Rok 2005 znamená vo výstavbe chorvátskych diaľnic prelom, pretože Chorváti po dokončení rozostavaných úsekov (33,5 km) dajú do užívania kompletnú diaľničnú tepnu od Záhrebu až po Split. Podľa plánu budú všetky stavby dokončené 1. júla, hoci niektoré staveniská koncom mája na to nevyzerali. Slováci, ktorí pôjdu k Jadranskému moru autom, môžu rátať s kvalitnými, ale spoplatnenými cestami.
Zo Slovenska do Záhrebu našinci používajú tri trasy so svojimi výhodami i negatívami. Odtiaľ je však more výrazne bližšie ako pred rokmi, hlavne ak ide o čas potrebný na cestu. Význam diaľnic pocítili dovolenkári už vlani, keď dali do prevádzky väčšiu časť diaľnice Záhreb - Split. Budovanie cestnej infraštruktúry sa týmto spojením nekončí. Koncom roka 2008 sa diaľnica dostane až k letovisku Ploče. Na ceste do Dubrovníka zostane už iba 75 kilometrov bez štvorprúdovej cesty.
K moru cez Maďarsko alebo Rakúsko
Veľká časť Slovákov cestuje na dovolenku do Chorvátska cez Bratislavu a potom cez Maďarsko alebo Rakúsko. Obyvateľom stredného a východného Slovenska vyhovuje cesta cez Šahy, Budapešť, Nagykanizsu a hraničný prechod Letenye, ktorú sme v polovici mája absolvovali aj my. Maďarsko v porovnaní s Chorvátskom buduje svoju diaľničnú sieť veľmi pomaly a ešte stále nie je dokončený severný obchvat Budapešti, ani diaľnica M7 od Balatonu po hranice s Chorvátskom. Motoristom neostáva nič iné iba prejsť preplneným, ale dobre značeným centrom Budapešti. Návestia a tabule v hlavnom meste Maďarska navádzajú na diaľnicu M7 alebo južný obchvat M0, na ktorý je diaľnica napojená.
Diaľničné známky na hraničnom prechode Šahy nepredávajú, ale stihnete si ich kúpiť ešte pred vjazdom na diaľnicu M7, prípadne na prvej čerpacej stanici maďarskej diaľnice. Štvordňová maďarská diaľničná známka stojí 1460 HUF (235 Sk), desaťdňová 2300 HUF (369 Sk) a mesačná 3900 HUF (624 Sk). Diaľnica M7 je v súčasnosti dokončená iba po Zamárdi pri Balatone a odtiaľ vedú cesty prvej triedy s občasným rozšírením na dva pruhy v jednom smere až na hraničný priechod Letenye. Cesta zo Šiah na chorvátske hranice dlhá 355 kilometrov nám trvala s dvomi krátkymi zastávkami asi päť hodín. Maďarské čerpacie stanice i odpočívadlá spĺňajú bežný štandard. Nie všetky odpočívadlá sú však vybavené toaletami a platiť eurom za služby sa zatiaľ nevypláca.
Veľká časť našich dovolenkárov jazdí do Chorvátska cez Rakúsko, ktoré má kompletnú sieť diaľnic s výnimkou prepojenia Bratislavy a Viedne. Celkom atraktívna sa javí ešte trasa z Bratislavy (hraničný prechod Rajka) cez mestá Mosonmagyarorvar - Csorna - Szombathely až na hraničný prechod Redics. Transfer cez Slovinsko meria 20 kilometrov a už 27 kilometrov od slovinsko-chorvátskych hraníc pri Čakovci sa začína sieť diaľnic Chorvátska. Na výber sú tri hlavné smery so svojimi plusmi a mínusmi.
Chorvátske diaľnice rastú najrýchlejšie v Európe
Príjmy z chorvátskych diaľnic by mali v roku 2005 doniesť do pokladnice štátu 2 367 800 000 HRK. Budovanie nových úsekov a rekonštrukcia tých súčasných zase pohltí 4 967 800 000 HRK. Plánovaný deficit diaľničného hospodárstva Chorvátska pre rok 2005 je 2 600 000 000 kún. Vlani pribudlo v Chorvátsku 177 kilometrov nových diaľnic. Tento rok to bude o niečo menej (33,5), pretože ide o pomerne náročné stavby, ktoré majú byť v prevádzke už o pár dní.
Posledným veľkým tunelom na trase Záhreb - Split je Mala Kapela (5780 m). Tunel bude zatiaľ fungovať v polovičnom profile podobne ako jeden tubus tunela Sveti Rok. Práve zúžené miesta pred tunelmi môžu byť príčinou zápchy na inak priepustných a moderných diaľniciach. Okrem skrátenia cesty zo Záhrebu do Splitu na tri až štyri hodiny, nové diaľnice ponúkajú vysoký štandard cestovania, počnúc odpočívadlami, čerpacími stanicami, končiac oplotením proti vstupu zveri na cestu.
Tri najpoužívanejšie cestné ťahy k Jadranskému moru
1. Šahy - Vác - Budapešť - Siófok - Nagykanizsa - Zahreb (475 km) (diaľnice v Maďarsku - desaťdňová diaľničná známka 369 Sk)
2. Bratislava - Csorna - Szombathely - Lendava - Zahreb (348 km) (Maďarsko bez diaľnic)
3. Bratislava - Viedeň - Graz - Maribor - Zahreb (431 km)
(diaľnice v Rakúsku - desaťdňová diaľničná známka 304 Sk)
Poplatky za diaľnice sú rozdelené do štyroch kategórií podľa veľkosti a druhu vozidiel
Kategória I.
Vozidlá s dvomi nápravami, výška vozidla maximálne 1,30 metra od osi kolies prednej
nápravy, neplatí
pre vany.
Kategória II.
Vozidlá s tromi a viac nápravami (osobné automobily s prívesmi), výška vozidla maximálne 1,30 m od osi kolies prednej nápravy, vany.
Kategória III.
Vozidlá s tromi a viac nápravami, výška vozidla viac ako 1,30 m od osi kolies prednej nápravy, platí pre vany s prívesmi.
Kategória IV.
Vozidlá so štyrmi a viac nápravami, výška vozidla viac ako 1,3 m od
osi prednej
nápravy.
Diaľničné poplatky za osobné auto kategórie I.
* Goričan (H) - Záhreb 36 HRK
* Čakovec (SLO) - Záhreb 29 HRK
* Záhreb - Bosilijevo II (smer Split) 39 HRK
* Bosiljevo II - Brinje bude známe až
1. 7. 2005 (vrátane
tunela Mala Kapela)
* Brinje - Pirovac 80 HRK
* Pirovac - Vrpolje známe až 1. 7. 2005
* Vrpolje - Dugopolje (Split) 17 HRK
Podrobný cenník s poplatkami medzi jednotlivými výjazdmi z
diaľnice nájdete na www.hac.hr.