SME

A380 začal bojovať o Európu

Obrie dopravné lietadlá Airbus A380 sú síce úplnou novinkou a komerčne ešte nelietajú, no na oblohe nad Európou ich možno vidieť už aj v súčasnosti. Cez víkend priletel jeden A380 z francúzskeho mesta Toulouse do Hamburgu. Airbus vo svojej severonemeckej

Prelet nad centrom Hamburgu 27. augusta 2005. FOTO - REUTERS

pobočke organizoval rodinný festival a A380 bol zlatým klincom programu.

Prelety nových airbusov ponad Európu paradoxne súvisia s ich počiatočným komerčným neúspechom v tejto časti sveta. Európsky výrobca lietadiel doma naráža na opatrnosť leteckých prepravcov pri objednávaní. S Airbusom podpísali zmluvy zatiaľ len Air France a Lufthansa. Veľký európsky konštrukčný projekt teda začal o zákazníkov bojovať doma. Mimoeurópske aerolinky už majú objednaných 134 lietadiel, zatiaľ čo európski prepravcovia len 25.

Ako prvé začnú s novými A380 lietať Singapore Airlines. Tie si od Airbusu objednali desať lietadiel s možnosťou kúpiť ďalších pätnásť. Singapore Airlines plánujú obrie lietadlá začleniť to takzvanej "klokanej cesty" z Londýna do Sydney cez Singapur. Pred dvomi týždňami Airbus inštaloval na letisku v Singapure štvormetrový model nového lietadla.

O odbyt nových A380 sa postarajú aj arabské aerolinky Emirates a Etihad Airways, Quantas (Austrália), Malaysia Airlines (Malajzia), medzinárodný koncern ILFC, Korean Airlines (Južná Kórea), Virgin Atlantic (USA), Thai Airways (Thajsko), Quatar Airways (Katar), China Southern (Čína), Kingfisher (India) či dva americké špeditérske koncerny UPS a Federal Express.

Airbus A380 má rozpätie krídel 80 metrov, je dlhý 73 metrov a vysoký 24 metrov, čo zodpovedá šesťposchodovej budove. Lietadlo prvý raz vzlietlo 27. apríla 2005 v Toulouse, kde sa aj vyrába. Do komerčnej prevádzky by mali stroj nasadiť na konci budúceho roka. Pre problémy vo výrobe to bude o pol roka neskôr, ako sa pôvodne plánovalo.

Lietadlo s doletom 15-tisíc kilometrov pojme na palubu 555 cestujúcich v troch triedach a 840 pri charterovom usporiadaní interiéru. A380 tak prevezme štafetu najväčšieho komerčne využívaného civilného lietadla po Boeingu 747 "Jumbo". Projekt A380 je rovnako ako Concorde celoeurópskou záležitosťou s masívnou štátnou podporou. Na jeho vývoji sa podieľali Francúzi, Nemci a Briti. Súčiastky potrebné na jeho výrobu pochádzajú z Európy a Severnej Ameriky. (tv)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 706
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 534
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 532
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 796
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 009
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 947
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 621
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 728
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 736
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 519
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 379
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 331
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 371
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 347
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 108
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 422
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu