SME

A380 začal bojovať o Európu

Obrie dopravné lietadlá Airbus A380 sú síce úplnou novinkou a komerčne ešte nelietajú, no na oblohe nad Európou ich možno vidieť už aj v súčasnosti. Cez víkend priletel jeden A380 z francúzskeho mesta Toulouse do Hamburgu. Airbus vo svojej severonemeckej

Prelet nad centrom Hamburgu 27. augusta 2005. FOTO - REUTERS


pobočke organizoval rodinný festival a A380 bol zlatým klincom programu.

Prelety nových airbusov ponad Európu paradoxne súvisia s ich počiatočným komerčným neúspechom v tejto časti sveta. Európsky výrobca lietadiel doma naráža na opatrnosť leteckých prepravcov pri objednávaní. S Airbusom podpísali zmluvy zatiaľ len Air France a Lufthansa. Veľký európsky konštrukčný projekt teda začal o zákazníkov bojovať doma. Mimoeurópske aerolinky už majú objednaných 134 lietadiel, zatiaľ čo európski prepravcovia len 25.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ako prvé začnú s novými A380 lietať Singapore Airlines. Tie si od Airbusu objednali desať lietadiel s možnosťou kúpiť ďalších pätnásť. Singapore Airlines plánujú obrie lietadlá začleniť to takzvanej "klokanej cesty" z Londýna do Sydney cez Singapur. Pred dvomi týždňami Airbus inštaloval na letisku v Singapure štvormetrový model nového lietadla.

O odbyt nových A380 sa postarajú aj arabské aerolinky Emirates a Etihad Airways, Quantas (Austrália), Malaysia Airlines (Malajzia), medzinárodný koncern ILFC, Korean Airlines (Južná Kórea), Virgin Atlantic (USA), Thai Airways (Thajsko), Quatar Airways (Katar), China Southern (Čína), Kingfisher (India) či dva americké špeditérske koncerny UPS a Federal Express.

Airbus A380 má rozpätie krídel 80 metrov, je dlhý 73 metrov a vysoký 24 metrov, čo zodpovedá šesťposchodovej budove. Lietadlo prvý raz vzlietlo 27. apríla 2005 v Toulouse, kde sa aj vyrába. Do komerčnej prevádzky by mali stroj nasadiť na konci budúceho roka. Pre problémy vo výrobe to bude o pol roka neskôr, ako sa pôvodne plánovalo.

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlo s doletom 15-tisíc kilometrov pojme na palubu 555 cestujúcich v troch triedach a 840 pri charterovom usporiadaní interiéru. A380 tak prevezme štafetu najväčšieho komerčne využívaného civilného lietadla po Boeingu 747 "Jumbo". Projekt A380 je rovnako ako Concorde celoeurópskou záležitosťou s masívnou štátnou podporou. Na jeho vývoji sa podieľali Francúzi, Nemci a Briti. Súčiastky potrebné na jeho výrobu pochádzajú z Európy a Severnej Ameriky. (tv)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  1. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  2. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  8. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 981
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 627
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 6 295
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 103
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 104
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 3 867
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 713
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 2 126
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  2. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  3. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  4. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  8. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 13 792
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 12 946
  3. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 911
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 4 862
  5. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 4 102
  6. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 944
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 3 657
  8. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej 3 367
  1. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  2. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  3. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  4. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  5. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  6. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  7. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  8. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
SkryťZatvoriť reklamu