Dovolenkári sa poučili, namiesto last momentov sa zameriavajú na predpredaje.
Keď sa opýtate svojich priateľov, kde strávia tento rok dovolenku, najčastejšia odpoveď bude v Grécku. Ak nepatria do skupiny tých 400-tisíc Slovákov, ktorí sa ako každý rok vyberú k Jadranskému moru do Chorvátska.

„Jednoznačným hitom tejto sezóny bude Grécko, o ktoré bol v predpredajoch enormný záujem,“ konštatoval hovorca CK Fischer Jan Bezděk. Časť hotelov na ostrovoch v Egejskom a Iónskom mori, ale aj v pevninskom Grécku bola podľa neho vypredaná aj o mesiac až dva skôr ako obyčajne.
Vysoký záujem sa podľa touroperátorov určite odrazí aj na vyšších cenách. „Naše členské cestovné kancelárie mali v Grécku nakontrahované slušné objemy. Napriek tomu mnohé z nich hľadajú ďalšie kapacity, ktoré kupujú za vyššie ceny,“ povedal prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr Stanislav Macko.
Dovolenky sa míňajú
Cestovky sa zhodujú, že na dovolenku pri mori sa toto leto chystá viac Slovákov ako vlani, keď zaznamenal cestovný ruch pod vplyvom nestabilnej bezpečnostnej situácie vo svete mierny útlm.
„Záujem o dovolenku pri mori celkovo tento rok oproti rokom 2015 a 2016 rastie v desiatkach percent,“ tvrdí Bezděk.
Veľký záujem je popri Grécku a Chorvátsku aj o zájazdy do Bulharska, Španielska, Talianska a na Cyprus, kam sa presmeroval záujem časti turistov, ktorí sa boja cestovať do Turecka či Egypta. Rýchlo sa napĺňajú zvlášť kapacity v rodinných hoteloch.
Záujem sa odrazil na vyšších cenách zájazdov. „Pri uvedených destináciách sme zaevidovali zvýšenie cien aj o 30 percent,“ uviedla Jana Polláková z portálu dovolenky.sme.sk.
Mnohé hotely a termíny vo vychytených strediskách sú však už teraz vypredané. „Predaj je na úrovni roku 2015, čo je takmer 40-percentný nárast oproti minulému roku,“ poznamenala riaditeľka marketingu CK Satur Jana Zedníková. Platí to zvlášť pre Chorvátsko.
Jadranské more ostáva pre slovenských dovolenkárov stálicou. Aj tento rok sa do Chorvátska vyberie podľa Stanislava Macka jeho tradičných 400-tisíc návštevníkov zo Slovenska.
„Výrazne väčší je záujem najmä o pobyty na Istrii, čo je najbližšie miesto zo Slovenska,“ spresnil Ondrej Lipták, riaditeľ CK Intermedial, ktorá sa špecializuje na zájazdy do tejto oblasti. Pobyty do Chorvátska má vypredané na 60 až 90 percent. „Podľa lokality,“ spresnil.

Come back Turecka?
Turisti sa začínajú vracať aj do Turecka a do Egypta. „Cestovné kancelárie dokonca navýšili ubytovacie kapacity aj počty leteckých spojení,“ hovorí Macko.
Dovolenkárov vlani na začiatku sezóny z Turecka odlákal teroristický útok na letisko v Istanbule, po ktorom nasledoval v júli krvavý štátny prevrat. Kým v roku 2015 si na Tureckej riviére alebo na pobreží Egejského mora užilo dovolenku 135-tisíc Slovákov, vlani to bola podľa Macka asi polovica.
Turecko sa podľa oslovených cestovných kancelárií z tejto rany pomaly spamätáva. „Pri predaji dovoleniek do Turecka máme výrazný medziročný nárast a opäť sa dostávame do top 10 destinácií, ktoré klienti vyhľadávajú,“ povedala Zedníková.
Touroperátori predpokladajú, že Turecko bude častou voľbou najmä pri výbere last minute zájazdov, keď sa vypredajú dovolenky do Grécka, Španielska či Chorvátska.
Česká cestovná kancelária Fischer zaznamenáva vyšší záujem o Egypt, kde sa teroristi naposledy ozvali na Kvetnú nedeľu pred Veľkou nocou. „V tomto roku tam vyrazí niekoľkonásobne viac turistov ako vlani,“ konštatoval Bezděk.
Obe destinácie ponúkajú vysoký štandard služieb v prijateľných cenách. „Ceny zájazdov do Turecka a do Egypta nestúpli,“ dodal Macko.
Alternatívou dovolenky v Turecku pre Slovákov býva severný Cyprus, kde nachádzajú porovnateľnú kvalitu hotelov a služieb, prípadne grécke ostrovy, Sardínia a Sicília. „Pri Egypte si klienti ako alternatívu vyberajú Bulharsko alebo Albánsko,“ dodala Zedníková.

Zabudnite na last moment
Predajcovia dovoleniek už od začiatku predaja upozorňujú: na last momenty sa v sezóne 2017 nespoliehajte. Bude ich menej ako po minulé roky, budú v nižšej kategórii ubytovania a výber bude slabý.
„Ak klient vie v akom období môže vycestovať, tak je určite rozumnejšie nenechávať výber dovolenky na poslednú chvíľu,“ uzavrela Mariana Metwaly-Veiglová z CK TUI ReiseCenter Slovensko.
Na last minuty sa netreba spoliehať, ak vás to ťahá do Chorvátska, prípadne na severný Cyprus, so slabou ponukou zájazdov na poslednú chvíľu musia počítať rodiny s deťmi.
Slovenskí dovolenkári čoraz častejšie objavujú aj exotické dovolenky. Hitom sú podľa Stanislava Macka zájazdy na luxusných výletných lodiach po Karibiku alebo po iných svetových moriach.
Viac dovoleniek sa predáva sa do Spojených arabských emirátov. „V centre záujmu je Izrael, ale aj Dominikánska republika a Kuba a na opačnej strane sveta Srí Lanka a Thajsko,“ uzavrel Macko.
Časť dovolenkárov má na neistú bezpečnostnú situáciu vo svete jednoduchú odpoveď: ostanú dovolenkovať na Slovensku.
Slovenský cestovný ruch vlani prvýkrát v histórii prekročil hranicu piatich miliónov návštevníkov. Väčšina z nich – okolo troch miliónov tvorili domáci dovolenkári.
Oplatí sa radšej počkať na výpredaj?
Cestovné kancelárie začnú pomaly predávať prvé last momenty. Už teraz upozorňujú, že túto dovolenkovú sezónu sa na ne netreba spoliehať.
Čo sa oplatí viac – predpredaj alebo dovolenka na poslednú chvíľu? Radí špecialistka na predaj dovoleniek Jana Polláková z portálu dovolenky.sme.sk.
1. Úspora
First moment – môžete usporiť 200 až 300 eur na zájazd pre dve osoby, ak si ho kúpite v januári alebo vo februári.
Last moment – ušetríte okolo sto eur. „Tým, že sú miesta vypredané, cestovka dáva minimálne zľavy, menšie ako v predpredaji,“ spresnila Polláková.
2. Kedy sa predávajú
First momenty do Stredomoria v letnom v období – od decembra do marca. Na exotické pobyty v zime sú first momenty v ponuke v auguste a septembri.
Last moment sa predávajú zhruba mesiac pred plánovaným odchodom. „Môže sa stať, že zájazd v last momente môže mať pár dní pred odchodom vyššiu cenu ako mesiac pred odchodom,“ upozornila Polláková. Závisí to od dostupnosti leteckej dopravy.
3. Nevýhody
Pri kúpe first momentu v januári ešte neviem, či sa do leta nezmení moja rodinná, alebo finančná situácia. Rovnako neviem, či sa nezmení bezpečnostná situácia v krajine, kde chcem dovolenkovať.
Ak si kúpim last moment, riskujem, že nedostanem izbu podľa svojich predstáv, zvlášť ak je hotel už z väčšej časti vypredaný. Hrozí tiež, že sa mi ujde nevýhodný let – napríklad let s prestupovaním alebo nočný let. Ani ponuka pobytov už nie je taká pestrá ako pri predpredaji.
4. Destinácie
V letnej sezóne 2017 bude málo last momentov, do destinácií ako Španielsko, Taliansko, Grécko, Bulharsko a Chorvátsko. „Ak budú tak budú v nižšej kategórii ubytovania. A nebudú v takých cenách ako v minulosti, keď sa dal kúpiť pobyt za 500 eur na osobu.“
Najlepšie last moment budú práve do destinácií, ako sú Turecko a Egypt.
5. Komu sa oplatí
First momenty sú výhodné pre klientov, ktorí majú dopredu určené termíny dovoleniek, napríklad celozávodné dovolenky, pre väčšie rodiny a skupiny viac ako štyroch osôb.
Last momenty sa oplatia najmä flexibilným ľuďom, ktorí nemajú problém zariadiť si voľno zo dňa na deň a môžu si sledovať cenu zájazdu.