V Bhutáne usmerňujú šoférov humorom a básničkami

Jediný semafór v krajine zrušili, na tisíc obyvateľov pripadá jedno auto.

"Po whisky je šoférovanie riskantné."(Zdroj: Yeshey Dorji)

BRATISLAVA. Cesta cez vnútrozemské himalájske kráľovstvo Bhután má okrem horských masívov nezvyčajnú atrakciu. Cestovatelia vyhľadávajú tamojšie dopravné značenie a fotia si ich. Značky pri horských cestách totiž obsahujú vtipné slovné hračky.

Sever krajiny tvoria zasnežené vrchy, juh zas pozostáva z tropických dažďových lesov. Horské cesty sú úzke a nebezpečné, prekročenie rýchlosti môže šoféra poľahky stáť život.

Aj keď bhutánske dopravné značky pôsobia trochu primitívne, nezvyčajná forma prinúti človeka aspoň na chvíľu spomaliť a zamyslieť sa.

Mladé cesty v začiatkoch

Netradičný prístup vyplýva aj z vlažnému prístupu krajiny k modernizácii a technológiám. Televízia a internet do Bhutánu dorazili až v roku 1999, mobilnú telefónnu sieť zaviedli ešte o štyri roky neskôr.

Prvú cestu v krajine začali stavať v roku 1960, dovtedy boli ľudia odkázaní na horské chodníčky a trasy, ktoré vyšliapal dobytok. Odvtedy v krajine vzniklo viac než 1500 kilometrov ciest. A na ich krajniciach nachádzajú cestovatelia nečakané potešenie.

Autorom zábavných, naivných a sporadicky aj hlbokých myšlienok sú prekvapivo úradníci.

Značenie je súčasťou projektu Dantak, ktorý zastrešuje organizácia Border Roads Organisation (BRO). Iniciatívu financuje indická vláda a už pol storočia modernizuje Bhután prostredníctvom stavebníckych a developerských projektov.

Bez semafórov a s minimom áut

Bhután si s cestnou infraštruktúrou dáva načas nie len kvôli zložitému terénu, ale aj pomerne nízkemu dopytu.

V geograficky izolovanej krajine, kde je v stredobode záujmu budhistická viera sú cesty zväčša ľudoprázdne. Na 750-tisíc obyvateľov pripadá iba 75-tisíc automobilov. Pre porovnanie, Slovensko, ktoré má podobnú rozlohu, má registrované takmer tri milióny automobilov.

Dopravnú situáciu v Bhutáne ilustruje aj jeho hlavné mesto. V Thimphu sa nachádzal jediný semafór v krajine, ktorý fungoval iba 24 hodín. Nahradil ho ikonický dopravný policajt, ktorý riadi dopravu spopod pestro maľovaného prístrešku.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  9. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  10. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 6 398
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 061
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 429
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 172
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 2 511
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 168
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 060
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 748
  9. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 1 602
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 574