BRATISLAVA. Na svadobnú cestu ľudia často cestujú lietadlom. Čo však v prípade, ak si nevesta kúpila letenku na svoje pôvodné meno aj doklady a po svadbe sa jej meno zmení a rovnako aj pas či občiansky preukaz?
"Ak mala cestujúca kúpenú letenku na svoje pôvodné priezvisko a na letisku sa identifikuje cestovným dokladom s novým priezviskom po svadbe, a teda aj iným číslom dokladu, sobáš preukáže personálu sobášnym listom," vysvetlila hovorkyňa letiska Milana R. Štefánika v Bratislave Veronika Ševčíková.
Letiskový personál podľa Ševčíkovej zmení meno cestujúcej bez poplatku a vystaví jej novú palubnú vstupenku.
Skúseností jedného z najväčších predajcov leteniek na Slovensku Pelikan.sk sú však iné. V praxi sa s takýmto prípadom ešte nestretli. Sobášny list vo väčšine prípadov musí byť doložený už pri žiadosti o zmenu.
Patrik Vas z Pelikan.sk upozorňuje, že podmienky zmeny mena sú rôzne pre každú leteckú spoločnosť, pričom sú letecké spoločnosti, ktoré podobnú zmenu vôbec nepovoľujú, a to ani v prípade sobáša. Vždy je nevyhnutné kontaktovať leteckú spoločnosť, alebo sa informovať u predajcu leteniek

Kto zabudne, priplatí si
Ak však novomanželka nemá pri sebe sobášny list, zaplatí za zmenu mena poplatok podľa cenníka leteckej spoločnosti.
"Cestujúca však môže zmenu priezviska sobášom vydokladovať aj dodatočne a letecká spoločnosť poplatok za zmenu priezviska refunduje," doplnila Ševčíková.
Podľa predajcu leteniek Pelikan.sk sa im ešte nestalo, že by letecká spoločnosť vrátila poplatok za takúto zmenu.
Ševčíková upozorňuje aj na prípad, ak si cestujúca kúpi letenku pod novým priezviskom, ktoré získala svadbou, ale na letisku sa preukáže pasom alebo občianskym preukazom vydaným ešte na jej dievčenské meno.
"V oboch prípadoch je však ideálne už vopred kontaktovať leteckú spoločnosť cez kontaktné centrum alebo telefonicky a zmenu priezviska a čísla cestovného dokladu vopred leteckej spoločnosti nahlásiť," odporučila hovorkyňa.
Podobné je to aj pri darovaní
Pri ceste lietadlom však môžu nastať aj niektoré neočakávané situácie. Napríklad, ak turista nemôže odletieť, a tak letenku daruje alebo predá niekomu inému.
"Zmena mena cestujúceho na letenke kúpenej pôvodne na iné meno je možná, avšak za poplatok podľa cenníka leteckej spoločnosti," upozornila Ševčíková. Možná je aj zmena dátumu, času alebo miesta odletu či príletu, rovnako si však podľa nej letecké spoločnosti za tento úkon účtujú poplatky.
Podľa Patrik Vasa z Pelikan.sk to neplatí pre všetky letecké spoločnosti. Pri väčšine tradičných dopravcov, zmena mena v najnižších cenových triedach možná nie je ani za poplatok. Ďalšie poplatky ako zmeny dátumov, trasy atď. sú vždy možné podľa podmienok kúpenej letenky.

Ševčíková zároveň pripomenula, že pri kúpenej letenke je možné zmeniť dátum, čas, meno cestujúceho aj linku, ale nie je možné celú letenku stornovať a vrátiť za ňu peniaze.
"Je to možné len v prípade, ak má cestujúci kúpenú napríklad biznis letenku, v rámci ktorej letecká spoločnosť takúto službu poskytuje," dodala Ševčíková. Alebo ešte v prípade, ak mal turista stornovanie letenky poistené v poisťovni.
Patrik Vas upozorňuje, že podmienky storna určujú konkrétne podmienky danej letenky. Existujú letenky nerefundovateľné, ale aj refundovateľné za poplatok. Nemusia to byť exkluzívne letenky do biznis triedy, vyššie cenové triedy v ekonomickej triede sa dajú zrušiť tiež.