peňaženku uchrániť od prílišného zdražovania benzínu a nafty, je používanie skvapalneného plynu. Za niekoľko desiatok tisíc korún je možné do prakticky každého typu auta nainštalovať zariadenie na plynový pohon. Vodič sa potom môže rozhodnúť, či bude jazdiť na benzín alebo LPG (liquified petroleum gas - skvapalnený petrolejový plyn). Auto spotrebuje približne o desať percent plynu viac ako benzínu. Plyn je však aj po zvýšení cien nepomerne lacnejší ako benzín či nafta. Dnes stojí liter približne dvadsať korún. Dá sa kúpiť na približne tristo plničkách po celej krajine.

Za prvý polrok 2005 sa podľa asociácie petrolejárov predalo takmer 9,3 milióna litrov plynu, čo je o 74 percent viac ako za prvých

šesť mesiacov vlani. "Ja som nárast nepocítil, tankovať chodí toľko ľudí ako pred rokom. Odvtedy však pribudlo množstvo nových plničiek. Najviac áut chodí v lete, vtedy radi tankujú aj poľskí turisti. Jazdia k nám autá všetkých značiek, aj načierno poprerábané," hovorí majiteľ plničky v Krupine Ján Sloboda.

Nárast klientov zaznamenali aj vo firmách, ktoré prerábajú autá na plyn. "Je určite väčší záujem, ľudia ceny pohonných látok vnímajú citlivo," hovorí Miroslav Oravec z bratislavskej firmy Globus.

Prílišná byrokracia

Najväčšou bariérou rozvoja plynofikácie slovenských áut je postoj štátu. Proces vybavovania je zložitý a finančne aj časovo oveľa náročnejší. Štát doteraz certifikoval pohon na plyn len v určitých typoch áut. Ide o všetky autá značky Škoda, niektoré typy Daewoo, Lada, Seat, Fiat a Suzuki. Majitelia týchto áut so získaním technického preukazu nemajú väčšie problémy, ak im zariadenie namontovala firma s licenciou.

Horšie je to pri všetkých ostatných typoch áut. Po namontovaní plynového zariadenia musí majiteľ auta zájsť na kontrolu do štátneho skúšobného ústavu v Žiline. Tu však skontrolujú len vozidlá bez emisného systému. Vodiči áut s katalyzátorom musia zájsť na ďalšie kontroly do notifikovaných skúšobní. Najbližšie sú v Pardubiciach, Prahe, Budapešti. Kontroly stoja tisícky korún.

"Keď som si prepočítal všetky náklady, zistil som, že by ma prebudovanie na plyn vyšlo takmer 100-tisíc korún. Je to pre mňa nenávratná investícia. Nerozumiem, prečo štát viac nepodporuje túto ekologickú formu paliva," myslí si bratislavský vodič Opelu Zafira. Podľa jeho slov ho zaskočilo aj to, že Slovensko neuznáva ani certifikáciu vydanú iným štátom únie.

Nezáujem štátu

Proces získania dokladov na prerobené auto je na Slovensku zložitejší ako v iných krajinách. "V Čechách je prestavba na plyn vnímaná ako doplnok, okrem ceny za inštaláciu zaplatí vodič úradom len sto českých korún. U nás zákon hovorí o prerobení vozidla, za kontroly v skúšobniach zaplatí individuálny žiadateľ približne 20-tisíc korún," hovorí Oravec. Podľa neho sa dnes prerábajú všetky autá, najväčší záujem je o plynofikáciu certifikovaných. Vodiči, ktorí predtým používali staršie vozidlá na LPG, si podľa toho, či je značka certifikovaná, vyberajú typ nového auta.

Dať si auto upraviť bez vybavenia dokladov sa neodporúča. Policajti často kontrolujú autá vychádzajúce z plničiek LPG a vodičom s nelegálnou úpravou berú doklady.

Štát prílišný záujem na hromadnej plynofikácii aj napriek ekologickosti LPG pohonu nemá. Z litra benzínu vodiči zaplatia spotrebnú daň 15 korún, za liter plynu je to niečo vyše štyroch korún. Štát zarobí viac aj na 19-percentnej DPH za drahší benzín.

Počas dvoch dní nám ministerstvo dopravy svoje vyjadrenie k téme nedoručilo.

Stlačený plyn

Ďalším alternatívnym palivom je stlačený zemný plyn. CNG (Compressed Natural Gas) nie je natoľko rozšírený ako LPG. Zemný plyn nie je možné tak ľahko skvapalniť ako propánbutánovú zmes. Znamená to vyššie náklady na skladovanie paliva aj budovanie čerpacích zariadení a úprav v aute. Cena CNG je ešte nižšia ako cena LPG. Jazdné vlastnosti aj spotreba pri oboch palivách sú podobné.

Medzi schválenými typmi vozidiel na pohon zemným plynom sú Škoda Felícia aj Oktávia. Častejšie ho využívajú väčšie vozidlá, ako smetiarske autá či autobusy hromadnej dopravy. Dôvodom, prečo CNG nie je veľmi obľúbený u vodičov osobných áut, je aj nedostatok čerpačiek. Na Slovensku je ich zatiaľ šesť.

LPG (Liquified Petroleum Gas)

LPG - je skvapalnená zmes propánu a butánu. Plyn je bez farby a zápachu, na rozoznanie sa doň pridáva aromatická látka. Nie je jedovatý, ale je mierne toxický. Pri jeho spaľovaní sa vylučuje menej škodlivých emisií. Vzniká ako vedľajší produkt pri spracovaní ropnej suroviny. Výkon motora sa znižuje asi o desať percent. Nádrž na plyn sa montuje spravidla do kufra, buď do priestoru pre rezervu alebo do batožinového priestoru. Vodič sa potom môže rozhodnúť, či na pohon využije plyn alebo benzín.

V niektorých krajinách, ako Taliansko alebo krajiny Beneluxu, jazdí na LPG vyše tretina všetkých vozidiel. V Českej republike je legálne plynofikované každé desiate auto.

Výhody LPG:

  • lacnejšia prevádzka
  • plyn je ekologickejší
  • menej hlučný motor
  • možnosť výberu (benzín-plyn)

Nevýhody LPG:

  • vstupná investícia
  • mierne nižší výkon
  • menej priestoru v kufri
  • mierne vyššia spotreba
  • byrokracia pri inštalácii

Certifikované autá
Prestavba na LPG (v Sk)

Škoda 105, 120 Lada Seat Cordoba
Favorit 15-20 000
Felícia 20-30 000
Oktávia 25-40 000
Fabia 20-30 000
15 000
Daewoo 25-30 000
15-17 000
Fiat Punto 24-27 000
24-27 000
Suzuki Jimny 30 000

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 008
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 492
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 295
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 547
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 12 463
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 093
  7. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 643
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 591
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 066
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 9 952
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu