SME
Utorok, 6. jún, 2023 | Meniny má Norbert

Veľký čínsky múr

Veľký čínsky múr je jediná stavba na povrchu Zeme, ktorá je voľným okom viditeľná z Mesiaca. Podobá sa na starého draka z praveku, ktorý sa plazí po horách. Čínsky názov tohto najdlhšieho obranného múru na svete je Wan-Li čchang-čcheng, čo v doslovnom ...




Dva pohľady na čínsky múr - neudržiavaný v Simataji (vľavo) a hlavná turistická atrakcia v Badalingu.



Veľký čínsky múr je jediná stavba na povrchu Zeme, ktorá je voľným okom viditeľná z Mesiaca. Podobá sa na starého draka z praveku, ktorý sa plazí po horách. Čínsky názov tohto najdlhšieho obranného múru na svete je Wan-Li čchang-čcheng, čo v doslovnom preklade znamená Múr dlhý desaťtisíc li. Táto dĺžka zodpovedá približne 6440 kilometrom. Dĺžka dodnes zachovaných častí múra sa odhaduje na 2500-3000 km. Celé dielo sa tiahne z východného pobrežia od Žltého mora až k púšti Gobi. Stojí už takmer 2000 rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Veľký čínsky múr vznikal za vlády zakladateľa a prvého panovníka dynastie Čchin (221-206 pred n. l.), Čchin Š‘chuang-tia. Aby sa upevnila moc štátu a zabezpečila jeho územná celistvosť, muselo sa jeho územie na severozápade chrániť pred častými a opakovanými nájazdmi mongolských kmeňov. Popri funkcii obranného valu plnil múr aj dôležitú vnútropolitickú úlohu. Viazal na pohraničné opevnenia, ďaleko od hlavného mesta, veľkú časť armády, a tak sa cisár mohol cítiť bezpečný pred neočakávanými vzburami svojich vojakov. Do služby na vzdialených hraniciach posielali aj osoby, ktoré na cisárskom dvore upadli do nemilosti. Múr zároveň znemožňoval pokusy príslušníkov podriadených národov opustiť ríšu a prebehnúť k nepriateľovi. Napokon plnil aj hospodársku funkciu, keďže tam, kde ho križovali obchodné cesty, vznikali pevnosti a mestá.

SkryťVypnúť reklamu

Náročná stavba

Stavebné práce prebiehali po celej krajine. Ako materiál sa používal zväčša kameň a drevo z okolia. Kde nebol v okolí prírodný zdroj, pokúšali sa na mieste vyrobiť tehly. V úrodnejších oblastiach sa pracovalo s hlinou a v púšti Gobi zasa otroci plnili múr pieskom a štrkom.

Zvlášť dôkladná musela byť stavba, kde prechádzala divokou vodou a riečnymi oblasťami. Stavebný materiál prevážali napriek neznesiteľným horúčavám i mrazivým zimám. Ťažké desaťkilogramové tehly, obrábané skalné kvádre a nespočetné množstvo kameňa, ktorý slúžil ako výplň múru. Stavebné práce zamestnávali niekoľko stotisíc robotníkov, väzňov a politických rukojemníkov. V dobách prvého cisára sa na stavbe zúčastňovalo 300 000 vojakov a 500 000 ľudí na nútených prácach. Neskôr tu pracovali státisíce väzňov a asi 1,8 milióna dedinčanov. Kruté podmienky a bezohľadné zaobchádzanie si vyžiadali obrovské obete na ľudských životoch, ktoré pochovávali priamo na stavbe do rozostavaných častí múru.

SkryťVypnúť reklamu

V 13. storočí, keď sa Mongolom podarilo podrobiť si Čínu, sa múr začal rozpadávať. Znovu ho obnovil až dynastia Ming (1368-1644). V tomto období získalo opevnenie svoju terajšiu podobu.

Múr je v základoch široký sedem, jeho výška dosahuje šesť až deväť metrov, na vrchole múru vedie cesta široká 3 až 5 metrov. Každých 300-500 metrov sa týči jedenásť metrov vysoká strážna veža, ktorých je na múre takmer 2000.

Dnešný múr

V 17. storočí múr stratil svoj vojenský význam a odvtedy sa rozpadáva. Čínska vláda dala zreštaurovať tri úseky, ktoré sprístupnila náv števníkom - Badaling, Simatai a Jinshanling.

Najvyššia sprístupnená časť múru je v oblasti Badaling, vo výške 880 metrov nad morom. Prechádzka po múre je náročná kvôli prevýšeniu a počtu schodov. V lete tu sú neznesiteľné horúčavy. Jediným útočiskom sú strážne veže. Badaling leží najbližšie k Pekingu, a tak je tu obrovské množstvo turistov, doslava tlačiacich sa na obranných múroch.

SkryťVypnúť reklamu

Oveľa príjemnejší zážitok je Veľký čínsky múr v oblasti Simatai. Turistov je tu pomenej, pretože takmer štvorhodinová cesta z Pekingu je dosť náročná. K múru sa musíte doslova vyšplhať po kopci. Simatajský Great Wall je zrekonštruovaný iba z jednej tretiny a človek tak môže šliapať po zrúcaninách a ťažších terénoch. Na vežičky sa dá jedine liezť a šplhať, pretože tam nie sú žiadne schody. Pri spiatočnej ceste vás navyše čaká prekvapenie. Nemusíte ísť dole peši, ale sa môžete za 30 Y (1 jüan Y je asi 7 Sk) zviezť po lane, prichytený v karabíne ponad priehradu, ktorá je tesne pod múrom.

_ _ _

Do Badalingu sa dá dostať priamo z Pekingu autobusom MHD č. 919 za 10 jüanov (1Y = cca 7 Sk), cesta trvá asi dve hodiny. Študentské vstupné na múr je 25 Y (pre dospelých 40 Y). Po vstupe je možné ísť buď doprava (sprístupnené sú tak 2-3 km) alebo doľava (1-2 km).

SkryťVypnúť reklamu

Za cestu tam aj späť do oblasti Simatai, zaplatíte 60 Y. Je to cena za celodenný fakultatívny výlet. Výhodou je, že autobus vás vyzdvihne priamo v hoteli, kde ste ubytovaní. Môžete použiť aj klasickú verejnú dopravu, ušetríte približne 10-20 Y, čo nie je tak veľa v porovnaní s tým, že cesta vám bude trvať oveľa dlhšie a hlavne dostať sa na Simatai takýmto spôsobom je naozaj zložité. Vstupné na múr je 30 Y.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  3. Myslite na zdravie močových ciest!
  4. Trápi vás únava alebo bolesti hlavy? Máme pre vás riešenie!
  5. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  6. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  7. Vypočítali sme vaše budúce dôchodky
  8. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody
  1. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  2. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  3. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  5. Tesco naplno spúšťa svoj Online Club
  6. Po košickom úspechu pobočka aj v Bratislave
  7. Vypočítali sme vaše budúce dôchodky
  8. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody
  1. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 12 803
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 11 720
  3. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 11 649
  4. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 9 644
  5. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 8 527
  6. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 597
  7. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 5 932
  8. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 5 599
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Dušan Király: Saigon s deravou topánkou
  2. Martin Majzlan: Nepál – kráľovstvo bohov
  3. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Dlhá
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Vasiľov
  5. Vladimír Benčík: Rím - Tajomstvá Vatikánskych múzeí (1. časť)
  6. Alena Miklošová: Road Trip: Z Miami na Key West
  7. Iveta Bakitová: Laponsko - výlet za polárnou žiarou
  8. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Čachtice
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 91 536
  2. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 14 206
  3. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 11 272
  4. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 10 946
  5. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 573
  6. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 731
  7. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 7 002
  8. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 537
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
SkryťZatvoriť reklamu