SME
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Komodo v Indonézii: Plavba za najväčšími jaštermi na svete

Ten pocit, keď k vám kráča 4-metrový jašter varan komodský nezažijete nikde inde na svete.

(Zdroj: Michel Struhárová)

Cestopisy čitateľov. Prečítajte si cestopisy od čitateľov a blogerov, zverejňujeme ich v ich pôvodnej forme len s drobnými jazykovými úpravami.

Národný park Komodo prevrátil úplne naruby rebríček najkrajších miest, ktoré som videla. Ten pocit, keď k vám kráča 4-metrový jašter varan komodský nezažijete nikde inde na svete.

Svetový unikát

Stopy varanov boli objavené pred miliónmi rokov v Austrálii, no dodnes je ich jediným domovom Národný park Komodo v Indonézii. Oficiálne vznikol v roku 1980, aby populáciu varanov chránil pred vyhynutím.

SkryťVypnúť reklamu

Varany boli stredobodom pozornosti ľudí dávno predtým. Už v roku 1956 britská televízia BBC odvysielala video dokumentaristu Davida Attenborougha, ktoré ukazuje varanov v ich prirodzenom prostredí.

Populácia najväčšieho žijúceho jaštera na svete Varana komodského aktuálne dosahuje číslo okolo 4000.

Sú to naozaj impozantné zvieratá. Dorastajú do dĺžky 3 - 4 metre a vážia aj 70 kíl. Aj keď majú veľké telo, na krátke vzdialenosti sa dokážu poriadne rozbehnúť a bežať rýchlosťou 20 km/h. Vraví sa, že ak sa rozbehnú po človeku, treba bežať zo strany na stranu, pretože ich spomalí dlhý chvost.

Varany sú nekompromisní predátori, ktorí sa jedia aj navzájom. Boj o život začína už pri znesení vajíčok. Varanie samice majú v zemi vyhĺbené diery, kde sú vajíčka v bezpečí. Po vyliahnutí sa mláďatá vyšplhajú na špeciálny druh palmy, ktoré rastie na ostrovoch, kde žijú, aby sa ochránili pred lačnými chuťami ich starších spoluobyvateľov.

SkryťVypnúť reklamu

Svoju obeť omámia slinami z veľkej papule, ktoré obsahujú jedovaté baktérie. Pôvodne sa tvrdilo, že už samotné sliny dokážu protivníka zabiť, no viacero výskumov (napríklad aj tento od National Geographic) prišlo k záveru, že zviera sa po zásahu slinami nedokáže brániť a varan ho potom zožerie.

Cesta na Komodo

Miestni v našom hoteli nám povedali, že si bohate vystačíme s jednodňovou plavbou a mali pravdu. Okrem Komoda sme nechceli vynechať ostrov Padar, ktorý je tiež súčasťou Národného parku.

Budíček o 5 ráno a už o 5:30 sme zdvíhali kotvy z prístavu Labuan Bajo. Prvá cieľ bol spomínaný ostrov Padar. Po 3 hodinách cesty na rozbúrenom mori som bola rada, že sme konečne tu. Žalúdok dostal zabrať. Za 20 minút sme vyliezli až na vrchol malého kopca a užívali si nádherný výhľad na členité pobrežie a čisté pláže.

SkryťVypnúť reklamu

Z Padaru po ďalšej hodine cesty prichádzame na ostrov Komodo. Hneď po príchode smerujeme k budove zaplatiť vstupné, kde nám pridelia sprievodcu a vyrážame. Napriek tomu, že Komodo navštívia ročne tisícky turistov, my sme v džungli stretli len jednu skupinu siedmych ľudí (plus nás 5 so sprievodcom).

Mohli sme ísť aj na bližší ostrov Rinca, no miestni nás upozornili, že tam je ťažšie stretnúť varany vo voľnej prírode. Zdržujú sa zvyčajne pri miestach, kde dostávajú žrať. Verila som, že budeme mať šťastie a varany uvidíme.

Ako tak kráčame, prvého sme videli už asi po 15 minútach kráčania leňošiť pod stromom. Boli sme úplne ticho a pomaly sa približovali. Naživo vyzerajú ešte väčšie, takže k nim idem len veľmi vystrašene. Sprievodca nás posmeľoval, no pri pohľade na dlhý chvost, obrovské laby a papuľu, som radšej dodržala bezpečný odstup.

SkryťVypnúť reklamu

Pokračujeme ďalej a priamo pred nami sa zjaví ďalší varan. Chvíľu kráčal smerom k nám, a potom sa stratil v okolitej zeleni.

Pri kuchyni sme natrafili na ďalšie vrátane jedného, podľa sprievodcu asi 30-ročného, starčeka. Tvrdil, že už mu veľa času asi neostáva a ostatné varany ho čoskoro zožerú.

Ide sa šnorchlovať

Súčasťou plavby sú dve zastávky na šnorchlovanie. Tá prvá sa volala Pink Beach na ostrove Komodo, len z inej svetovej strany. Pláž ma ružovkastý nádych vďaka červeným koralom, ktorých častice sa zmiešajú s bielym pieskom. Intenzita ružovej farby sa mení v závislosti od prílivu.

Loď kapitán ukotvil asi 20 metrov od brehu, takže sme si mysleli, že doplávať nebude vôbec náročné. Prúdy boli neuveriteľné, no najhoršie bolo doplávať späť k lodi.

SkryťVypnúť reklamu

Prúdy ma od nej stále ťahali preč, takže mi nakoniec museli hodiť lano. Totálne vyčerpaná som sa zložila na lodi. Pred šnorchlovaním s mantami, ktoré milujú silné prúdy, to nebola veľmi sľubná prognóza.

Už som naozaj nemala síl, tak vravím, že manty vynechám a počkám na lodi. Našťastie bol náš kapitán ochotný ísť s loďou za nami, takže sme sa nemuseli vracať.

Skočila som z lode a prúd ma hneď stiahol o 5 metrov ďalej. Našťastie kapitánov pomocník šiel s nami a ukázal nám, kadiaľ treba prúdy oboplávať, takže sme to zvládli. Manty boli úžasné, plávalo ich spolu 5 vo veľkej hĺbke.

Keď sme sa okolo 18:00 vrátili naspäť do prístavu v Labuan Bajo, pochopila som, prečo nám miestni odporúčali jednodňovú plavbu a úplne vyčerpaná som už o 21:00 zaspala.

SkryťVypnúť reklamu

Ako sa na Komodo dostať a koľko to stojí?

Za 80 € máte spiatočnú letenku z Bali do mesta Labuan Bajo na západnom cípe ostrova Flores. Labuan Bajo je rozlohou veľké asi ako Staré mesto v Bratislave. Celé dianie v Labuan Bajo sa koncentruje na jednej ulici, ktorá vedie k prístavu. Stačí sem zbehnúť a zjednať si loď, ktorou sa dostanete na Komodo. Ak si na zjednávanie netrúfate, plavbu vám zarezervuje aj váš hotel, no počítajte s vyššou cenou.

Plavba stála 500.000 IDR (35 €) vrátane obeda, kávy a vody. Konečná cena závisí od šikovnosti v zjednávaní alebo aj veľkosti skupiny. Vstup do NP Komodo je pre cudzincov 250.000 IDR (18 €).

Trasy sú rôzne, pretože čaro NP Komodo nie je len vo varanoch, ale aj v krásnych plážach a podmorskom svete, preto sú súčasťou zastávky na šnorchlovanie.

SkryťVypnúť reklamu

Ak máte viac času, určite si zarezervujte plavbu na viac dní s prenocovaním na lodi. Menšie skupiny cestovateľov sa zvyknú spájať, pretože cena pri skupinách od 6 ľudí vie byť podstatne nižšia. Dokonca aj samotné spoločnosti, ktoré plavby organizujú, majú na ulici vyložené nápisy, že hľadajú ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  2. Spacák na kozmetiku?
  3. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  1. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 12 265
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 744
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 287
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 941
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 605
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 079
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 2 905
  8. ČSOB hľadá zamestnancov: Skvelá kampaň, chystajte životopis! 1 184
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na návšteve u susedov - Strážnice a okolie časť 1.
  2. Robert Drál: Mt. Kilimanjaro - BASE Camp
  3. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  4. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  5. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  6. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 391
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 390
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 879
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 4 522
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 829
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 339
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 179
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 097
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu