SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Cesta na Balkán je otvorená

Riečna cesta do Čierneho mora je otvorená bez obmedzení už dnes. Vstup prímorských krajín Rumunska a Bulharska do únie v roku 2007 ich zmení iba minimálne. "Administratívna náročnosť z hľadiska vodnej dopravy je minimálna. Často ide len o vydanie povolen

ia," uviedlo ministerstvo dopravy.

"Situácia v oblasti Nového Sadu, kde boli zničené viaceré mosty, je tiež v zásade normálna. Momentálne smeruje do balkánskych prístavov mnoho lodí. Po vstupe oboch krajín do únie ich počet môže stúpnuť. Bude podmienený ekonomickými faktormi, nie byrokratickou náročnosťou," informuje rezort dopravy.

Jedinou podstatnejšou zmenou po rozšírení únie bude zrušenie treťozemných povolení. Vydávajú sa napríklad vtedy, ak slovenská firma najme rumunského prepravcu na špedíciu do ďalšej krajiny. Podľa špeditérskej firmy Seanergy boli spojené s ich vydávaním viaceré problémy. "V prípade, že odpadnú, nákladná riečna preprava zaznamená oživenie. Môže dôjsť k presunutiu tovarov z vlakov na lode. Avšak vodné parky Rumunska a Bulharska sú veľmi zastaralé. Primát zohrá určite cena. Rumuni ju dokážu ponúknuť podstatne nižšiu," hovorí Matúš Tribula zo spoločnosti Seanergy.

Skryť Vypnúť reklamu

Začiatkom 70. rokov prebehla v bratislavskom prístave etapa modernizácie. Súvisela s budovaním vodného diela Gabčíkovo - Nagymaros. Cieľom bolo rozšíriť prístav na prijímanie lodí s nosnosťou 15-tisíc ton. Po prepojení vodného diela s novým kanálom Rýn - Mohan - Dunaj sa Bratislava dostala do stredu veľkej vodnej magistrály vedúcej od západnej Európy k Čiernemu moru. Dnes prejde bratislavským nákladným prístavom ročne okolo 3,2 milióna ton tovaru, avšak jeho kapacity nie sú ani zďaleka plne využité. (ip)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 980
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 075
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 900
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 788
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 404
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 505
  7. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 292
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 531
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 156
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 875
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu