SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Kompa cez Váh vo Vlčanoch prepraví denne 300 automobilov

Vlčany 21. júla (TASR) Približne 300 automobilov denne prepraví kompa premávajúca po rieke Váh vo Vlčanoch. V prevádzke je po ročnej prestávke spôsobenej ...

Vlčany 21. júla (TASR) Približne 300 automobilov denne prepraví kompa premávajúca po rieke Váh vo Vlčanoch. V prevádzke je po ročnej prestávke spôsobenej haváriou od apríla tohto roka. "Kompa výrazne skracuje cestu z Vlčian do Palárikova, Selíc či Nových Zámkov. Využívajú ju osobné a nákladné autá, traktory, kombajny, motorky i chodci. Ľudia z Vlčian majú často záhradky na druhej strane rieky a naopak, takže tento spôsob prepravy vítajú," uviedol Ernest Eliáš, ktorý zariadenie obsluhuje.

Skryť Vypnúť reklamu

V letných mesiacoch premáva kompa denne od 6.00 do 22.00 h. Jej prevádzka je bezplatná, prevádzkovateľom je Slovenská správa ciest Nové Zámky. Dĺžka jednej trasy sa pohybuje v závislosti od výšky hladiny vody od 120 do 150 metrov. V zimných mesiacoch kompa premáva dovtedy, kým na Váhu neplávajú väčšie ľadové kryhy. V závere roka 2003 prišlo pri vysokej vode na Váhu nad kompou k odtrhnutiu plávajúceho bagra. Ten roztrhol nosné lano kompy a na jeden rok ju vyradil z prevádzky. Aby sa predišlo podobným haváriám a aby lano nebolo prekážkou pre lodnú dopravu, bolo pri rekonštrukcii upevnené na dva nové protiľahlé 18 metrov vysoké stožiare.

Kompa vo Vlčanoch začala premávať v 80. rokoch minulého storočia, pričom nahradila dovtedajšiu historickú drevenú kompu. Tá už pred 110 rokmi premávala po starom koryte Váhu, ktoré viedlo cez dedinu Vlčany. "Stará kompa tu bola dávnejšie, ako prvá železnica na Slovensku z Nových Zámkov do Bratislavy. Ľudia ju využívali aj vtedy, keď sa potrebovali dostať na vlak na druhú stranu rieky," uviedol Eliáš. Závesné kompy využívajú pre pohon prúd vody v rieke tak, že sa telesom kompy vytvorí šikmá plocha a hydrodynamická sila tlačí loď k jednému alebo druhému brehu. Kompa je pritom zavesená na dvoch nastaviteľných lanách, ktoré sa pohybujú na kladkách na nosnom lane napnutom cez rieku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 495
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 784
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 682
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 285
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 321
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 361
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 289
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 306
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 299
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 480
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu