SME
Štvrtok, 8. december, 2022 | Meniny má Marína

Stopom okolo Francúzska za 18 dní

Dvetisícšesťstotridsať kilometrov stopom po Francúzsku, 31 áut a päť kamiónov, 18 dní, 400 eur a jeden stan. To je bilancia výletu, ktorý sme v auguste minulého roku absolvovali.

Jeden z malených zámkov v Pays de le Loire. FOTO - ARCHÍV

Katolícke Bretónsko so zúrivým panenským oceánom na severozápade, romantická Pays de la Loire v srdci Francúzska, jej zámky a domy v skalách, horúce Katalánsko s Pyrenejami a teplým morom na juhu a nakoniec Alsasko a jeho krásne Alpy a distingvované domčeky na východe. Všade sme stretli veľmi príjemných, niekedy až výnimočne pohostinných ľudí, ktorí rozprávali takmer výlučne len po francúzsky.

Kde stopovať

Stopovali sme na péagach - miestach, kde sa platí za úsek autostrády, na autobusových zastávkach a ľubovoľných iných miestach, kde nám osobné autá mohli zastaviť. Väčšinou sme sa zviezli renaultmi a peugeotmi, raz s mitsubishi a raz v luxusnom aute s koženými sedadlami.

Nákladiaky sme stopovali pri vjazde na benzínovú stanicu alebo sme sa pýtali vodičov na odpočívadlách. Vyberali sme si podľa značky - posledné dvojčíslie vo Francúzsku určuje región, z ktorého vozidlo pochádza. Alebo podľa národnosti - pri Čechoch, Slovákoch a Poliakoch sme mali domácu výhodu. Kamionisti však majú zakázané brať stopárov - kvôli svojej bezpečnosti a bezpečnosti tovaru a tiež kvôli poisteniu - ak sa stane nehoda, za stopárov je zodpovedný vodič. Okrem toho sme boli dvaja a väčšina kamiónov má len jedno miesto na sedenie. Napriek tomu sa kamionisti často, ak mali cestu naším smerom, rozhodli zobrať čiernych pasažierov.

Ťažšie sa stopovalo na juhu ako na severe Francúzska. Na juhu sa nás báli - údajne sa tam pohybovalo veľa utečencov z Rumunska. Dokonca sa nám stalo, že žena, ktorá nám pôvodne zastavila, začula slovenčinu, zabuchla dvere a nechala nás na ceste. Na stopa sme čakali v priemere polhodinu. Niekedy to bolo päť minút a raz aj dve hodiny.

Ako bývať

V každom kúte Francúzska sme mali známych, ale kým sme sa k nim dostali, spávali sme v stane. Väčšinou za mestom, ale niekedy aj za benzínovou stanicou, na pooranom poli, medzi frekventovanými cestami a raz aj v obytnej zóne pod oknami paneláku.

Spali sme aj u kameramana, ktorého sme stopli v Nantes. Dokonalý Francúz - slušný a milý, milovník kvalitného vína a dobrého jedla. Ráno nás ešte rozvážal po meste a ukazoval pamiatky. Požičal nám hodinky, telefón a zaviezol asi dvadsať kilometrov za mesto, aby sa nám lepšie stopovalo.

V Paríži bol najväčší problém dostať sa von z mesta. Ani domáci nevedeli presne povedať, kam máme ísť, ak chceme stopovať na západ, do Bretónska. Rozprávali o akejsi benzínovej stanici uprostred poľa - najbližšia autobusová zastávka je odtiaľ desať kilometrov, treba ísť cez pole a sledovať značku "skládka". Našťastie sa nám na ňu nakoniec podarilo dostať stopom.

Pozor na doklady

Natrafili sme na sympatického šoféra nákladiaka - Turka. Hovoril iba po turecky a pár slov nemecky, ale o to bol zhovorčivejší. Púšťal modernú tureckú hudbu, ponúkal čokoládu a cukríky a učil nás po turecky. Keď nás vyhodil na benzínovej stanici v Rennes, boli sme takí dojatí, že sme mu nechali horalku. A môj malý batoh. Hneď prvý deň som tak prišla o všetky doklady, 90 eur a mobilný telefón. Spali sme v benzínovej stanici pri chladiacich boxoch. Personál poznal náš príbeh a ponúkol okrem nocľahu aj kávu a večeru. Pripravili sme si všetky detaily, ktoré sme si o kamióne pamätali, ale na štátnej polícii nás hneď prerušili a pýtali sa, či máme značku kamiónu. Vedeli sme len, že je turecká, takže nám nemohli pomôcť.

S batožinou sú však vo Francúzsku aj iné problémy - niet ju kam odložiť. Vo Francúzsku platí zákon vigipirate namierený proti teroristom, ktorý zrušil všetky nestrážené úložne. Takže batohy si nemožno odložiť na väčšine vlakových staníc ani v turistických centrách.

Čo robiť, keď stratíte alebo vám ukradnú doklady v zahraničí

* Musíte zájsť na miestnu policajnú stanicu spísať zápisnicu - vo Francúzsku tzv. Récepisse de déclaration. Slúži ako preukaz totožnosti vo Francúzsku a doklad pre poisťovňu na Slovensku.

* Musíte sa skontaktovať so slovenskou ambasádou osobne alebo telefonicky. Pre návrat na Slovensko treba náhradný cestovný doklad, ktorý môžu vydať len na ambasáde. Manipulačný poplatok je päť eur, treba ešte dve fotografie, vyplnený formulár z ambasády alebo z jej internetovej stránky.

Vo výnimočnom prípade možno poslať tieto veci aj poštou. Vtedy treba ambasáde poskytnúť spiatočnú adresu, na ktorú vám náhradný cestovný doklad môže poslať.

* Ak prídete o platobné karty, skontaktujte sa s niekým, kto zostal na Slovensku, aby vám ich zablokoval. Faxom mu treba poslať Récepisse de déclaration ako doklad o krádeži pre banku.

* Mobilný telefón sa dá zablokovať, iba ak ho máte na paušál. Na karty Prima alebo Easy to nie je možné.

Ak poznáte PUK kód, môžete po návrate dostať naspäť staré telefónne číslo a kredit, ktorý na mobile zostal. (en)

FOTO

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete budúci rok kúpu kosačky ?
  2. Šéf sporiteľne: Synovia ma inšpirujú, čo čítať a koho sledovať
  3. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  4. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  5. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  6. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  7. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  8. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  1. Auto na prenájom môže byť výhodné aj pre živnostníkov
  2. BILLA spolu so zákazníkmi pomôže aj pred Vianocami jednorodičom
  3. Plánujete budúci rok kúpu kosačky ?
  4. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  5. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  6. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  7. Auto do 14-tisíc už nekúpite. Zvážte radšej prenájom
  8. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 707
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 613
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 917
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 997
  5. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 4 889
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 284
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 272
  8. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 100
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Kamenné tváre a Obelisk
  2. Soňa Fröhlichová: Jazero Powell – najkrajšie priehradové jazero v USA, deň číslo 6
  3. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť piata-Tirana
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
  5. Aleš Tvrdý: Južná Amerika
  6. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť štvrtá- Skaderské jazero a príchod na albánske pobrežie
  7. Soňa Fröhlichová: Grand Canyon –⁠ jeden z najkrajších prírodných divov sveta, deň číslo 4
  8. Aleš Tvrdý: Cestovateľ
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 18 827
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 13 659
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 10 782
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 368
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 969
  6. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 513
  7. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 259
  8. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 216
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu