Malá čierna kamera. Tak vyzerá nový symbol v automape AA Road Atlas, ktorú tento týždeň vydali vo Veľkej Británii. Sú ich tam viac než tri tisícky.
Redakcia SME
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Motoristické organizácie novinku privítali ako ďalšiu zbraň proti rastúcemu počtu pokút za rýchlu jazdu. Tragédiou vládnej stratégie podľa nich je, že vodičov núti používať čoraz viac energie na zisťovanie miest, ktoré sú kontrolované kamerami, pričom lepšie by bolo, ak by sa venovali bezpečnejšiemu šoférovaniu.
V ich slovníku sa hazard nerovná rýchlej jazde, hoci práve takéto riadenie spôsobuje najvyšší počet smrteľných nehôd. Štatistiky dokázali, že prítomnosť kamier na najnebezpečnejších miestach znížila počet tragédií až o štyridsať percent. Celkovo sa však počet smrteľných nehôd zvýšil, čo podnecuje špekulácie, že kamery len presúvajú smrť na iné miesta. Vodiči spomalia na meraných úsekoch a potom to doháňajú inde.
Každý rok dostane vďaka kamerám pokutu okolo troch miliónov britských vodičov. Rekordná je kamera na ceste neďaleko prímorského Brightonu. Len za dva mesiace vyzbierala trištvrte milióna libier.
So zverejnením mapy nesúhlasia organizácie za bezpečnejšie cesty, podľa ktorých bude mapa vodičov podporovať v porušovaní zákona. Hovorca jednej z nich povedal pre agentúru AP, že umiestnenie kamier zaujíma najmä takých, čo radi prekračujú povolenú rýchlosť.
"Atlas pomáha motoristom, ktorí chcú porušiť právo a vyhnúť sa trestu. Je to ako publikovanie presnej polohy všetkých policajných staníc na špeciálnej mape pre vykrádačov automobilov," povedal Steve Hounsham z organizácie Transport 2000.
Vydavateľ mapy sa bráni tým, že kamery sú umiestnené tam, kde došlo minimálne k trom smrteľným nehodám alebo vážnym úrazom a ľudia by mali dostať varovanie pred takýmito miestami.
Iná dopravná novinka sa týka Londýna, kde vlani dostalo papuču 145-tisíc motoristov, čo bolo o takmer päťdesiat percent viac než rok pred tým. Mestská časť Islington vyhlásila, že s ich udeľovaním končí. Auto blokujúce miesto dostalo papuču, a tak ho blokovalo ešte dlhšie, podobne ako tím ľudí, ktorí papuče odstraňovali.
Parkovanie sa pre mestské časti stalo biznisom s obratom jednej miliardy libier. Samospráva v Islingtone zistila, že na nasadzovaní papúč skoro nič nezarobila, zato sa však jej príjem za parkovanie za posledných osem rokov zvýšil o štyristo percent. Je to dostatočne veľa na zaplatenie početných hliadok, ktorých sa vodiči obávajú, a tak si radšej kúpia parkovací lístok.