SME
Štvrtok, 18. august, 2022 | Meniny má Elena, Helena

Hrozí súd pre cestovný poriadok

NITRA - Nový cestovný poriadok v mestskej hromadnej doprave dal vypracovať nitriansky primátor Ferdinand Vítek bratislavskej spoločnosti. Urobil to bez vedomia súčasného prevádzkovateľa Slovenskej autobusovej dopravy v Nitre. Poriadok, ktorý by mal platiť

Ak prepravca Slovenská autobusová doprava nebude zabezpečovať mestskú dopravu v Nitre, zmluvu napadne. FOTO SME - JANA BEŇOVÁ

od 1. júla, počíta s krátením liniek a častým prestupovaním. Podľa návrhu postačí 45 zo súčasných 74 autobusov a 29 zástavok zanikne. "Doprava zlacnie a odbúra sa aj vyše 50-miliónová dotácia z mestského rozpočtu," tvrdí primátor.

Poriadok však niektoré trasy výrazne predlžuje. Napríklad cesta z Kalvárie bude do 1,5 kilometra vzdialeného Tesca trvať 24 minút namiesto súčasných šesť minút s prestupom. Cesta prvým spojom má stáť deväť korún a každá ďalšia tri koruny. Cestovné sa zníži iba v niektorých prípadoch. Nitrania sú s týmto postupom nespokojní. "Cestovanie bude nepohodlné, dlhšie a určite ubudne cestujúcich," povedala v ankete Mária Zaťková. "Prestupovanie bude problematické najmä pre starých ľudí a ženy s kočíkmi," pripomína žena na materskej dovolenke.

Bratislavská spoločnosť ešte nepripravovala systém autobusovej dopravy pre iné mesto. Samospráva jej za jeho realizáciu sľúbila dve percentá z ušetrených peňazí.

Nový cestovný poriadok posúdia poslanci. Ak ho schvália k 1. júlu, súčasný dopravca Slovenská autobusová doprava ho odmietne. Slovenská autobusová doprava má s mestom podpísanú zmluvu na 3,3 milióna kilometrov v mestskej doprave, ktorá sa končí 31. decembra. Primátor uvažuje o tom, že nájde pre mesto formou verejného obstarávania iného dopravcu. "Neporušíme tým zmluvu, ale odmietnutím nového cestovného poriadku ju poruší Slovenská autobusová doprava," myslí si Vítek.

"Ak mestskú dopravu nebudeme v druhom polroku prevádzkovať, zmluvu napadneme na súde. Voči mestu ako objednávateľovi dopravy si uplatníme náhradu za stratu, ktorá nám vznikne prepustením zamestnancov a nevyužívaním vozového parku. Budeme si nárokovať aj vrátenie investícií do mestskej dopravy za posledné dva roky vo výške 68 miliónov korún," povedal riaditeľ nitrianskej autobusovej spoločnosti Vrba.

Primátor poskytol bratislavskej firme citlivé údaje o vyťaženosti spojov, čo riaditeľ Vrba označil za žalovateľné: "Zmluvne sme súhlasili, aby nám nezávislá firma vykonala analýzu nákladov, no vyťaženosť spojov nepatrí k nákladovým položkám."

Súčasný dopravca v mestskej hromadnej doprave pripravil vlastný cestovný poriadok, ktorý znižuje výkony o desať percent. Tiež mal platiť od 1. 7. a prerokovala ho mestská rada. V zastupiteľstve sa však objavil konkurenčný poriadok. Riaditeľ Vrba si vie predstaviť, že by sa oba kompromisne skombinovali do tretieho, ktorý by sa dal zrealizovať v budúcom roku. Pripomína, že mestská hromadná doprava sa nedá prevádzkovať bez straty, ktorú vykrýva mesto. (bej)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  8. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  1. Shell myslí na slovenské komunity
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  4. Agrokomplex 2022
  5. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  6. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  7. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  8. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 36 511
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 23 942
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 811
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 520
  5. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 167
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 145
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 995
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 140
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  2. Erika Kladna: Australský outback
  3. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  4. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  5. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  6. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
  8. Soňa Fröhlichová: Na švajčiarskej hore Mont Fort servírujú syrové fondue vo výške 3300 metrov nad morom
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 782
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 693
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 291
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 108
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 918
  6. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 894
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 828
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 642
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu