SME

Kompa cez Váh vo Vlčanoch prepraví denne 300 automobilov

Vlčany 21. júla (TASR) Približne 300 automobilov denne prepraví kompa premávajúca po rieke Váh vo Vlčanoch. V prevádzke je po ročnej prestávke spôsobenej ...

Vlčany 21. júla (TASR) Približne 300 automobilov denne prepraví kompa premávajúca po rieke Váh vo Vlčanoch. V prevádzke je po ročnej prestávke spôsobenej haváriou od apríla tohto roka. "Kompa výrazne skracuje cestu z Vlčian do Palárikova, Selíc či Nových Zámkov. Využívajú ju osobné a nákladné autá, traktory, kombajny, motorky i chodci. Ľudia z Vlčian majú často záhradky na druhej strane rieky a naopak, takže tento spôsob prepravy vítajú," uviedol Ernest Eliáš, ktorý zariadenie obsluhuje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V letných mesiacoch premáva kompa denne od 6.00 do 22.00 h. Jej prevádzka je bezplatná, prevádzkovateľom je Slovenská správa ciest Nové Zámky. Dĺžka jednej trasy sa pohybuje v závislosti od výšky hladiny vody od 120 do 150 metrov. V zimných mesiacoch kompa premáva dovtedy, kým na Váhu neplávajú väčšie ľadové kryhy. V závere roka 2003 prišlo pri vysokej vode na Váhu nad kompou k odtrhnutiu plávajúceho bagra. Ten roztrhol nosné lano kompy a na jeden rok ju vyradil z prevádzky. Aby sa predišlo podobným haváriám a aby lano nebolo prekážkou pre lodnú dopravu, bolo pri rekonštrukcii upevnené na dva nové protiľahlé 18 metrov vysoké stožiare.

Kompa vo Vlčanoch začala premávať v 80. rokoch minulého storočia, pričom nahradila dovtedajšiu historickú drevenú kompu. Tá už pred 110 rokmi premávala po starom koryte Váhu, ktoré viedlo cez dedinu Vlčany. "Stará kompa tu bola dávnejšie, ako prvá železnica na Slovensku z Nových Zámkov do Bratislavy. Ľudia ju využívali aj vtedy, keď sa potrebovali dostať na vlak na druhú stranu rieky," uviedol Eliáš. Závesné kompy využívajú pre pohon prúd vody v rieke tak, že sa telesom kompy vytvorí šikmá plocha a hydrodynamická sila tlačí loď k jednému alebo druhému brehu. Kompa je pritom zavesená na dvoch nastaviteľných lanách, ktoré sa pohybujú na kladkách na nosnom lane napnutom cez rieku.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 135
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 808
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 161
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 751
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 231
  6. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 065
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 062
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 009
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu