SME
Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

A380 začal bojovať o Európu

Obrie dopravné lietadlá Airbus A380 sú síce úplnou novinkou a komerčne ešte nelietajú, no na oblohe nad Európou ich možno vidieť už aj v súčasnosti. Cez víkend priletel jeden A380 z francúzskeho mesta Toulouse do Hamburgu. Airbus vo svojej severonemeckej

Prelet nad centrom Hamburgu 27. augusta 2005. FOTO - REUTERS

pobočke organizoval rodinný festival a A380 bol zlatým klincom programu.

Prelety nových airbusov ponad Európu paradoxne súvisia s ich počiatočným komerčným neúspechom v tejto časti sveta. Európsky výrobca lietadiel doma naráža na opatrnosť leteckých prepravcov pri objednávaní. S Airbusom podpísali zmluvy zatiaľ len Air France a Lufthansa. Veľký európsky konštrukčný projekt teda začal o zákazníkov bojovať doma. Mimoeurópske aerolinky už majú objednaných 134 lietadiel, zatiaľ čo európski prepravcovia len 25.

Ako prvé začnú s novými A380 lietať Singapore Airlines. Tie si od Airbusu objednali desať lietadiel s možnosťou kúpiť ďalších pätnásť. Singapore Airlines plánujú obrie lietadlá začleniť to takzvanej "klokanej cesty" z Londýna do Sydney cez Singapur. Pred dvomi týždňami Airbus inštaloval na letisku v Singapure štvormetrový model nového lietadla.

O odbyt nových A380 sa postarajú aj arabské aerolinky Emirates a Etihad Airways, Quantas (Austrália), Malaysia Airlines (Malajzia), medzinárodný koncern ILFC, Korean Airlines (Južná Kórea), Virgin Atlantic (USA), Thai Airways (Thajsko), Quatar Airways (Katar), China Southern (Čína), Kingfisher (India) či dva americké špeditérske koncerny UPS a Federal Express.

Airbus A380 má rozpätie krídel 80 metrov, je dlhý 73 metrov a vysoký 24 metrov, čo zodpovedá šesťposchodovej budove. Lietadlo prvý raz vzlietlo 27. apríla 2005 v Toulouse, kde sa aj vyrába. Do komerčnej prevádzky by mali stroj nasadiť na konci budúceho roka. Pre problémy vo výrobe to bude o pol roka neskôr, ako sa pôvodne plánovalo.

Lietadlo s doletom 15-tisíc kilometrov pojme na palubu 555 cestujúcich v troch triedach a 840 pri charterovom usporiadaní interiéru. A380 tak prevezme štafetu najväčšieho komerčne využívaného civilného lietadla po Boeingu 747 "Jumbo". Projekt A380 je rovnako ako Concorde celoeurópskou záležitosťou s masívnou štátnou podporou. Na jeho vývoji sa podieľali Francúzi, Nemci a Briti. Súčiastky potrebné na jeho výrobu pochádzajú z Európy a Severnej Ameriky. (tv)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz.
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  3. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  4. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  5. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  6. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  7. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Statute of limitations in consumer relations
  2. As prices rise, purchasing the right office is essential
  3. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  4. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  5. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  7. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  8. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 27 064
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 7 962
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 844
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 064
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 680
  6. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 256
  7. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 033
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 794
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Kamenné tváre a Obelisk
  2. Soňa Fröhlichová: Jazero Powell – najkrajšie priehradové jazero v USA, deň číslo 6
  3. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť piata-Tirana
  4. Aleš Tvrdý: Južná Amerika
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
  6. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť štvrtá- Skaderské jazero a príchod na albánske pobrežie
  7. Soňa Fröhlichová: Grand Canyon –⁠ jeden z najkrajších prírodných divov sveta, deň číslo 4
  8. Aleš Tvrdý: Cestovateľ
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 122
  2. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 071
  3. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 5 968
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 5 721
  5. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 4 775
  6. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 554
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 907
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 789
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu