SME
Streda, 10. august, 2022 | Meniny má Vavrinec

Kraje budú zodpovedať za celú verejnú dopravu

BRATISLAVA - Po kompetenciách za prímestskú a mestskú autobusovú dopravu vyššie územné celky postupne preberú aj zodpovednosť za fungovanie regionálnych železníc. Verejná doprava prejde úplne na samosprávy až v roku 2009. Podľa koncepcie financovania ...

Minister dopravy Pavol Prokopovič sa netají, že koncepcia financovania osobnej autobusovej a železničnej dopravy je zameraná najmä na železničnú dopravu. Nevylúčil pritom, že drahšia železnica by mohla prehrať súboj o priazeň samospráv, ktoré budú onedlho rozdeľovať dotácie. FOTO - TASR

BRATISLAVA - Po kompetenciách za prímestskú a mestskú autobusovú dopravu vyššie územné celky postupne preberú aj zodpovednosť za fungovanie regionálnych železníc. Verejná doprava prejde úplne na samosprávy až v roku 2009. Podľa koncepcie financovania verejnej dopravy, ktorú vláda včera schválila, budú samosprávy až o štyri roky dostávať všetky peniaze na dopravu priamo zo štátneho rozpočtu. Zdroje, ktoré dnes prerozdeľuje ministerstvo dopravy, prejdú na kraje postupne, v priebehu rokov 2007 a 2008.

Cieľom koncepcie financovania výkonov vo verejnom záujme v osobnej autobusovej a železničnej doprave je podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča zvýšiť efektívnosť v doprave. "Tým, že vyššie územné celky budú mať všetky kompetencie v tejto oblasti, budú môcť rozhodovať lepšie ako úradníci na ministerstve," povedal minister. Kraje budú podľa Prokopoviča rozhodovať o tom, ktoré spoje zachovajú a ktoré zrušia.

Nie všetci to zvládli

V súčasnosti vyššie územné celky plne riadia len mestskú a prímestskú autobusovú dopravu, pričom železnice stále dotuje ministerstvo dopravy. Samosprávy stanovujú, koľko autobusov bude jazdiť, ako aj cenu lístkov a výšku zliav.

Niektoré však podľa Georgea Trabelssieho zo Zväzu autobusovej dopravy plnú zodpovednosť za verejnú dopravu nezvládli. Tri z ôsmich ešte v polovici apríla nemali stanovené cenníky pre prímestské linky. Navyše napriek pôvodnej dohode vyššie územné celky nestanovili jednotnú výšku zliav, čo autobusovým podnikom spôsobuje problémy pri prekračovaní hraníc krajov. Predsedovia vyšších územných celkov sa kvôli financovaniu mestských a prímestských liniek v polovici apríla dokonca stretli so štátnym tajomníkom ministerstva dopravy. Žiadali, aby po príslušnej legislatívnej úprave ťarchu poskytovaných zliav opätovne znášal štát.

Prokopovič sa neobáva, že by samosprávy mohli po úplnom prebratí kompetencií za verejnú dopravu preferovať lacnejšiu cestnú pred drahšou železničnou. Súčasné rozdiely v cenách sa podľa neho vyrovnajú po znížení poplatkov za železničnú dráhu a zavedením elektronického mýta na diaľniciach a rýchlostných cestách.

Tlak konkurencie

Ministerstvo dopravy sa nazdáva, že prechod zodpovednosti za verejnú dopravu na samosprávy zvýši konkurenciu medzi železnicou a autobusovými dopravcami. Železničná spoločnosť totiž musí nájsť spôsob, ako si udrží existujúcu pozíciu na trhu regionálnej dopravy.

Podľa ministerstva by bolo najvýhodnejšie, keby zakladala spoločné podniky so silnými strategickými partnermi, ktoré by disponovali kvalitným vozidlovým parkom alebo so spoločnosťou, ktorá by autobusy kúpila.

Navrhované riešenie sa však nepáči autobusovým dopravcom, ktorí podľa Trabelssieho koncepciu odmietajú ako celok. "Návrh, ktorý ministerstvo predložilo vláde, sme nevideli," povedal. Zároveň upozornil, že materiál, ktorý zväz pripomienkoval, nejednotne riešil prístup na trh a ochranu dopravného trhu, ktorá mala železničného dopravcu tri roky chrániť pred konkurenciou.

(dc, sita)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  2. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  7. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  8. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 710
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 10 655
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 6 935
  4. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 6 111
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 4 784
  6. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 3 588
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 545
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 3 297
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  2. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  3. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  4. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  5. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
  7. Soňa Fröhlichová: Na švajčiarskej hore Mont Fort servírujú syrové fondue vo výške 3300 metrov nad morom
  8. Irena Šimuneková: Na návšteve u susedov - Strážnice a okolie časť 1.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 127 970
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 26 764
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 440
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 420
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 6 283
  6. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 5 057
  7. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 270
  8. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 2 742
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu