SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Svet dostane nadzvukové lietadlo

TOKIO - Japonsko a Francúzsko budú spoločne vyvíjať nové nadzvukové dopravné lietadlo, ktoré bude nástupcom vyradeného Concordu. Bude mať trikrát viac sedadiel a trasu z Tokia do New Yorku skráti o polovicu na šesť hodín. Dohodu o spoluprácu podpísali ...

Jediným nadzvukovým lietadlom bol Concord, ktorý bol po havárii stiahnutý. Poslednýkrát vzlietol 24. októbra 2003 z newyorského letiska Johna F. Kennedyho do Londýna. Po 27 rokoch sa tak ukončila éra nadzvukového lietania. FOTO - ČTK

TOKIO - Japonsko a Francúzsko budú spoločne vyvíjať nové nadzvukové dopravné lietadlo, ktoré bude nástupcom vyradeného Concordu. Bude mať trikrát viac sedadiel a trasu z Tokia do New Yorku skráti o polovicu na šesť hodín. Dohodu o spoluprácu podpísali obe krajiny v utorok na parížskom aerosalóne.

Spoločnosti z oboch krajín chcú v budúcich troch rokoch do vývoja investovať asi 200 miliónov jenov (1,84 milióna dolárov) ročne, uviedlo japonské ministerstvo obchodu.

Obe strany sa pokúsia vyriešiť problémy, ktoré mal Concord: hlučnosť tryskových motorov a vysokú spotrebu paliva. Japonsko už úspešne vyskúšalo motor, ktorý môže teoreticky dosiahnuť rýchlosť 5,5 machu (6563 kilometrov za hodinu), teda viac než 5,5 násobku rýchlosti zvuku.

Francúzska strana do spolupráce vloží svoje skúsenosti s Concordom, ktorý prevádzkovali spoločnosti Air France a British Airways.

Japonsko pracuje od roku 2002 na vývoji 250-miestneho nadzvukového lietadla s rýchlosťou až 1,65 machu. Terajšie partnerstvo s Francúzskom mu pomôže splniť ambície v tejto oblasti.

Nové lietadlo by malo byť pripravené na komerčnú prevádzku do roku 2015. Malo by dosahovať rýchlosť 2,4 machu.

Concord po prvý raz vzlietol v roku 1969 a stal sa symbolom úspechu francúzskeho a európskeho priemyslu. V júli roku 2000 sa jeden Concord zrútil po štarte z parížskeho letiska Charlesa de Gaulla. Pri nešťastí vtedy zahynulo všetkých 109 ľudí na palube. V októbri 2003 boli lietadlá Concord stiahnuté z prevádzky. Náklady na ich vývoj vo výške mnohých miliárd dolárov sa nikdy nevrátili.

(čtk)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 246
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 257
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 686
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 191
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 132
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 647
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 990
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 731
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 683
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 571
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu