Ako postupovať pri úrazoch a chorobách na dovolenkev zahraničí
1. V členskom štáte Európskej únie
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
n Ak ochoriete alebo utrpíte úraz na dovolenke v niektorom členskom štáte Európskej únie, pamätajte na to, že vaša zdravotná kartička tam neplatí. Lekárovi preto predložte formulár E-111, ktorý ste si vyžiadali ešte doma v zdravotnej poisťovni, kde ste poistený.
n Formulár je tlačivo, ktorým sa potvrdzuje jeho držiteľovi nárok na poistenie a určuje kto, načo a počas akej lehoty má nárok.
n Na základe formulára máte nárok na lekársky potrebnú zdravotnú starostlivosť za rovnakých podmienok ako miestni poistenci. Miestny systém zdravotného poistenia teda za vás zaplatí ošetrenie do tej výšky, akú by zaplatil za svojho poistenca.
n Ak formulár nemáte, postup závisí od toho, či potrebu-jete ambulantnú zdravotnú starostlivosť alebo ústavnú zdravotnú starostlivosť. Ak vám stačí ambulantná liečba (ošetrenie pri chorobe, úraze), bude od vás lekár požadovať zaplatenie ošetrenia v hotovosti. Ak potrebujete ústavnú starostlivosť (vážnejšie ochorenie, pri ktorom vás musia hospitalizovať), peniaze od vás nemôžu požadovať. Musíte si však dodatočne zabezpečiť potrebný formulár.
n Rátajte s tým, že vo väčšine členských štátov sa za zdravotnú starostlivosť pripláca. Preto od vás môžu požadovať zaplatenie časti účtu v hotovosti. Spoluúčasť poistenca vám slovenská zdravotná poisťovňa nemôže refundovať.
n V niektorých členských štátoch musíte zaplatiť pri ambulan-tnom ošetrení celý účet a s týmto účtom potom zájsť na tamojšiu zdravotnú poisťovňu (napr. vo Francúzsku) so žiadosťou o preplatenie.
n Prípadný prevoz chorého späť na územie Slovenskej republiky, ani návrat ostatkov zosnulého nie sú kryté európskymi nariadeniami a musíte si ich zaplatiť sami.
n Pokiaľ chcete, aby za vás boli uhradené aj príplatky za ošetrenie alebo prípadný prevoz tela v prípade úmrtia, namiesto použitia formuláru E 111 si môžete doma zaplatiť komplexné cestovné poistenie (najmä poistenie liečebných nákladov), cez ktoré vám tieto náklady preplatia.
Čo ak napriek formuláru bude lekár chcieť za ošetrenie platbu
v hotovosti?
Môže sa stať, že aj v takej členskej krajine, kde sa neuplatňuje systém najprv platba u lekára; potom preplatenie poisťovňou tohoto štátu, z nejakého dôvodu budete musieť za lekárske ošetrenie platiť v hotovosti. Aký je postup potom?
n So žiadosťou o preplatenie nákladov sa musíte obrátiť na pobočku svojej slovenskej zdravotnej poisťovne, kde predložíte originály dokladov o zaplatení lekárskej starostlivosti, spolu s lekárskou správou, receptom a podobne.
n Pokiaľ ide o čiastku neprevyšujúcu 1000 eur, môžete pri predkladaní dokladov vyhlásiť, že žiadate o refundáciu do výšky slovenských taríf. V takom prípade vám bude vrátená čiastka, ktorú by daná starostlivosť stála na Slovensku. To však znamená, že zrejme dostanete späť vrátené o dosť menej, než skutočne zaplatíte.
n Ak nepožiadate o refundáciu podľa slovenských predpisov, vaša zdravotná poisťovňa je povinná vám vrátiť vaše náklady do výšky, ktorú by zaplatila poisťovňa v mieste, kde bola zdravotná starostlivosť poskytnutá. Tu už máte väčšiu šancu, že možno dostanete aj rovnakú sumu, akú ste zaplatili. V tomto prípade však rátajte s tým, že vrátenie prostriedkov bude trvať 4 až 6 týždňov, možno aj viac.
n Ak ochoriete alebo utrpíte úraz pri dovolenke v zahraničí (v krajine, ktorá nie je členom Európskej únie), pamätajte na to, že ani tam vaša zdravotná kartička neplatí.
n Pokiaľ chcete náklady za ošetrenie preplatiť, musíte ešte pred odchodom do zahraničia uzavrieť úrazové poistenie, alebo poistenie liečebných nákladov. Najlepšie je zaplatiť si komplexné cestovné poistenie, ktoré zahŕňa oba druhy poistení, prípadne tiež aj po-istenie batožiny či storno poplatku.
n Po uzavretí a zaplatení cestovného poistenia či poistenia liečebných nákladov dostanete v poisťovni alebo cestovnej kancelárii (ak uzatvárate poistenie tam) presné inštrukcie, na koho sa v prípade choroby obrátiť.
n Väčšina poisťovní vám dá do rúk brožúru o tom, čo všetko vaše poistenie zahŕňa, spolu s telefónnymi číslami na poisťovňu alebo jej zmluvných partnerov v zahraničí. Na mnohých číslach sa dá dohovoriť aj po slovensky.
n Brožúru si pozorne preštudujte, pokiaľ možno ešte pred cestou, aby ste si mohli priplatiť, ak sa vám zdá, že niečo dôležité v poistení chýba, prípadne je celková výška poistenia nižšia, ako by ste chceli. Tiež je dobré si ju pozrieť preto, aby ste presne vedeli, čo všetko vaše po-istenie zahŕňa a čo nie.
n V prípade choroby alebo úrazu je dobré najprv (ak sa dá) kontaktovať poisťovňu, aby ste vedeli na akého lekára či zdravotné stredisko sa obrátiť. Po konzultácii s poisťovňou potom budete mať pri spätnom preplácaní nákladov na ošetrenie menej problémov. Obrátiť sa tiež môžete na slovenského delegáta (ak idete cez cestovnú kanceláriu, ktorá ho zabezpečuje), ktorý by vám mal tiež poradiť.
n Ošetrenie u súkromného lekára sa väčšinou neprepláca, preto dbajte na to, aby ste navštívili verejné zdravotnícke zariadenie (čo však môže byť v niektorých krajinách problém).
n Ošetriť by vás mali bez poplatku, pokiaľ ide o chorobu či úraz, na ktorý sa poistenie vzťahuje. V tomto prípade všetko hradí poisťovňa.
n Ak ste si za niektoré služby museli zaplatiť, hoci ste na ne mali nárok, po návrate domov predložte poisťovni originály výdavkov, ktoré ste zaplatili a požiadajte o refundáciu nákladov. Ak vám nárok uznajú, do 4 - 6 týždňov by ho mali preplatiť. (mapa)