SME

Cyklobusy ušetria sily slabším cyklistom

Zatiaľ čo v Česku premávajú upravené autobusy vo všetkých horských strediskách, na Slovensku o nich ani netušíme. Chýbajú financie aj chuť

Už druhý rok

prevádzkuje mesto

Ostrava cykloelektričku.

FOTO - ČTK

Na skibusy vo väčších lyžiarskych strediskách si pomaly zvykáme aj na Slovensku. Už takmer šesť rokov však fungujú v susednom Česku aj cyklobusy.

Jedny z prvých premávajú už od roku 1998 v Jizerských horách. Z Liberca a Jablonca nad Nisou vyváža špeciálne upravený autobus cyklistov aj s bicyklami do Bedřichova, odkiaľ potom pokračujú v jazde po horách. V strednej časti autobusu sú umiestnené háky, na ktoré sa bicykle zavesia.

Keďže cyklisti si na novú službu zvykli veľmi rýchlo, po dobrom nápade siahli aj iné oblasti. Treba však podotknúť, že v Čechách a na Morave je vynikajúco vybudovaná hustá sieť cyklistických chodníkov, ktoré na seba nadväzujú na jednotlivých trasách. V súčasnosti cyklobusy premávajú vo všetkých väčších českých turistických strediskách, ako sú Beskydy, Jeseníky, Krušné a Orlické hory, Šumava, Jizerky.

Hoci Česko nepatrí k objaviteľom cyklobusov - podobné nájdete aj v Rakúsku alebo severských krajinách, jeden unikát majú. Naprieč Ostravou premáva od mája do septembra už druhý rok cykloelektrička. Na dvoch trasách do rekreačnej oblasti Zátiší zo sídliska Dubina a z centra mesta počas minulej sezóny cez víkendy a sviatky prepravili 1658 bicyklov.

Podľa hovorcu Dopravného podniku Ostrava Miroslava Albrechta sa vzhľadom na minuloročný úspech "cyklotramvaje" rozhodli v projekte pokračovať. Do upravenej električky vojde 20 bicyklov a rovnaký počet cyklistov. Bicykle pritom prepravujú zadarmo. "Projekt financujeme z rozpočtu mesta Ostrava," hovorí Albrecht. "Električka, ktorá na tejto trati premáva, musela prejsť rekonštrukciou. A tak sme sa rozhodli, že peniaze neinvestujeme len do jej renovácie, ale využijeme ich aj na úpravu priestoru na prepravu bicyklov."

V električke vybrali časť sedadiel, namiesto ktorých namontovali stojany na bicykle. Po skončení sezóny stojany demontujú a dajú sedadlá naspäť, takže električka je využitá po celý rok. Celková úprava stála okolo 250-tisíc českých korún, ale približne rovnako by stála, aj keby do nej nedávali stojany. Cykloelektrička nestojí na každej zastávke, ale len na vybraných, pretože nie každé nástupište je vyhovujúce. Na ich úpravu išlo ďalších asi milión tristotisíc českých korún. Nástupištia sa rozširovali, dávali sa vyššie zábradlia, prerábali príjazdy na bezbariérové, takže teraz sú vhodné aj pre vozičkárov a kočíky.

"My sme zatiaľ električku nevyužili," hovorí cyklista Jan Klega z Ostravy. "Považujem to však za veľmi dobrý nápad. Vhodný je najmä pre rodiny s malými deťmi, ktoré sa s nimi boja prechádzať cez celé mesto." Martin Celta zase dodáva: "Keď idem na bicykli, tak idem na bicykli. Cyklistické trasy sú výborné a obchádzajú vlastne celú Ostravu, takže sa bezpečne dostanem, kam potrebujem."

Petr Říha z Ústí nad Labem, odkiaľ jazdí cyklobus do Krušných hôr, sa ho chystá tento rok využiť. "Ušetrím sily na prejazd cez hory."

Cyklobusy v Českom raji sú financované rôzne. Liberecký kraj, na území ktorého je časť oblasti, ich financuje z vlastného rozpočtu. Na druhej strane Hradec Králové získal peniaze z grantov, na ktorých sa však jednou štvrtinou musia podieľať aj obce.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 416
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 11 720
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 027
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 744
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 557
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 058
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 222
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 974
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 675
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 488
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 8 781
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 394
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 393
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 908
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 829
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu