Na sklonku roku 2003 chvíľu lietal medzi Frankfurtom a Bratislavou nemecký regionálny dopravca Cirrus Airlines a prakticky denne prišlo k odletu menej cestujúcich, než bolo predaných leteniek. Vysvetlenie je pre mnohých neinformovaných prekvapujúce: okrem bežných tarifov boli v predaji aj výrazne zľavnené uvá-dzacie letenky.
V praxi bola jednosmerná letenka za bežnú sumu drahšia než
spiatočná akciová. Cestujúci to ihneď zistili a aj ten, kto letel iba jedným smerom a nepotreboval letenku spiatočnú, si kúpil akciovú zľavnenú. Nepoužitý kupón na spiatočnú cestu jednoducho zahodil.
Podobné triky využívajú medzi viacerými destináciami v Európe súkromní cestujúci i firmy veľmi často, ak dopravcovia v konkurenčnom boji ponúkajú mimoriadne nízke ceny spiatočných leteniek. Treba však poznať presný dátum odletu i príletu. Keď cestujúci zo Slovenska letel napríklad z Bratislavy či Viedne ráno do Bruselu ráno a v ten večer či na druhý deň sa vracal, mal by platiť za spiatočnú letenku vyše 10-, niekedy aj cez 20-tisíc.
Samozrejme, boli v predaji aj letenky za 2500 korún, ich použitie bolo viazané na viacero obmedzení. Jedným z najdôležitejších bol návrat až po určitom počte dní, prípadne najskôr najbližšiu nedeľu. Ak cestujúci vedel dlho dopredu dátum odletu a príletu, kúpil si dve akciové spiatočné letenky (v niektorých prípadoch už aj za 2500 korún). Prvá z nich bola vystavená z Bratislavy na letisko X s odletom napríklad 1. júna a návratom hocikedy, o týždeň aj o tri, len aby na dátum návratu platila akciová cena.
Súčasne si kúpil inú spiatočnú letenku: z mesta X do Bratislavy na deň, keď chcel letieť, napríklad 2. júna a z Bratislavy do X na hocikedy v termíne platnosti akciovej letenky. Z prvej letenky využil iba úsek z Bratislavy do X, z druhej zase len prvý úsek z X do Bratislavy. Nevyužité časti spiatočnej letenky hodil do koša. Nemohol ich vrátiť, lebo podmienkou najlacnejšej akciovej letenky bola nerefundovateľnosť, nemohol si ani let zmeniť na iný termín, pretože to sa s najlacnejšími letenkami nesmie.
Dopravcovia pre nevyužité miesta nešomrú, pretože nejaké peniaze dostali a napokon dlhodobo plánujú isté percento prepadnutých leteniek, keď cestujúci musí na poslednú chvíľu zmeniť plán cesty, zmešká let a podobne.
Takéto triky môžu robiť cestujúci iba u klasických dopravcov. Nízkonákladoví totiž predávajú každú letenku len na jednu cestu. Aj cestujúci, ktorý sa vracia nazad, si kupuje dve samostatné letenky. Zo spiatočného letu nevyplýva nijaká cenová výhoda, ako u klasických dopravcov. (mj)