Bratislava 23.januára (TASR) - Nová slovenská letecká spoločnosť SkyEurope Airlines, a. s., Bratislava, plánuje v časovom horizonte 3 rokov investovať v rámci svojich aktivít v SR 15 až 20 miliónov USD a súčasne vytvoriť približne 300 nových pracovných miest.
Leteckú prevádzku by mala SkyEurope (z radu low costs airlines - nízkonákladový prepravca) začať takzvanými "promo" letmi už 4. februára tohto roka na linke Bratislava-Košice. Toto spojenie bude prevádzkovať trikrát denne od pondelka do piatka a raz počas víkendu. Cena letenky na jednu trasu sa bude pohybovať v rozmedzí 990 až 2 990 Sk bez DPH, letiskových poplatkov a poistenia. Podľa predsedu predstavenstva SkyEurope Christiana Mandla od 25. februára sprevádzkujú spojenie Bratislava-Zürich, a to raz denne. Cestujúci zaplatí v závislosti od typu letenky od 2 990 do 7 490 Sk. Obe destinácie chce firma lietať so strojom Embraer 120 s kapacitou 30 miest a cestovnou rýchlosťou 552 kilometrov za hodinu. Vzdialenosť z Bratislavy do Košíc by tak bola schopná prekonať za 50 minút.
To, či SkyEurope stanovené termíny začatia letov skutočne dodrží, záleží od promptnosti štátnych orgánov. Už v najbližšom čase by mala spoločnosť od Leteckého úradu (LÚ) SR dostať Osvedčenie leteckého prevádzkovateľa a následne od Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR licenciu na vykonávanie letov.
Ako pre TASR uviedol obchodný riaditeľ SkyEurope Pavol Mladý, na prelome tohto a budúceho roka, prípadne aj skôr, chce spoločnosť rozšíriť ponuku cieľových staníc o Paríž, Brusel či Londýn. Na tieto destinácie hodlá využívať formou lízingu lietadlo Boeing 737 s maximálnou obsaditeľnosťou 149 cestujúcich a prepravnou rýchlosťou 797 kilometrov za hodinu. V horizonte 3 rokov by už mala lietať aj do miest Amsterdam, Praha, Rím a Miláno. V tom období by už spoločnosť chcela dosahovať zisk.
Súčasťou výkonu uvedeného prepravcu budú aj charterové lety, v tohtoročnej letnej sezóne ich však Sky Europe pravdepodobne ešte nebude mať v ponuke. Podľa P. Mladého firma nechce konkurovať na Slovensku žiadnemu dopravcovi, ale chcela by skôr byť alternatívou pre cestujúcich z Viedne, Györu alebo letiska Brno-Tuřany.
Dôvodom oneskorenia vstupu SkyEurope na slovenský trh, ktoré bolo naplánovaného na rok 2001, bolo podľa slov Ch. Mandla dlhé čakanie na schválenie ekonomických zákonov, podľa ktorých došlo až od 1. januára 2002 k odbúraniu spotrebnej dane z minerálnych olejov na letecké pohonné látky a dane z pridanej hodnoty pri dovoze lietadlovej techniky.
Základné imanie SkyEurope Airlines je 1 milión Sk, pričom 50,25 % vlastní obchodná spoločnosť SkyEurope, a. s., Bratislava, založená slovenskými a belgickými partnermi, a 49,75 % španielsky letecký dopravca SwiftAir, S. A. Spoločnosť zamestnáva v súčasnosti 50 pracovníkov na zabezpečenie leteckej, pozemnej a technickej prevádzky, predaja a marketingu, vrátane financií a administratívy. Celkový prínos spoločnosti na hrubom domácom produkte SR by mal podľa odhadov predstavovať 4,7 miliardy Sk a vytvorenie 1 400 nepriamych pracovných miest.
V súčasnosti pôsobia na Slovensku v oblasti pravidelnej civilnej leteckej prepravy Slovenské aerolínie, Air Slovakia BWJ, České aerolínie, Hemus Air a Tyrolean Airways.
* sch gl