SME
Utorok, 29. november, 2022 | Meniny má Vratko

Svet dostane nadzvukové lietadlo

TOKIO - Japonsko a Francúzsko budú spoločne vyvíjať nové nadzvukové dopravné lietadlo, ktoré bude nástupcom vyradeného Concordu. Bude mať trikrát viac sedadiel a trasu z Tokia do New Yorku skráti o polovicu na šesť hodín. Dohodu o spoluprácu podpísali ...

Jediným nadzvukovým lietadlom bol Concord, ktorý bol po havárii stiahnutý. Poslednýkrát vzlietol 24. októbra 2003 z newyorského letiska Johna F. Kennedyho do Londýna. Po 27 rokoch sa tak ukončila éra nadzvukového lietania. FOTO - ČTK

TOKIO - Japonsko a Francúzsko budú spoločne vyvíjať nové nadzvukové dopravné lietadlo, ktoré bude nástupcom vyradeného Concordu. Bude mať trikrát viac sedadiel a trasu z Tokia do New Yorku skráti o polovicu na šesť hodín. Dohodu o spoluprácu podpísali obe krajiny v utorok na parížskom aerosalóne.

Spoločnosti z oboch krajín chcú v budúcich troch rokoch do vývoja investovať asi 200 miliónov jenov (1,84 milióna dolárov) ročne, uviedlo japonské ministerstvo obchodu.

Obe strany sa pokúsia vyriešiť problémy, ktoré mal Concord: hlučnosť tryskových motorov a vysokú spotrebu paliva. Japonsko už úspešne vyskúšalo motor, ktorý môže teoreticky dosiahnuť rýchlosť 5,5 machu (6563 kilometrov za hodinu), teda viac než 5,5 násobku rýchlosti zvuku.

Francúzska strana do spolupráce vloží svoje skúsenosti s Concordom, ktorý prevádzkovali spoločnosti Air France a British Airways.

Japonsko pracuje od roku 2002 na vývoji 250-miestneho nadzvukového lietadla s rýchlosťou až 1,65 machu. Terajšie partnerstvo s Francúzskom mu pomôže splniť ambície v tejto oblasti.

Nové lietadlo by malo byť pripravené na komerčnú prevádzku do roku 2015. Malo by dosahovať rýchlosť 2,4 machu.

Concord po prvý raz vzlietol v roku 1969 a stal sa symbolom úspechu francúzskeho a európskeho priemyslu. V júli roku 2000 sa jeden Concord zrútil po štarte z parížskeho letiska Charlesa de Gaulla. Pri nešťastí vtedy zahynulo všetkých 109 ľudí na palube. V októbri 2003 boli lietadlá Concord stiahnuté z prevádzky. Náklady na ich vývoj vo výške mnohých miliárd dolárov sa nikdy nevrátili.

(čtk)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Počúvaj hlas svojho srdca a študuj, čo ťa baví...
  2. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  3. Po štúdiu u nás si ťa skvelá práca nájde sama
  4. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  5. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  6. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  8. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  1. Zmeny v systéme revíznych postupov
  2. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  3. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  4. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  5. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  6. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  7. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  8. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 18 143
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 7 253
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 895
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 456
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 664
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 007
  7. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 676
  8. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 590
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Kamenné tváre a Obelisk
  2. Soňa Fröhlichová: Jazero Powell – najkrajšie priehradové jazero v USA, deň číslo 6
  3. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť piata-Tirana
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
  5. Aleš Tvrdý: Južná Amerika
  6. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť štvrtá- Skaderské jazero a príchod na albánske pobrežie
  7. Soňa Fröhlichová: Grand Canyon –⁠ jeden z najkrajších prírodných divov sveta, deň číslo 4
  8. Aleš Tvrdý: Cestovateľ
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 169 045
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 760
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 126
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 842
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 016
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 873
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 397
  8. Martina Paulenová: Stodvadsať sekúnd 2 447
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu