Už druhý rok prevádzkuje mesto Ostrava cykloelektričku. FOTO - ČTK |
Na skibusy vo väčších lyžiarskych strediskách si pomaly zvykáme aj na Slovensku. Už takmer šesť rokov však fungujú v susednom Česku aj cyklobusy.
Jedny z prvých premávajú už od roku 1998 v Jizerských horách. Z Liberca a Jablonca nad Nisou vyváža špeciálne upravený autobus cyklistov aj s bicyklami do Bedřichova, odkiaľ potom pokračujú v jazde po horách. V strednej časti autobusu sú umiestnené háky, na ktoré sa bicykle zavesia.
Keďže cyklisti si na novú službu zvykli veľmi rýchlo, po dobrom nápade siahli aj iné oblasti. Treba však podotknúť, že v Čechách a na Morave je vynikajúco vybudovaná hustá sieť cyklistických chodníkov, ktoré na seba nadväzujú na jednotlivých trasách. V súčasnosti cyklobusy premávajú vo všetkých väčších českých turistických strediskách, ako sú Beskydy, Jeseníky, Krušné a Orlické hory, Šumava, Jizerky.
Hoci Česko nepatrí k objaviteľom cyklobusov - podobné nájdete aj v Rakúsku alebo severských krajinách, jeden unikát majú. Naprieč Ostravou premáva od mája do septembra už druhý rok cykloelektrička. Na dvoch trasách do rekreačnej oblasti Zátiší zo sídliska Dubina a z centra mesta počas minulej sezóny cez víkendy a sviatky prepravili 1658 bicyklov.
Podľa hovorcu Dopravného podniku Ostrava Miroslava Albrechta sa vzhľadom na minuloročný úspech "cyklotramvaje" rozhodli v projekte pokračovať. Do upravenej električky vojde 20 bicyklov a rovnaký počet cyklistov. Bicykle pritom prepravujú zadarmo. "Projekt financujeme z rozpočtu mesta Ostrava," hovorí Albrecht. "Električka, ktorá na tejto trati premáva, musela prejsť rekonštrukciou. A tak sme sa rozhodli, že peniaze neinvestujeme len do jej renovácie, ale využijeme ich aj na úpravu priestoru na prepravu bicyklov."
V električke vybrali časť sedadiel, namiesto ktorých namontovali stojany na bicykle. Po skončení sezóny stojany demontujú a dajú sedadlá naspäť, takže električka je využitá po celý rok. Celková úprava stála okolo 250-tisíc českých korún, ale približne rovnako by stála, aj keby do nej nedávali stojany. Cykloelektrička nestojí na každej zastávke, ale len na vybraných, pretože nie každé nástupište je vyhovujúce. Na ich úpravu išlo ďalších asi milión tristotisíc českých korún. Nástupištia sa rozširovali, dávali sa vyššie zábradlia, prerábali príjazdy na bezbariérové, takže teraz sú vhodné aj pre vozičkárov a kočíky.
"My sme zatiaľ električku nevyužili," hovorí cyklista Jan Klega z Ostravy. "Považujem to však za veľmi dobrý nápad. Vhodný je najmä pre rodiny s malými deťmi, ktoré sa s nimi boja prechádzať cez celé mesto." Martin Celta zase dodáva: "Keď idem na bicykli, tak idem na bicykli. Cyklistické trasy sú výborné a obchádzajú vlastne celú Ostravu, takže sa bezpečne dostanem, kam potrebujem."
Petr Říha z Ústí nad Labem, odkiaľ jazdí cyklobus do Krušných hôr, sa ho chystá tento rok využiť. "Ušetrím sily na prejazd cez hory."
Cyklobusy v Českom raji sú financované rôzne. Liberecký kraj, na území ktorého je časť oblasti, ich financuje z vlastného rozpočtu. Na druhej strane Hradec Králové získal peniaze z grantov, na ktorých sa však jednou štvrtinou musia podieľať aj obce.