SME

Lesné a historické železnice na Slovensku

Po Slovensku dodnes premáva niekoľko parných rušňov (Zdroj: Archív -turistický sprievodca Slovensko)
Lesné a historické železnice na Slovensku

Odvezte sa parným vlakom, lesnou železničkou, zubačkou alebo sa prejdite železničným tunelom

Related article Bedeker Slovensko Čítajte 

Na Slovensku vznikli vďaka lesníctvu viaceré zaujímavé technické pamiatky . Na prelome 19. a 20. storočia boli postavené desiatky kilometrov úzkorozchodných železničných tratí, aby pomohli uspokojiť rastúci dopyt po dreve a uľahčili jeho zvážanie z lesov.

Vláčiky postupne nahradili nákladné autá a mnohé koľajnice boli demontované, no pár desiatok kilometrov lesných tratí prežilo dodnes.

Výstavba lesných železníc v ťažko dostupnej prírode si často vyžadovala výnimočné technické riešenia. Úvraťová železnica, ktorá spája Oravu a Kysuce, je dobrým príkladom trate v náročnom horskom teréne. V časoch svojej najväčšej slávy mala lesná železnica v tejto oblasti až 110 kilometrov.

Hoci v roku 1970 plánovali železnicu rozmontovať, nakoniec sa tento úmysel nezrealizoval. Časť trate bola postupne zrekonštruovaná a stala sa neoddeliteľnou súčasťou Skanzenu vo Vychylovke.

Lesné železnice a zubačky

Úvraťová lesná železnica vo Vychylovke je jedna z dvoch svojho druhu v Európe.

Sústava úvratí umožňuje vlaku pohybovať sa cik-cak po strmých svahoch a prekonať na krátkej vzdialenosti prevýšenie až 217 metrov. Turisti tu môžu na vlastné oči vidieť prácu rušňovodiča, ktorý niekoľkokrát počas jazdy zastaví, vyskočí z vlaku, prehodí výhybku a opäť naskočí.

Lesné železnice nezamrzli v čase. Ich prevádzkovatelia, väčšinou nadšenci histórie železničnej dopravy, neustále rekonštruujú nové časti lesných tratí, renovujú rušne aj vozne a snažia sa lákať turistov na nové služby.

Napríklad Čiernohronská železnica (ČHZ) rozšírila vozňový park o štyri vozne a predĺžila trať takmer o kilometer.

V súčasnosti má ČHZ v prevádzke približne 20 kilometrov trate. Oproti pôvodným 132 kilometrom z roku 1920 je to síce stále málo, no je potešujúce, že sa trať rozrastá.

Na tejto historickej železnici po troch rôznych trasách smerom na Vydrovo, Chvatimech a Dobroč premávajú štyri parné lokomotívy a šesť dieselových rušňov.

Obnoviť ozubnicovú železničnú trať Tisovec – Pohronská Polhora sa podarilo občianskemu združeniu Zubačka. V máji 2014 predstavili verejnosti zrenovovaný ozubnicový parný rušeň. V roku 2015 začala parná zubačka premávať na trati Tisovec – Zbojská – Pohronská Polhora v pravidelných intervaloch.

„O toto sa usiluje naše združenie, odkedy sme vznikli. V roku 2005 začal chodiť po trati turistický motoráčik, no naším zámerom bolo od začiatku získať parnú lokomotívu, ktorá by vozila turistov a rozhýbala cestovný ruch v regióne,“ povedal denníku Pravda čestný predseda OZ Zubačka Ján Spišiak.

Ozubnicová trať v Tisovci, ktorú postavili v roku 1896, je unikátna svojím prevýšením. Aby zdolala strmé svahy Slovenského rudohoria, rušeň je vybavený ozubeným kolesom, ktoré zapadá do hrebeňa v koľaji. Ozubnica umožňuje vlaku prekonať stúpanie až vyše 50 promile.

Turistický sprievodca je dostupný v kníhkupectvách a online aj v našom e-shope.

Historické železnice a tunely bez koľajníc

Svojou históriou i technickým riešením zaujmú aj mnohé nedokončené železničné stavby. Jednou z nich je 2,4 km dlhý Slavošovský železničný tunel, ktorý sa nachádza v gemerskom regióne, medzi Banskobystrickým a Košickým samosprávnym krajom. Nechýba mu nič okrem koľajníc.

„Je to technický klenot, ktorý na Slovensku nie je veľmi známy,“ povedal pre TASR Ladislav Topoľský krátko po prechode tunelom počas špeciálneho turistického podujatia v roku 2011.

„Ľudia, ktorí tento tunel pred sedemdesiatimi rokmi stavali, odviedli obdivuhodnú prácu. Dodnes vyzerá, akoby ho práve dostavali.“ Tunel je súčasťou takzvaných gemerských spojok. Tieto železničné trate mali spájať úseky, ktoré ostali po Viedenskej arbitráži z roku 1938 navzájom neprepojené.

S výstavbou sa začalo rýchlo, no skôr než sa stihli položiť koľajnice, skončila druhá svetová vojna a trate prestali byť potrebné. K podobným kurióznym nedokončeným železničným stavbám patrí aj 245 metrov dlhý Koprášsky tunel a klenutý železobetónový Koprášsky viadukt.

Čítajte ďalej

TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch

Emiráty zďaleka nie sú len o modernom Dubaji. Objavte aj menej známe miesta.

Mešita šejka Zayeda

Poznáte vlajky Afriky? Otestujte sa v kvíze

Preverte si znalosti o vlajkách afrických krajín. (2)

Ilustračné foto.

Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem

50 percent áut, ktoré boli registrované pred embargom, je stále funkčných.

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop