SME
Piatok, 24. máj , 2019

Kraje budú zodpovedať za celú verejnú dopravu

BRATISLAVA - Po kompetenciách za prímestskú a mestskú autobusovú dopravu vyššie územné celky postupne preberú aj zodpovednosť za fungovanie regionálnych železníc. Verejná doprava prejde úplne na samosprávy až v roku 2009. Podľa koncepcie financovania ...

Minister dopravy Pavol Prokopovič sa netají, že koncepcia financovania osobnej autobusovej a železničnej dopravy je zameraná najmä na železničnú dopravu. Nevylúčil pritom, že drahšia železnica by mohla prehrať súboj o priazeň samospráv, ktoré budú onedlho rozdeľovať dotácie. FOTO - TASR

BRATISLAVA - Po kompetenciách za prímestskú a mestskú autobusovú dopravu vyššie územné celky postupne preberú aj zodpovednosť za fungovanie regionálnych železníc. Verejná doprava prejde úplne na samosprávy až v roku 2009. Podľa koncepcie financovania verejnej dopravy, ktorú vláda včera schválila, budú samosprávy až o štyri roky dostávať všetky peniaze na dopravu priamo zo štátneho rozpočtu. Zdroje, ktoré dnes prerozdeľuje ministerstvo dopravy, prejdú na kraje postupne, v priebehu rokov 2007 a 2008.

Cieľom koncepcie financovania výkonov vo verejnom záujme v osobnej autobusovej a železničnej doprave je podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča zvýšiť efektívnosť v doprave. "Tým, že vyššie územné celky budú mať všetky kompetencie v tejto oblasti, budú môcť rozhodovať lepšie ako úradníci na ministerstve," povedal minister. Kraje budú podľa Prokopoviča rozhodovať o tom, ktoré spoje zachovajú a ktoré zrušia.

Nie všetci to zvládli

V súčasnosti vyššie územné celky plne riadia len mestskú a prímestskú autobusovú dopravu, pričom železnice stále dotuje ministerstvo dopravy. Samosprávy stanovujú, koľko autobusov bude jazdiť, ako aj cenu lístkov a výšku zliav.

Niektoré však podľa Georgea Trabelssieho zo Zväzu autobusovej dopravy plnú zodpovednosť za verejnú dopravu nezvládli. Tri z ôsmich ešte v polovici apríla nemali stanovené cenníky pre prímestské linky. Navyše napriek pôvodnej dohode vyššie územné celky nestanovili jednotnú výšku zliav, čo autobusovým podnikom spôsobuje problémy pri prekračovaní hraníc krajov. Predsedovia vyšších územných celkov sa kvôli financovaniu mestských a prímestských liniek v polovici apríla dokonca stretli so štátnym tajomníkom ministerstva dopravy. Žiadali, aby po príslušnej legislatívnej úprave ťarchu poskytovaných zliav opätovne znášal štát.

Prokopovič sa neobáva, že by samosprávy mohli po úplnom prebratí kompetencií za verejnú dopravu preferovať lacnejšiu cestnú pred drahšou železničnou. Súčasné rozdiely v cenách sa podľa neho vyrovnajú po znížení poplatkov za železničnú dráhu a zavedením elektronického mýta na diaľniciach a rýchlostných cestách.

Tlak konkurencie

Ministerstvo dopravy sa nazdáva, že prechod zodpovednosti za verejnú dopravu na samosprávy zvýši konkurenciu medzi železnicou a autobusovými dopravcami. Železničná spoločnosť totiž musí nájsť spôsob, ako si udrží existujúcu pozíciu na trhu regionálnej dopravy.

Podľa ministerstva by bolo najvýhodnejšie, keby zakladala spoločné podniky so silnými strategickými partnermi, ktoré by disponovali kvalitným vozidlovým parkom alebo so spoločnosťou, ktorá by autobusy kúpila.

Navrhované riešenie sa však nepáči autobusovým dopravcom, ktorí podľa Trabelssieho koncepciu odmietajú ako celok. "Návrh, ktorý ministerstvo predložilo vláde, sme nevideli," povedal. Zároveň upozornil, že materiál, ktorý zväz pripomienkoval, nejednotne riešil prístup na trh a ochranu dopravného trhu, ktorá mala železničného dopravcu tri roky chrániť pred konkurenciou.

(dc, sita)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šok pri servisnej prehliadke! Za toto už neplaťte
  2. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  3. Telefón počas šoférovania vás môže vážne ohroziť. Čo s tým?
  4. ČSOB podporuje podnikateľov a malé firmy
  5. Bezstarostná klíma len za 35 € mesačne a s doživotným servisom
  6. Termínovaný vklad alebo stavebné sporenie. Čo sa oplatí viac?
  7. Top desať pobytových zájazdov, ktoré si nenechať ujsť
  8. Nabrali odvahu bojovať ďalej
  9. Pravda o šalátových uhorkách. Vydržia bez plastovej fólie?
  10. Rušia vás susedia? Toto na nich zaberie
  1. Tesco na Slovensku dosiahlo jeden z cieľov udržateľného rozvoja
  2. Týždenníky MY prichádzajú s veľkou novinkou
  3. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  4. O2: Záujemcov o eKasu vybavujeme flexibilne
  5. VIDEOrecenze autokamery MiVue C380 Dual - hodnotí youtuber DIY!
  6. Môže byť občan Európskej únie ako spoločník v slovenskej s.r.o.?
  7. ČSOB podporuje podnikateľov a malé firmy
  8. Telefón počas šoférovania vás môže vážne ohroziť. Čo s tým?
  9. Mliečny sortiment privátnych značiek boduje o spotrebiteľov
  10. Atos sa stal servisným partnerom roka spoločnosti IBM
  1. Rušia vás susedia? Toto na nich zaberie 35 648
  2. Termínovaný vklad alebo stavebné sporenie. Čo sa oplatí viac? 22 883
  3. Top desať pobytových zájazdov, ktoré si nenechať ujsť 18 510
  4. Šok pri servisnej prehliadke! Za toto už neplaťte 17 321
  5. Pravda o šalátových uhorkách. Vydržia bez plastovej fólie? 17 039
  6. Telefón počas šoférovania vás môže vážne ohroziť. Čo s tým? 8 214
  7. Top dvadsaťpäť hotelov na rodinnú dovolenku 4 544
  8. Hľadáte tip na výlet s autom? Navštívte krásne horské priesmyky 3 357
  9. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali 3 106
  10. Bezstarostná klíma len za 35 € mesačne a s doživotným servisom 2 727