Gemer. Ako dnes vyzerá hrdzavejúce železné srdce Uhorska

Túlali sa po opustených železniciach Gemera a nafotili unikátne fotografie.

(Zdroj: Východné pobrežie)

BRATISLAVA. Gemer. Dlhodobo zanedbávaný, pritom unikátny. Jeho jedinečné prírodné bohatstvo a priemyselná história sa mnohokrát spájala s rodovými sídlami a kaštieľmi významnej uhorskej šľachty.

Zabudnutá krajina leží na pomedzí stredného a východného Slovenska. V dolinách, ktoré vyhĺbili rieky Slaná a Štítnik, ležia železničné trate. Označené sú číslicami 165, 166 a 167, do dolín sa rozbiehajú zo stanice Plešivec. Osobné vlaky po nich nejazdia už takmer pätnásť rokov.

Mišo Hudák a ďalší členovia organizácie Východné pobrežie sa po opustených trasách túlajú už niekoľko mesiacov. Dokumentujú súčasný stav železničných stavieb ako aj tovární a fabrík, kvôli ktorým boli železnice na konci devätnásteho storočia vystavané.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Železničné trate slúžia ako základné osi objavovania krajiny, jaskyne či planiny sú na dosah nefunkčných zastávok, staré vysoké pece, banské diela, či zvyšky lanoviek sa nachádzajú v rozličných záhyboch gemerskej krajiny. Železnica je len východiskový bod k spoznaniu jej bohatstva,“ hovorí Hudák.

Niekdajšie železné srdce Uhorska s množstvom technického a priemyselného dedičstva dlhodobo chátra. „Návštevník z veľkého mesta prvoplánovo cíti iný čas, ale oveľa viac by mal cítiť pokoru. Pokoru k ľuďom, ktorí žijú často v nepredstaviteľnom existenčnom tlaku,“ vysvetľuje Hudák.

Fotografie a reálie okolia trojice železničných tratí plánuje vydať Východné pobrežie aj knižne, za pomoci Fondu na podporu umenia. Pripravovaná kniha má názov Grafikon 165-166-167 s podtitulom Gemer je vesmír.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  2. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  6. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  10. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  1. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  6. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  7. Sú "firmy na predaj" vhodné pre začínajúcich podnikateľov?
  8. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  9. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 442
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 692
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 398
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 388
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 273
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 7 663
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 898
  8. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 559
  9. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 4 320
  10. Nepodceňujte príznaky psoriázy 3 525