SME

Veľký čínsky múr

Veľký čínsky múr je jediná stavba na povrchu Zeme, ktorá je voľným okom viditeľná z Mesiaca. Podobá sa na starého draka z praveku, ktorý sa plazí po horách. Čínsky názov tohto najdlhšieho obranného múru na svete je Wan-Li čchang-čcheng, čo v doslovnom ...




Dva pohľady na čínsky múr - neudržiavaný v Simataji (vľavo) a hlavná turistická atrakcia v Badalingu.



Veľký čínsky múr je jediná stavba na povrchu Zeme, ktorá je voľným okom viditeľná z Mesiaca. Podobá sa na starého draka z praveku, ktorý sa plazí po horách. Čínsky názov tohto najdlhšieho obranného múru na svete je Wan-Li čchang-čcheng, čo v doslovnom preklade znamená Múr dlhý desaťtisíc li. Táto dĺžka zodpovedá približne 6440 kilometrom. Dĺžka dodnes zachovaných častí múra sa odhaduje na 2500-3000 km. Celé dielo sa tiahne z východného pobrežia od Žltého mora až k púšti Gobi. Stojí už takmer 2000 rokov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Veľký čínsky múr vznikal za vlády zakladateľa a prvého panovníka dynastie Čchin (221-206 pred n. l.), Čchin Š‘chuang-tia. Aby sa upevnila moc štátu a zabezpečila jeho územná celistvosť, muselo sa jeho územie na severozápade chrániť pred častými a opakovanými nájazdmi mongolských kmeňov. Popri funkcii obranného valu plnil múr aj dôležitú vnútropolitickú úlohu. Viazal na pohraničné opevnenia, ďaleko od hlavného mesta, veľkú časť armády, a tak sa cisár mohol cítiť bezpečný pred neočakávanými vzburami svojich vojakov. Do služby na vzdialených hraniciach posielali aj osoby, ktoré na cisárskom dvore upadli do nemilosti. Múr zároveň znemožňoval pokusy príslušníkov podriadených národov opustiť ríšu a prebehnúť k nepriateľovi. Napokon plnil aj hospodársku funkciu, keďže tam, kde ho križovali obchodné cesty, vznikali pevnosti a mestá.

SkryťVypnúť reklamu

Náročná stavba

Stavebné práce prebiehali po celej krajine. Ako materiál sa používal zväčša kameň a drevo z okolia. Kde nebol v okolí prírodný zdroj, pokúšali sa na mieste vyrobiť tehly. V úrodnejších oblastiach sa pracovalo s hlinou a v púšti Gobi zasa otroci plnili múr pieskom a štrkom.

Zvlášť dôkladná musela byť stavba, kde prechádzala divokou vodou a riečnymi oblasťami. Stavebný materiál prevážali napriek neznesiteľným horúčavám i mrazivým zimám. Ťažké desaťkilogramové tehly, obrábané skalné kvádre a nespočetné množstvo kameňa, ktorý slúžil ako výplň múru. Stavebné práce zamestnávali niekoľko stotisíc robotníkov, väzňov a politických rukojemníkov. V dobách prvého cisára sa na stavbe zúčastňovalo 300 000 vojakov a 500 000 ľudí na nútených prácach. Neskôr tu pracovali státisíce väzňov a asi 1,8 milióna dedinčanov. Kruté podmienky a bezohľadné zaobchádzanie si vyžiadali obrovské obete na ľudských životoch, ktoré pochovávali priamo na stavbe do rozostavaných častí múru.

SkryťVypnúť reklamu

V 13. storočí, keď sa Mongolom podarilo podrobiť si Čínu, sa múr začal rozpadávať. Znovu ho obnovil až dynastia Ming (1368-1644). V tomto období získalo opevnenie svoju terajšiu podobu.

Múr je v základoch široký sedem, jeho výška dosahuje šesť až deväť metrov, na vrchole múru vedie cesta široká 3 až 5 metrov. Každých 300-500 metrov sa týči jedenásť metrov vysoká strážna veža, ktorých je na múre takmer 2000.

Dnešný múr

V 17. storočí múr stratil svoj vojenský význam a odvtedy sa rozpadáva. Čínska vláda dala zreštaurovať tri úseky, ktoré sprístupnila náv števníkom - Badaling, Simatai a Jinshanling.

Najvyššia sprístupnená časť múru je v oblasti Badaling, vo výške 880 metrov nad morom. Prechádzka po múre je náročná kvôli prevýšeniu a počtu schodov. V lete tu sú neznesiteľné horúčavy. Jediným útočiskom sú strážne veže. Badaling leží najbližšie k Pekingu, a tak je tu obrovské množstvo turistov, doslava tlačiacich sa na obranných múroch.

SkryťVypnúť reklamu

Oveľa príjemnejší zážitok je Veľký čínsky múr v oblasti Simatai. Turistov je tu pomenej, pretože takmer štvorhodinová cesta z Pekingu je dosť náročná. K múru sa musíte doslova vyšplhať po kopci. Simatajský Great Wall je zrekonštruovaný iba z jednej tretiny a človek tak môže šliapať po zrúcaninách a ťažších terénoch. Na vežičky sa dá jedine liezť a šplhať, pretože tam nie sú žiadne schody. Pri spiatočnej ceste vás navyše čaká prekvapenie. Nemusíte ísť dole peši, ale sa môžete za 30 Y (1 jüan Y je asi 7 Sk) zviezť po lane, prichytený v karabíne ponad priehradu, ktorá je tesne pod múrom.

_ _ _

Do Badalingu sa dá dostať priamo z Pekingu autobusom MHD č. 919 za 10 jüanov (1Y = cca 7 Sk), cesta trvá asi dve hodiny. Študentské vstupné na múr je 25 Y (pre dospelých 40 Y). Po vstupe je možné ísť buď doprava (sprístupnené sú tak 2-3 km) alebo doľava (1-2 km).

SkryťVypnúť reklamu

Za cestu tam aj späť do oblasti Simatai, zaplatíte 60 Y. Je to cena za celodenný fakultatívny výlet. Výhodou je, že autobus vás vyzdvihne priamo v hoteli, kde ste ubytovaní. Môžete použiť aj klasickú verejnú dopravu, ušetríte približne 10-20 Y, čo nie je tak veľa v porovnaní s tým, že cesta vám bude trvať oveľa dlhšie a hlavne dostať sa na Simatai takýmto spôsobom je naozaj zložité. Vstupné na múr je 30 Y.

Autor: LADISLAV SUŠKO FOTO - AUTOR

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 37 341
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 779
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 428
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 274
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 6 439
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 569
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 573
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 449
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  2. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  3. Iveta Bakitová: Fínsko - 5 dní v krajine tisícich jazier v zime
  4. Irena Šimuneková: Rozhľadňa pod Klenovou
  5. Blanka Ulaherová: Pokakalsapeter, veselý cintorín, plno kaktusov a hmyz na zožratie (Mexiko 2024/2)
  6. Martin Majzlan: Icefields Parkway – Najkrajšia cesta na svete
  7. Ladislav Kucharik: Thajsko Krabi Maya Bay
  8. Dada Vozáriková: Človek by nepovedal, aké krásne sú albánske hory
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 553
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 459
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 217
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 783
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 980
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 592
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 941
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 737
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu