SME

Boeing bol letiaca truhla

Letiaca truhla. Tak opisujú experti Boeing 737, ktorý v nedeľu narazil do kopca pri Aténach. Na palube bolo 121 ľudí. Všetci boli v momente havárie už mŕtvi. Zadusili sa alebo zamrzli.

Záchranári už našli telá aj čierne skrinky, naďalej však nie je jasné, čo bolo príčinou havárie. FOTO - REUTERS

Lietadlo viac ako 90 minút letelo vďaka automatickému pilotovi.

V Grécku sa snažia rozlúštiť záhadnú tragédiu. Leteckí experti si okolnosti pádu cyperského stroja stále nevedia vysvetliť. Strata tlaku v kabíne by v prípade veľkého lietadla, akým Boeing 737 je, nemala znamenať koniec. Piloti museli vedieť, že majú problémy a mali vedieť, ako reagovať. Je to jedno zo základných cvičení, akým musí prejsť každý pilot: nasadiť si kyslíkovú masku a z výšky asi 10 kilometrov okamžite klesnúť na 3500 metrov. Čím sú nižšie tým majú viac kyslíka, prijateľnejší tlak, ľudskejšiu teplotu a viac času na záchranu. Oni to neurobili a nik zatiaľ nevie prečo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Skladačka tejto tragédie má po včerajšku o jeden objasnený fakt viac: cyperská spoločnosť Helios Airways, ktorej Boeing patril, zverejnila zoznam cestujúcich. Na palube bolo 104 Cyperčanov, 12 Grékov, 4 Arméni a nemecký pilot. Definitívne tak padá obava, že z Larnaky do Prahy cestovali aj nejakí Česi alebo Slováci.

Zo zoznamu je tiež jasné, že zomrelo 17 detí. Nepotvrdili sa tak správy českého premiéra Jiřího Paroubka, ktorý hovoril o osemdesiatke detí, ani neskoršie špekulácie, že na palube bolo 48 detí, ktoré leteli na prázdniny do Prahy.

Záchranári na mieste tragédie už vytiahli všetky telá. Boli zmrznuté a podľa lekárov je jasné, že v momente pádu už nežili. Našli aj obidve čierne skrinky, ktoré by mali objasniť, ako k najväčšej leteckej havárii v Grécku došlo. V skrinkách by mali nájsť údaje o lete aj nahrávku, čo si hovorili piloti.

SkryťVypnúť reklamu

Všetko je však stále priveľmi tajomné a zamotané. Hovorca gréckej vlády včera povedal, že piloti vojenských stíhačiek F-16, ktorí lietadlo sprevádzali až do havárie, nevideli len odpadnutých pilotov. Videli vraj dvoch ľudí, ktorí sa snažili získať kontrolu nad lietadlom. Nebolo však jasné, či to boli pasažieri, alebo niekto z posádky.

Ako prebiehal let

8.00 - štart v Larnake

9.20 - pilot hlásil problémy s klimatizáciou

9.30 - lietadlo vstupuje do gréckeho vzdušného priestoru, kontrolnej veži na aténskom letisku sa však nepodarilo nadviazať spojenie

10.20 - k blúdiacemu lietadlu prileteli dve stíhačky F-16

11.03 - lietadlo sa zrútilo

Autor: kos

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 46 805
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 944
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 433
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 8 399
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 105
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 843
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 752
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 4 459
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  2. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  3. Iveta Bakitová: Fínsko - 5 dní v krajine tisícich jazier v zime
  4. Irena Šimuneková: Rozhľadňa pod Klenovou
  5. Blanka Ulaherová: Pokakalsapeter, veselý cintorín, plno kaktusov a hmyz na zožratie (Mexiko 2024/2)
  6. Martin Majzlan: Icefields Parkway – Najkrajšia cesta na svete
  7. Ladislav Kucharik: Thajsko Krabi Maya Bay
  8. Dada Vozáriková: Človek by nepovedal, aké krásne sú albánske hory
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 100 816
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 479
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 333
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 805
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 089
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 726
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 056
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 744
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu