Praha: Lanovka na Petřín má 125 rokov

Pražská pozemná lanovka meria 510 metrov a prekonáva 130 metrovú výšku.

Pozemná lanovka na Petřín.(Zdroj: flickr/cc/Brekhus)

Pražská pozemná lanovka na Petřín v pondelok oslávila 125. výročie od začiatku prevádzky. Prvýkrát začala voziť nahor k rozhľadni návštevníkov Jubilejnej výstavy z Újezdu na Petřín 25. júla 1891.

V prvých rokoch prevádzky fungovala na vodu - "vodní převahu". V hornej stanici sa do zásobníka lanovkového vozňa načerpalo také množstvo vody, ktoré prevážilo hmotnosť ľudí vo vozni na spodnej stanici.

Tento lacný princíp navrhli inžinieri Reiter a Štěpán. Strojvodca lanovku len brzdil. V dolnej stanici vodu vypustil a celý cyklus sa opakoval. Pri letnom nedostatku vody na Petříne však lanovka nepremávala. 

Počas 1. svetovej vojny lanovka prestala premávať a k obnoveniu prevádzky prišlo až po jej rekonštrukcii a elektrifikácii  v roku 1932. Koľajisko predĺžili až za "Hladovú stenu" na dnešných 510 metra.

Za hodinu dokázala prepraviť až 2 600 ľudí. Fungovala potom až do prvého zo zosuvov  pôdy na svahuPetřína 7. júna 1965.

Zosuvy pokračovali aj neskôr, podľa geologického prieskumu boli na príčine vodou nasiaknuté ílovité vrstvy na pieskovcovom podloží svahu. Do roku 1967 sa tak zničili asi dve tretiny trate.

Lanovka začala premávať až o 20 rokov od poslednej jazdy, 15. júna roku 1985, už ako súčasť pražskej MHD. Najkritickejšie úseky spevnil železobetónový rošt ukotvený do skalného podložia. Ako pohon stále slúži pôvodný stroj z roku 1931.

Ďalšiu obnovu zažila pozemná lanovka v rokoch 2015-16.  

Fakty

  • Lanovka meria 510 metrov a prekonáva prevýšenie 130 metrov.
  • Má tri zastávky  - Újezd, Nebozízek a Petřín.
  • Ročne prepraví 1,9 milióna cestujúcich.
  • Podľa letného cestovného poriadku premáva každých desať minút. Platia na nej turistické a prestupné cestovné lístky pražskej MHD. 

 

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 20 660
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 850
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 260
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 883
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 249
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 676
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 523
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 442
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 387
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 029