Svet dostane nadzvukové lietadlo

TOKIO - Japonsko a Francúzsko budú spoločne vyvíjať nové nadzvukové dopravné lietadlo, ktoré bude nástupcom vyradeného Concordu. Bude mať trikrát viac sedadiel a trasu z Tokia do New Yorku skráti o polovicu na šesť hodín. Dohodu o spoluprácu podpísali ...

Jediným nadzvukovým lietadlom bol Concord, ktorý bol po havárii stiahnutý. Poslednýkrát vzlietol 24. októbra 2003 z newyorského letiska Johna F. Kennedyho do Londýna. Po 27 rokoch sa tak ukončila éra nadzvukového lietania. FOTO - ČTK

TOKIO - Japonsko a Francúzsko budú spoločne vyvíjať nové nadzvukové dopravné lietadlo, ktoré bude nástupcom vyradeného Concordu. Bude mať trikrát viac sedadiel a trasu z Tokia do New Yorku skráti o polovicu na šesť hodín. Dohodu o spoluprácu podpísali obe krajiny v utorok na parížskom aerosalóne.

Spoločnosti z oboch krajín chcú v budúcich troch rokoch do vývoja investovať asi 200 miliónov jenov (1,84 milióna dolárov) ročne, uviedlo japonské ministerstvo obchodu.

Obe strany sa pokúsia vyriešiť problémy, ktoré mal Concord: hlučnosť tryskových motorov a vysokú spotrebu paliva. Japonsko už úspešne vyskúšalo motor, ktorý môže teoreticky dosiahnuť rýchlosť 5,5 machu (6563 kilometrov za hodinu), teda viac než 5,5 násobku rýchlosti zvuku.

Francúzska strana do spolupráce vloží svoje skúsenosti s Concordom, ktorý prevádzkovali spoločnosti Air France a British Airways.

Japonsko pracuje od roku 2002 na vývoji 250-miestneho nadzvukového lietadla s rýchlosťou až 1,65 machu. Terajšie partnerstvo s Francúzskom mu pomôže splniť ambície v tejto oblasti.

Nové lietadlo by malo byť pripravené na komerčnú prevádzku do roku 2015. Malo by dosahovať rýchlosť 2,4 machu.

Concord po prvý raz vzlietol v roku 1969 a stal sa symbolom úspechu francúzskeho a európskeho priemyslu. V júli roku 2000 sa jeden Concord zrútil po štarte z parížskeho letiska Charlesa de Gaulla. Pri nešťastí vtedy zahynulo všetkých 109 ľudí na palube. V októbri 2003 boli lietadlá Concord stiahnuté z prevádzky. Náklady na ich vývoj vo výške mnohých miliárd dolárov sa nikdy nevrátili.

(čtk)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 851
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 061
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 477
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 933
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 538
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 537
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 523
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 332
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 299
  10. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 164