BRATISLAVA. Nízkonákladové letecké spoločnosti otvorili Slovákom nové možnosti pre lacnejšie cestovanie po celej Európe. Spiatočná letenka z Bratislavy do Berlína za dvadsať eur alebo Londýn za necelých tridsaťpäť eur - to sa oplatí.
Spoločnosť Ryanair vo svojej ročnej správe uvádza, že priemerná cena letenky za obdobie od 1. apríla 2015 do 31. marca 2016 bola 46,67 eur, No priemerné náklady na pasažiera boli o euro a dva centy vyššie. To znamená, že írska letecká spoločnosť predáva svoje letenky pod cenu.
Ako je teda možné, že ešte neskrachovala?
V pluse o 13,75 eura
Za pätnásť kíl batožiny si cestujúci so spiatočnou letenkou priplatí rovných päťdesiat eur a ak sa mu nechce stáť v rade na registráciu letenky, môže si dokúpiť za osem eur prednostný nástup do lietadla.
Práve toto sú tie doplnkové služby, na ktorých nízkonákladové spoločnosti zarábajú, hoci letenky predávajú pod náklady. Ryanair v ročnej správe prezradil, že vďaka doplnkovým službám ako je spomínaná batožina, prednostný nástup do lietadla či predaj jedla na palube zarobil v priemer 13,75 eur na jedného pasažiera.
Ako sa darí Wizz Air
Cestujúci maďarskej nízkonákladovky Wizz Air v roku 2015 nalietali o 39 kilometrov viac, než v roku 2014, kedy pasažier precestoval priemerne 1500 kilometrov. Vyplýva to z ročnej správy za rok 2015, ktorú spoločnosť zverejnila.
Práve dlhšie cesty majú vplyv aj na vyššie priemerné zárobky spoločnosti. Podľa údajov z ročnej správy Wizz Air zarobil na jedného pasažiera v priemere 74,5 eura, čo je o euro a osemdesiat centov viac než v roku 2014. Priemerné náklady na pasažiera boli vo výške 64,31 eura.
Pritom priemerná cena letenky bola 48,2 eura a priemerná výška vedľajších príjmov bola 26,3 eura.
Wizz Air tiež pripúšťa, že jedným z faktorov, ktoré prispeli k vyšším tržbám, je aj zvýšený príjem doplnkových služieb na pasažiera.
Doplnkové služby zarábajú
Od roku 2008 do roku 2015 sa celková výška príjmov za doplnkové služby u desiatich najvýkonnejších leteckých spoločností viac než strojnásobila. IdeaWorksCompany publikovala ucelenú štúdiu, v ktorej hodnotila 135 leteckých spoločností.
V roku 2008 desať najvýkonnejších leteckých spoločností dokázalo dokopy zarobiť na doplnkových príjmoch cez osem miliárd amerických dolárov. Vlani, teda o sedem rokov neskôr, zarobilo desať najvýkonnejších aerolínii dokopy takmer 26 miliárd dolárov na doplnkových službách.

