SME
Sobota, 13. august, 2022 | Meniny má Ľubomír

Potulky okolím: Po hradoch a zámkoch západného Slovenska

Korlátsky hrad

Hrad Branč postavili asi v druhej polovici 13. storočia. Neskôr bol aj väzením protestantských kňazov, odsúdených bratislavským súdom na galeje. FOTO INTERNET - WWW.ZAMKY.SK

Korlátsky hrad

Od železničnej stanice Jablonica ideme po žltej značke cestou do obce, kde nadviažeme na hradskú. Pri železničnej stanici Jablonica zabočí značka vpravo, prekrižuje železničnú trať a po ulici pokračuje na rázcestie. Tu vpravo po hradskej prekročí Hodonínsky potok a na ďalšom rázcestí odbočí vľavo na poľnú cestu.

Cez železničnú trať stúpame poľnou cestou. Pri kríži na návrší je pekný spätný pohľad na kotlinu, ktorou sme prechádzali. Lesnou cestou stúpame po pravom úbočí Lipového vrchu. Z lesa vyjdeme do polí chodníkom. Na ceste sa značka skrúti vpravo, prechádza cez obec Rozbehy. Prejdeme okolo požiarnej zbrojnice a pokračujeme popri cintoríne mierne vpravo po asfaltovej ceste medzi lúkami k chate Korlátka. Odtiaľ je to k hradu päť minút.

Ďalšou možnosťou je začať na autobusovej stanici v obci Prievaly. Postupujeme žltou značkou až k chate Korlátka. Z hradu vedie zelená značka na hlavný hrebeň Malých Karpát, modrou sa dostaneme k vodnej nádrži Buková.

Korlátsky hrad postavili asi v polovici 13. storočia. Ako kráľovský hrad mal chrániť západné hranice uhorského štátu. Prvýkrát sa spomína v roku 1289. Významnú úlohu zohrával v bojoch Matúša Čáka s kráľom Karolom Róbertom. Zrejme bol predmetom bojov, lebo ho v roku 1315 museli opravovať. Popri celom rade iných hradov aj daroval kráľ Žigmund 1394 veľmožovi Stiborovi zo Stiboríc, po jeho smrti pripadol opäť korune. Bol obývaný do začiatku 18. storočia (v roku 1740 bývalo na hrade už len niekoľko hajdúchov a väzni), panstvo sa presťahovalo do nového kaštieľa v podhradí.

Hrad Branč

Cestu začíname v Myjave. Od autobusovej zastávky postupujeme po modrej značke. Od mosta pokračujeme súbežne s potokom Myjava po hradskej cez obec Turá Lúka. Pri kostole odbočíme vľavo, až prídeme na cestičku, po ktorej mierne stúpame. Cesta vedie na široký chrbát a priečne prechádza širokú plochú dolinu. Po klesaní a zákrute vľavo dôjdeme na rázcestie. Po asfaltovej ceste pokračujeme popri autobusovej zastávke, odbočíme vľavo. Za prvým domom ideme vpravo, cez sady vchádzame do lesa Drviská a kráčame stále na západ okrajom lesa. Chodník zabočí vpravo, až príde na lesnú cestu. Po nej ideme vľavo cez tiahly široký lesný chrbát mierne dolu. Za zmiešaným listnatým lesom nasleduje lúka, chodník sa obráti vľavo, prejde malý potôčik a dovedie nás na lesnú cestu. Nasleduje prudšie stúpanie, spočiatku chodníkom, neskôr lesnou cestou po výraznom ostrom hrebeni v zmiešanom lese.

V lúčnatom sedielku prejdeme vľavo na inú cestu. Vedie po okraji lesa až na rozsiahle lúky s výhľadom na hrad. Z poľnej cesty pri cintoríne zabočíme doľava a po trávnatom kopci strmo vychádzame na cestu k zrúcanine hradu Branč. Z hradieb je široký výhľad na okolitú krajinu. Schádzame značkovaným chodníkom po hradnej ceste okolo cintorína na zastávku v Podbranči. Celú trasu prejdeme za tri a pol hodiny.

Zrúcaniny hradu Branč sa nachádzajú v nadmorskej výške 475 metrov. Hrad v minulosti patril do siete pohraničných hradov. Zabezpečoval ochranu ciest cez Karpaty na Moravu. Postavili ho asi v druhej polovici 13. storočia. V priebehu storočí často zdokonaľovali jeho obranu, keďže sídli na ľahko prístupnom kopci. Vstup do hradu bol strážený dvoma bastiónmi vonkajšieho opevnenia. Ďalšia bašta, patriaca k vnútornému hradu, kontrolovala priestranný dvor. Uprostred neho stál vlastný hrad, ktorý predstavoval vo svojej poslednej podobe ucelenú budovu, lemovanú po obvode hlbokou priekopou.

V roku 1663 sa stal útočiskom časti okolitého obyvateľstva pred Turkami. V roku 1672 tu mučili účastníkov vzbury z Turej Lúky a zo Senice. Hrad bol v 17. storočí väzením protestantských kňazov, odsúdených bratislavským súdom na galeje.

Na začiatku 18. storočia bol porušený vonkajší opevňovací systém, aby ho už nikto nemohol použiť. (jam)

(Zdroj: turistický lexikon Hrady, zámky a kaštiele na Slovensku a turistický sprievodca Malé Karpaty)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 14 692
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 13 782
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 11 562
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 649
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 5 010
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 553
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 204
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 639
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  2. Erika Kladna: Australský outback
  3. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  4. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  5. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  6. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
  8. Soňa Fröhlichová: Na švajčiarskej hore Mont Fort servírujú syrové fondue vo výške 3300 metrov nad morom
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 906
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 12 306
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 937
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 452
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 826
  6. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 6 277
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 683
  8. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 3 469
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu