SME
Nedeľa, 27. november, 2022 | Meniny má Milan

Slováci snívajú o zážitkoch z plavby. Čo brzdí odhodlanie splniť si ich?

Mnohé plavby majú podobnú cenovku ako týždňová dovolenka pri mori.

(Zdroj: Alonso Reyes, unsplash.com)

Predstavte si, že ráno odtiahnete záves a pred vami sa každý deň ukáže nová destinácia. Vykročíte na balkón a vychutnáte si raňajky napríklad s výhľadom na vlniacu sa vodu a zeleň fjordu, živé mesto na Azúrovom pobreží či grécky ostrov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výletné a okružné plavby umožňujú užiť si pohodlie a vymoženosti luxusného dovolenkového strediska v kombinácii so zaujímavými zastávkami.

ANNA KOVAROVIČOVÁ pôsobí v lodnom turizme viac ako dve desaťročia a minulý rok v Bratislave založila prvé Cruise center na Slovensku. Rozpráva o tom, ako plavby fungujú po pandémii i čo môžete zažiť na najväčšej lodi na svete.

Ako zasiahla plavby pandémia?

V snahe zachovať imidž celého odvetvia boli plavby v provizórnom režime dostupné aj počas pandémie, často aj za cenu vysokej finančnej straty. Kapacita bola obmedzená na 60 percent. Vylodenie v jednotlivých prístavoch podliehalo prísnemu dodržiavaniu pravidiel, ktoré aktuálne platili v krajine, kde mala plavba zastávku.

Dnes už kapacitné obmedzenia neplatia a plavby sa vrátili do pôvodného režimu. Pre vstup na palubu už zaočkovaní pasažieri minimálne s dvoma vakcínami bez ohľadu na dátum a prekonaní, ktorí sa preukážu potvrdením o prekonaní, nepotrebujú test. Nezaočkovaní potrebujú PCR alebo antigénový test. Zatiaľ to neplatí pre plavby Karibikom z prístavu v Miami, pretože pre vstup do USA je povinné očkovanie.

Ani počas tohto obdobia lodné spoločnosti nespali na vavrínoch. Venovali sa strategickej príprave a pracovali na plánoch, aby okružné plavby ešte zatraktívnili.

Znamená to, že sa môžeme tešiť na nové lode?

Vytvorenie konceptu výletnej lode od prvých plánov cez návrh technického riešenia, výstavbu až do prvého vyplávania trvá minimálne dekádu. Projektantské i dizajnérske tímy v predstihu premýšľajú, aké technológie použijú, ako bude loď zariadená, aká ponuka gastronómie, kultúrnych a zábavných zážitkov dokáže očariť pasažierov.

Doba sa rýchlo mení a lodné spoločnosti si uvedomujú, že zárukou úspechu je vymyslieť to, čo bude pre ľudí atraktívne o desať rokov. Vidieť to i na rastúcich rozpočtoch. Ešte pred pár rokmi sa rozpočet na stavbu novej lode pohyboval okolo 500 miliónov dolárov. Aktuálne najväčšia loď na svete Wonders of the Seas stála 1,35 miliardy dolárov. V najbližších rokoch čakajú odvetvie veľké investície a do roku 2050 je v pláne postaviť 75 nových lodí.

Nedávno ste sa vrátili z plavby na najväčšej lodi sveta Wonder of the Seas. Čím je výnimočná v porovnaní so svojimi predchodkyňami?

Aby sme dokázali plnohodnotne ponúknuť produkty lodných spoločností, pravidelne ich navštevujeme. Ani loď Wonder of The Seas nebola výnimkou. Počas zimy sa bude plaviť po Karibiku, preto sme využili príležitosť na jej plavbu po Stredozemnom mori. Lodná spoločnosť Royal Caribbean si dlho udržuje vysoký štandard služieb a rovnako tomu bolo i v tomto prípade.

Loď bola vyrobená v Európe, jej dĺžka je 362 metrov, má 16 poschodí a pri maximálnom obsadení ponúka plavbu pre 6 988 osôb. K tomu ešte treba pripočítať 2 300 členov posádky.

Zaujímavosťou je ulica, ktorá vedie vnútorným priestorom lode. Je plná zelene a reštaurácií. V zadnej časti lode je pod otvoreným nebom promenáda s kolotočmi, lezeckými stenami a Aqua Theatre, kde sa konajú večer vodné akrobatické predstavenia na veľmi vysokej úrovni.

Môžete si vyskúšať surfovanie na trenažéri, zip line alebo desaťposchodovú šmykľavku Ultimate Abyss. Pre mňa boli zážitkom spevácke a choreograficke výkony Broadway štýlu vo večerných predstaveniach.

Nad vystúpením iluzionistu a kúzelníka Hectora Ruiza zo Španielska sme ešte dlho premýšľali a čerešničkou na torte bola hodinová show na ľadovej ploche. Zabavili sme sa i na Silent Disco či na BeatleManiacs vystúpení. Ten týždeň bol plný nových zážitkov z programu na lodi a každý deň sme kotvili v inom prístave západného Stredomoria.

Ako sa lodné spoločnosti vyrovnávajú s environmentálnym tlakom? Niektoré prístavy už zakázali kotvenie veľkých lodí vo svojich prístavoch.

Tlak na udržateľnejšie plavby a ekologickejšie technológie stavia lodné spoločnosti pred výzvy hľadať šetrnejšie riešenia pre efektívnejšie využívanie energie, emisie, odpadové hospodárstvo, či efektívnejšie využívanie vody na palube. Tieto technológie má spomínaná aj Wonder of the Seas.

Čo Slováci a plavby? Majú ich radi?

Mnohí Slováci označujú plavbu za svoj cestovateľský sen. Ťažšie sa však odhodlávajú k realizácii. Napríklad Maďari vyrážajú na plavby loďou trikrát častejšie, Slovinci rovnako.

Čím to je?

Mnohí si myslia, že plavby sú mimo ich rozpočet. V roku 2019 sme si nechali vypracovať prieskum, z ktorého vyšlo, že za plavbu sú ľudia ochotní zaplatiť približne 1 500 eur. Za tieto peniaze môžu dostať naozaj veľa muziky. Mimo hlavnej sezóny sa s cenou vrátane sprepitného a nápojového balíčka vieme dostať na 500 až 600 eur na osobu. Mesiace máj, jún, september a október sú práve preto najvyťaženejšie.

Mnohí považujú plavby za záležitosť najmä pre seniorov, za niečo, čo je drahé a nedostupné. Sú tieto tvrdenia pravdivé?

Situácia sa mení a 30 percent klientov sú rodiny s deťmi. Na lodiach fungujú kluby s programom prispôsobeným veku detí a každý deň pre ne vymýšľajú nové aktivity. Starostlivosť zabezpečuje tím, ktorý má vždy osobu so zdravotníckym vzdelaním.

Starší ľudia obľubujú plavby kvôli zábave všetkého druhu. Užijú si cestovateľský zážitok z rôznych destinácii, vychutnajú si kultúru, vyberú sa tancovať a užívať si atmosféru, ktorú kapely a hudobníci na lodi vytvárajú. Zároveň sa personál postará o gastronomický zážitok a odbremení ich od každodenných povinností.

Lode sú prispôsobené aj pre hendikepovaných ľudí na vozíčku. Kajuty majú širšie dvere a prispôsobené je aj ich umiestnenie zväčša v blízkosti výťahov, aby sa mohli pohybovať čo najjednoduchšie.

Neboja sa aj jazykovej bariéry?

Prekážkou už nie je ani jazyková bariéra. Počas vybraných termínov sú na palube klientom k dispozícii delegáti, ktorí ich sprevádzajú od začiatku až do konca cesty. Snažíme sa pokryť všetky destinácie.

Zdá sa, že pomaly si tento spôsob trávenia dovolenky získava svojich fanúšikov. Prispieť k tomu môžu i blízke prístavy, odkiaľ lode vyrážajú na okružné plavby.

Ktoré prístavy sú pre nás najdostupnejšie?

Najobľúbenejšie sú talianske prístavy Terst, kam sa dopravíte autom z Bratislavy za približne šesť hodín, a Benátky, kam trvá cesta približne osem hodín. O niečo ďalej sú prístavy Janov a Savona. Cesta autom potrvá asi 11 - 12 hodín. Pre klientov je tento spôsob dopravy mimoriadne pohodlný. Zabezpečíme im parkovanie na celý týždeň priamo pred loďou.

Vďaka dostupnosti pravidelných leteckých spojení z Viedne, Budapešti, Prahy i Bratislavy objavujú Slováci i vzdialenejšie prístavy. Populárny je Rím a Barcelona, prístav leží asi 20 minút cesty z letiska. Na plavby po nórskych fjordoch ľudia najčastejšie využívajú let Viedeň - Hamburg a odtiaľ sa presunú do prístavu v Kiehle. Minulý rok sa objavila aj možnosť odchodu prístavu v Kodani.

A čo plavby mimo Európy?

Lákavé môžu byť i plavby z Dubaja, či okruhy Karibikom z Miami či neďalekého prístavu Fort Lauderdale alebo z Port Canaveral s návštevou Disneylandu pred plavbou.

Pozornosť prilákali novovybudované prístavy na francúzske ostrovy v Karibiku Martinique a Guadeloupe. Francúzske aerolinky na to zareagovali spustením každodenného leteckého spojenia z Paríža. Počas dvojtýždňovej plavby môžete spoznať niekoľko známych i menších ostrovov, napríklad Grenada, Barbados, Svätá Lucia, Dominika, Svätý Vincent, Trinidad a Tobago, Aruba, Bonaire, Curacao či Panenské ostrovy. Ak ste už niekedy plavbu zažili, uvidíte trochu iný Karibik. Hoci sú ostrovy v jednom regióne, každý z nich je niečím svojský.

Pripravujú sa i nové trasy?

Spoločnosti hľadajú nové zaujímavé trasy pre stálych klientov. Komunikujú s prístavmi, budujú zázemia vhodné pre nové typy lodí.

V roku 2023 máme v ponuke novinku - plavbu s delegátom okolo Írska a Škótska a plavbu okolo Škótska a Islandu. Jesenná novinka je plavba z New Yorku s návštevou Bostonu a málo známeho územia Nového Škótska. Zimnými stálicami sú pre Slovákov plavby po Karibiku a po Emirátoch, kde sú momentálne zaradené do ponuky nové lode, plavby po západnom a východnom Stredomorí a v špeciálne v lete plavby po nórskych fjordoch.

Pre tých, ktorí majú problém s dopravou, pripravujeme plavbu po Stredozemnom mori s návštevou Santorini a Mykonosu aj s dopravou autobusom zo Slovenska priamo k lodi.

Kedy odporúčate rezervovať plavbu?

Plavbu si môžete zakúpiť aj dva roky vopred a aj Slováci postupne túto skutočnosť využívajú. Pri skorej rezervácii si môžu vybrať kajutu podľa ich predstáv (podľa polohy na lodi, vnútornú kajutu, kajutu s oknom alebo balkónom. Práve teraz je najvhodnejší čas na rezerváciu na letné termíny roka 2023.

Ako je to so sprepitným a nápojovými balíčkami?

V porovnaní s minulým rokom je už sprepitné povinné. Klient sa rozhodne, či ho chce zaplatiť vopred, alebo až na lodi. Zväčša je to desať eur za osobu na deň, respektíve 5,50 eur za dieťa na deň.

Nápojové balíčky sú u Slovákov obľúbené, dotvorí ich dovolenku na plávajúcom hoteli s nálepkou all inclusive. Ich cena začína od 23 eur na deň.

Upozorňujete klientov pred plavbou na predpísané oblečenie?

Na lodi si môžete vybrať rôzne možnosti programu i reštaurácií od neformálnych cez smart až po formálne. Etiketa v hlavných reštauráciách na lodi si zvyčajne vyžaduje dlhé nohavice a košeľu alebo polo u pánov a letné šaty alebo dlhé nohavice a blúzku pre dámy.

Niektorí hostia uvítajú príležitosť obliecť sa na večerný program elegantne. V gourmet reštauráciách a v prípade plavieb luxusných spoločností počítajte pri večeri so sakom a kravatou pre mužov a pre dámy s koktailovými šatami či nohavicovým kostýmom. Smoking sa nevyžaduje ani pri formálnych večeroch. Aj pri tých najslávnostnejších príležitostiach stačí tmavý oblek a kravata.

Novinkou na plavbách sú takzvané „white party“. Všetci hostia sa oblečú do bielej farby a večer prebieha v zábavnej forme. Je milé vidieť približne tisíc ľudí tancovať na latino hudbu v bielej farbe.

Vracajú sa klienti na lode opakovane, alebo je to pre nich skôr jednorazový zážitok, ktorý si splnia?

Loď je dizajnová tak, aby priniesla ľuďom intenzívne zážitky. V kombinácii so zaujímavými zastávkami ide o jedinečnú cestovateľskú skúsenosť. Prieskumy ukazujú, že vysoké percento klientov sa vráti aj na ďalšiu plavbu s inou trasou, prípadne aj inou spoločnosťou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu