SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Veľký čínsky múr

Veľký čínsky múr je jediná stavba na povrchu Zeme, ktorá je voľným okom viditeľná z Mesiaca. Podobá sa na starého draka z praveku, ktorý sa plazí po horách. Čínsky názov tohto najdlhšieho obranného múru na svete je Wan-Li čchang-čcheng, čo v doslovnom ...




Dva pohľady na čínsky múr - neudržiavaný v Simataji (vľavo) a hlavná turistická atrakcia v Badalingu.



Veľký čínsky múr je jediná stavba na povrchu Zeme, ktorá je voľným okom viditeľná z Mesiaca. Podobá sa na starého draka z praveku, ktorý sa plazí po horách. Čínsky názov tohto najdlhšieho obranného múru na svete je Wan-Li čchang-čcheng, čo v doslovnom preklade znamená Múr dlhý desaťtisíc li. Táto dĺžka zodpovedá približne 6440 kilometrom. Dĺžka dodnes zachovaných častí múra sa odhaduje na 2500-3000 km. Celé dielo sa tiahne z východného pobrežia od Žltého mora až k púšti Gobi. Stojí už takmer 2000 rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

Veľký čínsky múr vznikal za vlády zakladateľa a prvého panovníka dynastie Čchin (221-206 pred n. l.), Čchin Š‘chuang-tia. Aby sa upevnila moc štátu a zabezpečila jeho územná celistvosť, muselo sa jeho územie na severozápade chrániť pred častými a opakovanými nájazdmi mongolských kmeňov. Popri funkcii obranného valu plnil múr aj dôležitú vnútropolitickú úlohu. Viazal na pohraničné opevnenia, ďaleko od hlavného mesta, veľkú časť armády, a tak sa cisár mohol cítiť bezpečný pred neočakávanými vzburami svojich vojakov. Do služby na vzdialených hraniciach posielali aj osoby, ktoré na cisárskom dvore upadli do nemilosti. Múr zároveň znemožňoval pokusy príslušníkov podriadených národov opustiť ríšu a prebehnúť k nepriateľovi. Napokon plnil aj hospodársku funkciu, keďže tam, kde ho križovali obchodné cesty, vznikali pevnosti a mestá.

Skryť Vypnúť reklamu

Náročná stavba

Stavebné práce prebiehali po celej krajine. Ako materiál sa používal zväčša kameň a drevo z okolia. Kde nebol v okolí prírodný zdroj, pokúšali sa na mieste vyrobiť tehly. V úrodnejších oblastiach sa pracovalo s hlinou a v púšti Gobi zasa otroci plnili múr pieskom a štrkom.

Zvlášť dôkladná musela byť stavba, kde prechádzala divokou vodou a riečnymi oblasťami. Stavebný materiál prevážali napriek neznesiteľným horúčavám i mrazivým zimám. Ťažké desaťkilogramové tehly, obrábané skalné kvádre a nespočetné množstvo kameňa, ktorý slúžil ako výplň múru. Stavebné práce zamestnávali niekoľko stotisíc robotníkov, väzňov a politických rukojemníkov. V dobách prvého cisára sa na stavbe zúčastňovalo 300 000 vojakov a 500 000 ľudí na nútených prácach. Neskôr tu pracovali státisíce väzňov a asi 1,8 milióna dedinčanov. Kruté podmienky a bezohľadné zaobchádzanie si vyžiadali obrovské obete na ľudských životoch, ktoré pochovávali priamo na stavbe do rozostavaných častí múru.

Skryť Vypnúť reklamu

V 13. storočí, keď sa Mongolom podarilo podrobiť si Čínu, sa múr začal rozpadávať. Znovu ho obnovil až dynastia Ming (1368-1644). V tomto období získalo opevnenie svoju terajšiu podobu.

Múr je v základoch široký sedem, jeho výška dosahuje šesť až deväť metrov, na vrchole múru vedie cesta široká 3 až 5 metrov. Každých 300-500 metrov sa týči jedenásť metrov vysoká strážna veža, ktorých je na múre takmer 2000.

Dnešný múr

V 17. storočí múr stratil svoj vojenský význam a odvtedy sa rozpadáva. Čínska vláda dala zreštaurovať tri úseky, ktoré sprístupnila náv števníkom - Badaling, Simatai a Jinshanling.

Najvyššia sprístupnená časť múru je v oblasti Badaling, vo výške 880 metrov nad morom. Prechádzka po múre je náročná kvôli prevýšeniu a počtu schodov. V lete tu sú neznesiteľné horúčavy. Jediným útočiskom sú strážne veže. Badaling leží najbližšie k Pekingu, a tak je tu obrovské množstvo turistov, doslava tlačiacich sa na obranných múroch.

Skryť Vypnúť reklamu

Oveľa príjemnejší zážitok je Veľký čínsky múr v oblasti Simatai. Turistov je tu pomenej, pretože takmer štvorhodinová cesta z Pekingu je dosť náročná. K múru sa musíte doslova vyšplhať po kopci. Simatajský Great Wall je zrekonštruovaný iba z jednej tretiny a človek tak môže šliapať po zrúcaninách a ťažších terénoch. Na vežičky sa dá jedine liezť a šplhať, pretože tam nie sú žiadne schody. Pri spiatočnej ceste vás navyše čaká prekvapenie. Nemusíte ísť dole peši, ale sa môžete za 30 Y (1 jüan Y je asi 7 Sk) zviezť po lane, prichytený v karabíne ponad priehradu, ktorá je tesne pod múrom.

_ _ _

Do Badalingu sa dá dostať priamo z Pekingu autobusom MHD č. 919 za 10 jüanov (1Y = cca 7 Sk), cesta trvá asi dve hodiny. Študentské vstupné na múr je 25 Y (pre dospelých 40 Y). Po vstupe je možné ísť buď doprava (sprístupnené sú tak 2-3 km) alebo doľava (1-2 km).

Skryť Vypnúť reklamu

Za cestu tam aj späť do oblasti Simatai, zaplatíte 60 Y. Je to cena za celodenný fakultatívny výlet. Výhodou je, že autobus vás vyzdvihne priamo v hoteli, kde ste ubytovaní. Môžete použiť aj klasickú verejnú dopravu, ušetríte približne 10-20 Y, čo nie je tak veľa v porovnaní s tým, že cesta vám bude trvať oveľa dlhšie a hlavne dostať sa na Simatai takýmto spôsobom je naozaj zložité. Vstupné na múr je 30 Y.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 37 797
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 36 346
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 993
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 238
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 929
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 8 257
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 272
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 885
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 656
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 553
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu