SME
Piatok, 13. december, 2019 | Meniny má Lucia

Kraje budú zodpovedať za celú verejnú dopravu

BRATISLAVA - Po kompetenciách za prímestskú a mestskú autobusovú dopravu vyššie územné celky postupne preberú aj zodpovednosť za fungovanie regionálnych železníc. Verejná doprava prejde úplne na samosprávy až v roku 2009. Podľa koncepcie financovania ...

Minister dopravy Pavol Prokopovič sa netají, že koncepcia financovania osobnej autobusovej a železničnej dopravy je zameraná najmä na železničnú dopravu. Nevylúčil pritom, že drahšia železnica by mohla prehrať súboj o priazeň samospráv, ktoré budú onedlho rozdeľovať dotácie. FOTO - TASR

BRATISLAVA - Po kompetenciách za prímestskú a mestskú autobusovú dopravu vyššie územné celky postupne preberú aj zodpovednosť za fungovanie regionálnych železníc. Verejná doprava prejde úplne na samosprávy až v roku 2009. Podľa koncepcie financovania verejnej dopravy, ktorú vláda včera schválila, budú samosprávy až o štyri roky dostávať všetky peniaze na dopravu priamo zo štátneho rozpočtu. Zdroje, ktoré dnes prerozdeľuje ministerstvo dopravy, prejdú na kraje postupne, v priebehu rokov 2007 a 2008.

Cieľom koncepcie financovania výkonov vo verejnom záujme v osobnej autobusovej a železničnej doprave je podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča zvýšiť efektívnosť v doprave. "Tým, že vyššie územné celky budú mať všetky kompetencie v tejto oblasti, budú môcť rozhodovať lepšie ako úradníci na ministerstve," povedal minister. Kraje budú podľa Prokopoviča rozhodovať o tom, ktoré spoje zachovajú a ktoré zrušia.

Nie všetci to zvládli

V súčasnosti vyššie územné celky plne riadia len mestskú a prímestskú autobusovú dopravu, pričom železnice stále dotuje ministerstvo dopravy. Samosprávy stanovujú, koľko autobusov bude jazdiť, ako aj cenu lístkov a výšku zliav.

Niektoré však podľa Georgea Trabelssieho zo Zväzu autobusovej dopravy plnú zodpovednosť za verejnú dopravu nezvládli. Tri z ôsmich ešte v polovici apríla nemali stanovené cenníky pre prímestské linky. Navyše napriek pôvodnej dohode vyššie územné celky nestanovili jednotnú výšku zliav, čo autobusovým podnikom spôsobuje problémy pri prekračovaní hraníc krajov. Predsedovia vyšších územných celkov sa kvôli financovaniu mestských a prímestských liniek v polovici apríla dokonca stretli so štátnym tajomníkom ministerstva dopravy. Žiadali, aby po príslušnej legislatívnej úprave ťarchu poskytovaných zliav opätovne znášal štát.

Prokopovič sa neobáva, že by samosprávy mohli po úplnom prebratí kompetencií za verejnú dopravu preferovať lacnejšiu cestnú pred drahšou železničnou. Súčasné rozdiely v cenách sa podľa neho vyrovnajú po znížení poplatkov za železničnú dráhu a zavedením elektronického mýta na diaľniciach a rýchlostných cestách.

Tlak konkurencie

Ministerstvo dopravy sa nazdáva, že prechod zodpovednosti za verejnú dopravu na samosprávy zvýši konkurenciu medzi železnicou a autobusovými dopravcami. Železničná spoločnosť totiž musí nájsť spôsob, ako si udrží existujúcu pozíciu na trhu regionálnej dopravy.

Podľa ministerstva by bolo najvýhodnejšie, keby zakladala spoločné podniky so silnými strategickými partnermi, ktoré by disponovali kvalitným vozidlovým parkom alebo so spoločnosťou, ktorá by autobusy kúpila.

Navrhované riešenie sa však nepáči autobusovým dopravcom, ktorí podľa Trabelssieho koncepciu odmietajú ako celok. "Návrh, ktorý ministerstvo predložilo vláde, sme nevideli," povedal. Zároveň upozornil, že materiál, ktorý zväz pripomienkoval, nejednotne riešil prístup na trh a ochranu dopravného trhu, ktorá mala železničného dopravcu tri roky chrániť pred konkurenciou.

(dc, sita)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  2. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  3. Kam na výlet so svojimi známymi
  4. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  5. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  6. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  7. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  8. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  9. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  10. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  1. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  2. Kam na výlet so svojimi známymi
  3. Slovenské Vianoce kedysi a dnes
  4. Chlebodarca zmenil život siedmim rodinám
  5. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  6. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  7. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  8. Slovenská sporiteľňa pomôže svojim klientom zo zničenej bytovky
  9. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  10. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 30 877
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 27 745
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky 22 100
  4. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 15 485
  5. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 13 153
  6. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 9 575
  7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 273
  8. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 9 095
  9. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 8 982
  10. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 8 746