SME
Pondelok, 30. január, 2023 | Meniny má Ema

Ostrov Sv. Helena: Na letisku za 350 miliónov sa nedá pristáť

Využívanie letiska totiž znemožňujú silné vzdušné prúdy.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)

JAMESTOWN/VIEDEŇ. Obyvatelia ostrova Svätá Helena, ktorý sa nachádza v južnom Atlantiku, sa dožadovali 80 rokov vybudovania letiska. Dokončili ho v apríli a v máji sa už malo začať používať. Dva testovacie pokusy o pristátie ukázali, že ho využívať nebudú môcť. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rovnako ako v roku 1815, keď na ostrov dopravili do vyhnanstva francúzskeho cisára Napoleona Bonaparta, môžu ho opúšťať a vracať sa domov len loďami. Informoval o tom portál denníka Die Presse.

Silné vzdušné prúdy

Využívanie letiska za 350 miliónov eur (£285 miliónov) znemožňujú silné vzdušné prúdy. Hneď za rozjazdovou dráhou dlhou 1500 metrov sa nachádza 300 metrov hlboký zráz, ktorý by bol výzvou pre pilotov aj bez nepredvídaných poryvov vetra.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Madeira: Tu pristávajú len najlepší piloti Čítajte 

A v dohľadnom čase sa na tom nič nezmení. Správa ostrova odložila využívanie letiska na neurčito.

Na ostrov, ktorý je britským zámorským územím, sa pošta dopravuje jedným z posledných parníkov britskej koruny.

Po dokončení letiska sa uskutočnili dva testovacie lety. Nevydarili sa. Vzdušné prúdy sú nevyspytateľné a silné, že znemožňujú odlety i pristávania lietadiel. Silný vietor mení smer prúdenia  v stotine sekundy a pre lietadlá je veľkým nebezpečenstvom.

Načítavam video...

Pilotom juhoafrickej spoločnosti Comair s Boeingom 737-800 sa podarilo pri testovaní v apríli pristáť až na druhýkrát, lebo ich stroj vietor silno odkláňal od pristávacej dráhy. Ďalšie pokusy sa odvtedy už nerobili.

O vybudovaní letiska na ostrove, ktorý by mohlo vďaka leteckému spojeniu navštevovať mnoho turistov, sa začalo reálne uvažovať po roku 2000.

SkryťVypnúť reklamu

Správa ostrova vtedy pripravila začatie stavby, ale finančná kríza v roku 2008/2009 projekt odsunula. Až v roku 2011 bola podpísaná dohoda o jeho výstavbe.

Načítavam video...

Zasiahla do životného prostredia

S letiskom sa spájali nádeje na oživenie ekonomiky ostrova. Najmä pre vzdelaných ľudí neboli a nie sú na ostrove pracovné príležitosti. V rokoch 1998 až 2008 sa počet Saintanov, ako ich nazývajú, znížil z 5200 na 4300. Vždy, keď poštový parník opúšťa prístav, odváža aj niekoľkých vysťahovalcov.

Letisko, ktoré stálo už 350 miliónov eur, namiesto rozpočtovaných 150 miliónov, však predpokladaných 200.000 turistov ročne nezabezpečí. A tým ani plány na oživenie miestnej ekonomiky

Jeho výstavba zasiahla do životného prostredia ostrova. Rovnú plochu pre pristávaciu a odletovú dráhu stavitelia dosiahli odstránením dvoch kopcov, zasypaním údolia a premostením.

SkryťVypnúť reklamu

Stavalo sa štyri roky

Takmer dva roky navážalo 19 nákladných áut na dráhu štrk, zeminu a kamenivo. Cement sa dopravoval z Namíbie. Výstavba letiska trvala štyri roky.

V pozadí takých chybných investícií sú veľmi optimistické odhady ich využívania cestujúcimi a niekedy aj právne záležitosti.

Na podobné investičné ruiny je bohaté predovšetkým Španielsko.

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  2. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  3. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  6. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  7. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  8. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  1. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  2. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  3. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  4. Svalovice sa netreba obávať
  5. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  6. Study program MANAGEMENT in English language
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  8. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 195
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 538
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 005
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 744
  5. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 592
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 584
  7. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 1 317
  8. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 919
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Soňa Kallová: Pri pobreží Indického oceánu, Keňa
  2. Ladislav Kucharik: India 3 dôležitý hrob a pevnosť
  3. Lubo Repka: Helikoptérou na El Mirador v Guatemale
  4. Lubo Repka: Tikal - najslávnejšie mesto Mayov v Guatemale
  5. Miroslav Galovič: Zimný Londýn. Part 02 - Uličné pojazdné veterány (s bonusom od Harryho Pottera) a dva moderné kúsky.
  6. Martin Majzlan: NP Serengeti – Nekonečné pláne, divoká zver a drkotajúce zuby
  7. Peter Chovanec: Hory a jurty Kirgizska
  8. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Kamenné tváre a Obelisk
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 28 417
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 15 664
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 261
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 5 952
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 575
  6. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 3 877
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 825
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 735
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu