SME
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Indonézska sopka Kawah Ijen: nočný výstup na svetový unikát (cestopis)

Výstup na sopku Kawah Ijen počas brázdenia Indonézie nesmiete vynechať.

(Zdroj: Michel Struhárová)

Cestopisy čitateľov. Prečítajte si cestopisy od čitateľov a blogerov, zverejňujeme ich v ich pôvodnej forme len s drobnými jazykovými úpravami.

Vyrážame smer Jáva

Odkedy som začala jazdiť v Indonézii na motorke, plánovala som dlhší výlet. Priznávam, že moje šoférske schopnosti v tom čase boli priemerné, takže niekoľkohodinová cesta na východ ostrova Jáva sa javila ako ideálna destinácia. Zbalila som ďalších dvoch kamarátov, teplé oblečenie a z Bali sme vyrazili smerom prístav Gilimanuk.

Tí, ktorí motorku obchádzajú oblúkom a pri predstave jazdenia si píšu závet, je tu možnosť prenajatia auta so šoférom. Dobrodružstva chtiví zasa môžu skúsiť BEMO (lokálny typ transportu) do prístavu, ktoré však zastavuje každú chvíľu, takže cestovaním strávite celý deň.

SkryťVypnúť reklamu

Po asi 3 hodinách cesty sa ocitáme pred vstupom do prístavu, platím lístok a prichádza kontrola dokumentov. Medzinárodný vodičský preukaz, pas a dokumenty od motorky si nikdy nezabudnite, inak vás neminie pokuta.

Trajekty odchádzajú z prístavu približne každú hodinu, cesta trvá 45 minút a stojí okolo 3 eur. Pre mňa to bol celkom zážitok, lebo som prvýkrát cestovala trajektom počas dňa a už z diaľky nás vítala sopka, na ktorú sme sa v noci chystali vyliezť.

Trajekt nás vysadil v meste Banyuwangi, kde sa motorkami presúvame do nášho ubytovania. Bola som prekvapená, že mesto je pripravené na každý typ cestovateľa, takže tu nájdete rôzny komfort ubytovania,od hotelového rezortu až po nízkorozpočtové hostely.

Polnočný budíček a ide sa na to

Po “výdatnom” trojhodinovom spánku zvoní môj alarm. Je polnoc, obliekam si na seba tri vrstvy a sadám na motorku. Z Banyuwangi je to k vstupnej bráne v dedine Paltidung asi 1,5 hodiny. Cesta sa mi zdala nekonečná, ľutujem, že so sebou nemám aj rukavice, pretože moje ruky sú úplne stuhnuté, že na motorke pomaly nedokážem pridať. Skutočne by som rada vedela vonkajšiu teplotu, lebo pocitová bola ako počas veterného chladného zimného dňa na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Po zaplatení vstupného začíname asi hodinový výstup na okraj krátera. Čím sme bližšie, silnie aj pach síry, takže si nasadzujeme masky.

Pri pohľade do jeho vnútra už vidíme unikátne modré plamene, ktoré vznikajú pri kontakte sírových výparov so vzduchom. Vnútro krátera je už plné robotníkov, ktorí zbierajú síru a na svojich pleciach ju v košíkoch nosia do Banyuwangi a predávajú. Ako sa dozvedám od jedného z nich, jeden náklad váži okolo 150 kg a za každé kilo dostanú pri predaji 1000 indonézskych rupií (7 centov).

Úprimne, stále si neviem predstaviť ako niektorí z nich môžu vykonávať túto prácu aj desiatky rokov. Nielen kvôli sile, ktorú potrebujú keď každý deň nosia ťažkú síru po kamenistom teréne sopky, ale predovšetkým kvôli sírovým výparom, ktoré spôsobujú okamžité dusenie, keď sa ich niekto nadýchne.

SkryťVypnúť reklamu

Keď sa blíži piata hodina ranná a začína sa pomaly rozvidnievať, objavujú sa pred nami náznaky tyrkosovo modrého sírového jazera, ktoré je najväčšie na svete. Bez slov! To je jediná emócia, ktorá dokáže popísať, ako som sa cítila sediac uprostred sopečného krátera, kým predomnou vychádzalo Slnko.

Nanešťastie, výpary vytvorili oblak aj nad jazerom, ktoré sa nám v plnej kráse ukázalo len na niekoľko minút, keď sme vystúpili späť na okraj krátera.

Počas zostupu sa pred nami ukazujú blízke stratovulkány, dokonca aj Mount Raung, ktorého posledná erupcia v lete 2015 a dymový oblak spôsobili, že som sa do Indonézie takmer nedostala.

Kawah Ijen je nielen zaujímavým prírodným monumentom, ktorý sa v Indonézii oplatí vidieť. Silné sú aj príbehy ľudí, ktorí ťažkou fyzickou prácou v mimoriadne náročnom prostredí živia svoje rodiny aj na úkor zdravia.

SkryťVypnúť reklamu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  2. Spacák na kozmetiku?
  3. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  6. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  1. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 12 265
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 744
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 287
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 941
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 605
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 079
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 2 905
  8. ČSOB hľadá zamestnancov: Skvelá kampaň, chystajte životopis! 1 184
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na návšteve u susedov - Strážnice a okolie časť 1.
  2. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  3. Robert Drál: Mt. Kilimanjaro - BASE Camp
  4. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  5. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  6. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  7. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  8. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 392
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 391
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 879
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 4 522
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 829
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 343
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 179
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 097
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu