Dvanásť cestovných kancelárií preverujú, či sú poistené

Skôr ako teroristi či prírodná katastrofa môže pokaziť letnú dovolenku neseriózna cestovná kancelária

Preverte si, či je cestovná kancelária poistená. Aby ste na dovolenke nemali zbytočné problémy.(Zdroj: TASR)

Špinavá hotelová izba, arogantný delegát, namiesto oddychu naťahovačky o reklamáciu. Desiatky Slovákov každoročne doplatia na nesprávny výber cestovnej kancelárie.

Signálom, že niečo nie je v poriadku, môže byť podozrivo nízka cena zájazdu.

„Porovnával by som. Rozhodne by som sa nespoliehal na najnižšiu cenu na trhu, nemusí byť reálna,“ upozornil prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií Stanislav Macko.

V zime napríklad mnoho Slovákov doplatilo na lákavú ponuku dovolenky na Maldivách za 400 eur, ktorá sa nikdy nezrealizovala.

Článok pokračuje pod video reklamou

Overujte

Preto ak sa chcete vyhnúť nepríjemnostiam, overte si cestovku, ktorej zájazd vám padol do oka. Ak nejde o všeobecne známu spoločnosť s dobrým menom, pátrajte po referenciách.

Dobrým nástrojom je internet, kde si môžete preveriť aj konkrétne letoviská a kvalitu služieb v hoteloch.

Referencie slovenských turistov zbiera napríklad na stránke zlacestovka.sk podnikateľ Bohuslav Berezňanin. „Často sa stáva, že ľudia dostanú iný hotel, ako si objednali, alebo dostanú ubytovanie na menej nocí, ako bolo dohodnuté,“ vysvetlil. Skúsenosti s cestovnými kanceláriami si dovolenkári vymieňajú aj na stránke dobrodruh.sk.

Od cestovky v každom prípade ešte pred uzavretím zmluvy žiadajte osvedčenie o poistení pre prípad insolventnosti. „Je zárukou vrátenia finančnej sumy zaplatenej za zájazd v prípade, že sa nezrealizuje,“ vysvetlil Macko.

Vďaka poisteniu máte zároveň istotu, že sa dostanete v prípade úpadku cestovnej kancelárie z letoviska zase domov.

Poisťovne v minulých rokoch zachraňovali desiatky slovenských turistov, ktorých cestovka odviezla k moru, tam však dostali namiesto sľúbeného hotela len náhradné ubytovanie a do poslednej chvíle nevedeli, ako budú cestovať späť domov.

Poisťovňa Allianz SP upozorňuje, aby si turisti overili aj trvanie platnosti tohto poistenia. „Ak ste si v januári kúpili first moment zájazd na august, pred odchodom si treba overiť, či cestovná kancelária má stále platné poistenie proti úpadku,“ spresnila Helena Kanderková z tlačového oddelenia.

Dvanásť neistých

Hoci sa sezóna ešte poriadne nerozbehla, asociácia cestoviek má už teraz v hľadáčiku dvanásť menších a menej známych cestoviek, v ktorých by mohol byť problém s poistnými zmluvami. „Je to len pracovný zoznam, všetky preverujeme,“ zdôraznil Macko.

Väčšina cestovných kancelárií uvádza, že má Certifikát poisťovateľa k poisteniu aj vo svojich katalógoch a na webovej stránke.

„Pri poistení insolventnosti však hrozí aj to, že cestovná kancelária je podpoistená, teda v prípade úpadku dostane klient menej peňazí, ako zaplatil za zájazd,“ upozornila Monika Majerčíková z poisťovne Generali.

Okrem cestovných kancelárií ponúka dovolenky u nás aj približne 800 cestovných agentúr. Tie spomínané poistenie mať nemusia – zájazdy totiž len predávajú, neorganizujú. Pri kúpe zájazdu od cestovnej agentúry, ktorá je len sprostredkovateľom, si preto treba preveriť samotného organizátora zájazdu, ktorým je cestovná kancelária.

Ak sa ponúkané služby nezhodujú s tým, na čo vás cestovka nalákala v katalógu, zájazd môžete reklamovať. Najlepšie je začať na mieste u delegáta a potom po návrate domov v cestovnej kancelárii.

Zájazd sa dá reklamovať do troch mesiacov. Ak reklamáciu cestovka neuzná, na ťahu je Slovenská obchodná inšpekcia a po nej súd. Podľa práva Európskej únie si môžu klienti dokonca uplatňovať aj náhradu za stratenú radosť z dovolenky.

V posledných rokoch má vplyv na výber dovolenky aj bezpečnostná situácia vo svete.

Ľudia si podľa bezpečnostného rizika vyberajú nielen cieľovú krajinu, ale riadia sa ním aj pri plánovaní cesty. Tu už však musia rátať s rizikom, že ak ministerstvo zahraničných vecí nevydá odporúčanie necestovať do krajiny, cestovka ani poisťovňa klientovi peniaze nevrátia.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  7. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 11 810
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 9 925
  3. Najkrajšie americké národné parky 9 779
  4. Vizuálny smog je problém 3 244
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 999
  6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 891
  7. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 403
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 112
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 057
  10. Križovatka si vyžiada rozsiahlu odstávku teplej úžitkovej vody 1 341