SME

Pakistan sme zvládli. Čo nám pripraví Irán?

Na iránskej hranici začína byť prostredie kultivované a čisté. Cítime sa takmer ako naspäť v Európe.

(Zdroj: vietnamsko.sk)

Ranný odchod s ozbrojenou Levies eskortou nám dáva nádej, že ešte dnes prejdeme pakistansko-iránskou hranicou, ktorá je otvorená medzi 8:00 - 16:00. Ideme presne podľa tempa, ktoré nám udávajú naši ozbrojení priatelia a po absolvovaní 294 kilometrov rôznych povrchov sa ocitáme priamo na hranici tesne pred dvanástou hodinou pakistanského času.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Posledné tri kontroly nás v priebehu hodiny posúvajú vpred na iránsku stranu. Máme pocit, že sme v inom svete, všetko je tu také kultivované a čisté, že sa cítime ako naspäť v Európe. Ihneď nám ponúkajú vodu.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Konečne na ceste Čítajte 

Vladovi sa ale zacnie za priateľskými gestami z Pakistanu. Za priamosťou, s akou poctivo vybavujú všetky povinnosti z hlineného kontrolného postu. A aj na čaj, ktorý sme dostali na jednom kontrolnom stanovišti do špinavých šálok, ale so cťou, že nás môžu ponúknuť.

V Iráne je cítiť profesionalitu, ale zároveň aj odmeranosť. Všetko má svoje pravidlá a nič sa nedeje bez kontroly a presného postupu. Naša batožina putuje kompletne z auta von, každé zariadenie musí byť vyskúšané, či to náhodou nie je zneužitá atrapa.

Sme ubezpečovaní, že to čo sa deje v Pakistane, v Iráne určite nehrozí. Žiadne eskorty, žiadne kontroly a máme sa tešiť na ich krásnu krajinu.

Prečítajte si tiež: TukTuk zoženie všetko Čítajte 

Po približne dvoch hodinách sa konečne dostávame preč z hraničných kontrol, pri východe ešte zbadáme bankomat a s nádejou a tromi rozličnými kartami k nemu pristupujeme.

SkryťVypnúť reklamu

Našim sprievodcom predpokladaný neúspech sa potvrdzuje. Bez peňazí pokračujeme pešo k autu.

Tam nám vojenská eskorta, ktorú podľa predošlých tvrdení vôbec nepotrebujeme, odoberá doklady od auta a naše pasy. Nevzpierame sa, sme na to už naučení z viacerých krajín.

Sledujte postup expedície Vietnamsko.sk

Vyštartujeme a o tristo metrov ďalej zastavujeme na výstupnej hraničnej kontrole, prichádza k nám vojak zo sprievodného auta a požaduje od nás carnet a pasy.

Prečítajte si tiež: Z Kambodže do Laosu Čítajte 

Zdesenie v našom aute nabralo neskutočný rozmer, bez pasov a dokladov od auta, ktoré nám zobrali 300 metrov predtým, sa nedostaneme nikam!

Silno argumentujeme, že ich majú oni. Po prezretí ich auta sa to potvrdilo, len oni zabudli, že nám ich zobrali. Následne sa snažíme všetky doklady si ponechať, čím sa strhne vášnivá hádka o to, kto bude mať so sebou naše doklady.

SkryťVypnúť reklamu

Po desiatich minútach však kapitulujeme, nechávame im pasy a pokračujeme ďalej. 

Kontrolné body sú v Iráne vojenské s jemným náznakom priateľstva, stačí sa usmiať a zdvihnúť pravú ruku, v ktorej by nemala byť žiadna technika.

Sú veľmi hákliví na fotografovanie a filmovanie. Samozrejme ak to nerobia oni. Treba si v celej krajine počínať v tomto smere veľmi opatrne. Na každú fotku, alebo záznam je odporúčané sa dopredu pýtať, takže sa tým riadime už od prvého kontaktu s krajinou.

Prečítajte si tiež: Komplikovaná hranica Laos-Thajsko Čítajte 

Prichádzame do mesta Zahedan, na čiernom trhu sa nám darí vymeniť americké doláre za iránske rialy v kurze 1:35.000 po dlhých dohadovaniach.

Iránci volajú svoju menu aj "tuman", ktorý je ochudobnený o jednu nulu, takže pri prvej ponuke od veksláka na 3.200 skoro odpadávame.

SkryťVypnúť reklamu

Keď sa ukáže, že to je vlastne 32.000, tak iba vyjednáme kurz a môžeme ísť jesť.

Tak ako celý čas nášho road-tripu, tak aj dnes uprednostňujeme malú jedáleň na ulici pred luxusnou hotelovou reštauráciou. Grilované kurča, kozia pečienka, paradajky a k tomu skvelý nekvasený chlieb zmiznú zo stola závratným tempom.

V jedálni sa striedajú ľudia a my sme presvedčení, že Peťova voľba bola správna v každom ohľade. Jeho odporúčanie, aby sme chodili jesť iba do tých miest, kde je veľký pohyb ľudí sa už niekoľkokrát ukázalo ako naozaj opodstatnené.

Prečítajte si tiež: Mjanmarsko. Ide to pomaly, ale je tam krásne Čítajte 

Po večeri ideme natankovať. Míňame asi piatu pumpu a náš sprievodca stále tvrdí "No diesel", na čo sme znervózneli a informácie o nafte zistené už na Slovensku sa potvrdili. Nafta je problém.

SkryťVypnúť reklamu

Riešenie je v okrajových štvrtiach miest, kde na pumpách tankujú nákladné autá. Natankovať sa dá iba v prípade, ak máme identifikačnú kartu, ktorú samozrejme nemáme, ale šofér vedľa stojaceho nákladného auta nám požičia svoju.

Natankujeme doplna, 52 litrov a zaplatíme 8 dolárov. Nie je to preklep, platíme OSEM dolárov. Celý vysmiaty nasadáme do auta a smerujeme na mesto Bam, kde máme naplánovanú rannú prehliadku UNESCO pamiatky - Bam Castle.

 

Autor: vietnamsko.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 106
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 15 370
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 990
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 585
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 484
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 989
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 401
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 663
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 665
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 468
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 389
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 381
  6. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 369
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 359
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 717
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu