Kraje budú zodpovedať za celú verejnú dopravu

BRATISLAVA - Po kompetenciách za prímestskú a mestskú autobusovú dopravu vyššie územné celky postupne preberú aj zodpovednosť za fungovanie regionálnych železníc. Verejná doprava prejde úplne na samosprávy až v roku 2009. Podľa koncepcie financovania ...

Minister dopravy Pavol Prokopovič sa netají, že koncepcia financovania osobnej autobusovej a železničnej dopravy je zameraná najmä na železničnú dopravu. Nevylúčil pritom, že drahšia železnica by mohla prehrať súboj o priazeň samospráv, ktoré budú onedlho rozdeľovať dotácie. FOTO - TASR

BRATISLAVA - Po kompetenciách za prímestskú a mestskú autobusovú dopravu vyššie územné celky postupne preberú aj zodpovednosť za fungovanie regionálnych železníc. Verejná doprava prejde úplne na samosprávy až v roku 2009. Podľa koncepcie financovania verejnej dopravy, ktorú vláda včera schválila, budú samosprávy až o štyri roky dostávať všetky peniaze na dopravu priamo zo štátneho rozpočtu. Zdroje, ktoré dnes prerozdeľuje ministerstvo dopravy, prejdú na kraje postupne, v priebehu rokov 2007 a 2008.

Cieľom koncepcie financovania výkonov vo verejnom záujme v osobnej autobusovej a železničnej doprave je podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča zvýšiť efektívnosť v doprave. "Tým, že vyššie územné celky budú mať všetky kompetencie v tejto oblasti, budú môcť rozhodovať lepšie ako úradníci na ministerstve," povedal minister. Kraje budú podľa Prokopoviča rozhodovať o tom, ktoré spoje zachovajú a ktoré zrušia.

Nie všetci to zvládli

V súčasnosti vyššie územné celky plne riadia len mestskú a prímestskú autobusovú dopravu, pričom železnice stále dotuje ministerstvo dopravy. Samosprávy stanovujú, koľko autobusov bude jazdiť, ako aj cenu lístkov a výšku zliav.

Niektoré však podľa Georgea Trabelssieho zo Zväzu autobusovej dopravy plnú zodpovednosť za verejnú dopravu nezvládli. Tri z ôsmich ešte v polovici apríla nemali stanovené cenníky pre prímestské linky. Navyše napriek pôvodnej dohode vyššie územné celky nestanovili jednotnú výšku zliav, čo autobusovým podnikom spôsobuje problémy pri prekračovaní hraníc krajov. Predsedovia vyšších územných celkov sa kvôli financovaniu mestských a prímestských liniek v polovici apríla dokonca stretli so štátnym tajomníkom ministerstva dopravy. Žiadali, aby po príslušnej legislatívnej úprave ťarchu poskytovaných zliav opätovne znášal štát.

Prokopovič sa neobáva, že by samosprávy mohli po úplnom prebratí kompetencií za verejnú dopravu preferovať lacnejšiu cestnú pred drahšou železničnou. Súčasné rozdiely v cenách sa podľa neho vyrovnajú po znížení poplatkov za železničnú dráhu a zavedením elektronického mýta na diaľniciach a rýchlostných cestách.

Tlak konkurencie

Ministerstvo dopravy sa nazdáva, že prechod zodpovednosti za verejnú dopravu na samosprávy zvýši konkurenciu medzi železnicou a autobusovými dopravcami. Železničná spoločnosť totiž musí nájsť spôsob, ako si udrží existujúcu pozíciu na trhu regionálnej dopravy.

Podľa ministerstva by bolo najvýhodnejšie, keby zakladala spoločné podniky so silnými strategickými partnermi, ktoré by disponovali kvalitným vozidlovým parkom alebo so spoločnosťou, ktorá by autobusy kúpila.

Navrhované riešenie sa však nepáči autobusovým dopravcom, ktorí podľa Trabelssieho koncepciu odmietajú ako celok. "Návrh, ktorý ministerstvo predložilo vláde, sme nevideli," povedal. Zároveň upozornil, že materiál, ktorý zväz pripomienkoval, nejednotne riešil prístup na trh a ochranu dopravného trhu, ktorá mala železničného dopravcu tri roky chrániť pred konkurenciou.

(dc, sita)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  9. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  10. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 6 398
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 061
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 429
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 172
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 2 511
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 168
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 060
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 748
  9. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 1 602
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 574