SME
Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Kompa cez Váh vo Vlčanoch prepraví denne 300 automobilov

Vlčany 21. júla (TASR) Približne 300 automobilov denne prepraví kompa premávajúca po rieke Váh vo Vlčanoch. V prevádzke je po ročnej prestávke spôsobenej ...

Vlčany 21. júla (TASR) Približne 300 automobilov denne prepraví kompa premávajúca po rieke Váh vo Vlčanoch. V prevádzke je po ročnej prestávke spôsobenej haváriou od apríla tohto roka. "Kompa výrazne skracuje cestu z Vlčian do Palárikova, Selíc či Nových Zámkov. Využívajú ju osobné a nákladné autá, traktory, kombajny, motorky i chodci. Ľudia z Vlčian majú často záhradky na druhej strane rieky a naopak, takže tento spôsob prepravy vítajú," uviedol Ernest Eliáš, ktorý zariadenie obsluhuje.

SkryťVypnúť reklamu

V letných mesiacoch premáva kompa denne od 6.00 do 22.00 h. Jej prevádzka je bezplatná, prevádzkovateľom je Slovenská správa ciest Nové Zámky. Dĺžka jednej trasy sa pohybuje v závislosti od výšky hladiny vody od 120 do 150 metrov. V zimných mesiacoch kompa premáva dovtedy, kým na Váhu neplávajú väčšie ľadové kryhy. V závere roka 2003 prišlo pri vysokej vode na Váhu nad kompou k odtrhnutiu plávajúceho bagra. Ten roztrhol nosné lano kompy a na jeden rok ju vyradil z prevádzky. Aby sa predišlo podobným haváriám a aby lano nebolo prekážkou pre lodnú dopravu, bolo pri rekonštrukcii upevnené na dva nové protiľahlé 18 metrov vysoké stožiare.

Kompa vo Vlčanoch začala premávať v 80. rokoch minulého storočia, pričom nahradila dovtedajšiu historickú drevenú kompu. Tá už pred 110 rokmi premávala po starom koryte Váhu, ktoré viedlo cez dedinu Vlčany. "Stará kompa tu bola dávnejšie, ako prvá železnica na Slovensku z Nových Zámkov do Bratislavy. Ľudia ju využívali aj vtedy, keď sa potrebovali dostať na vlak na druhú stranu rieky," uviedol Eliáš. Závesné kompy využívajú pre pohon prúd vody v rieke tak, že sa telesom kompy vytvorí šikmá plocha a hydrodynamická sila tlačí loď k jednému alebo druhému brehu. Kompa je pritom zavesená na dvoch nastaviteľných lanách, ktoré sa pohybujú na kladkách na nosnom lane napnutom cez rieku.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú birodiverzitu
  2. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Prehľad a automatizácia
  6. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  7. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú birodiverzitu
  2. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  3. Trenčín potrebuje nový impulz!
  4. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  5. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 106
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 11 093
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 7 970
  4. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 776
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 399
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 4 161
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 867
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 736
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Erika Kladna: Australský outback
  2. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  3. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  4. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  5. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  6. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
  8. Soňa Fröhlichová: Na švajčiarskej hore Mont Fort servírujú syrové fondue vo výške 3300 metrov nad morom
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 843
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 17 283
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 575
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 938
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 7 793
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 4 543
  7. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 3 824
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 332
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu