Ostrov Sv. Helena: Na letisku za 350 miliónov sa nedá pristáť

Využívanie letiska totiž znemožňujú silné vzdušné prúdy.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/AP)

JAMESTOWN/VIEDEŇ. Obyvatelia ostrova Svätá Helena, ktorý sa nachádza v južnom Atlantiku, sa dožadovali 80 rokov vybudovania letiska. Dokončili ho v apríli a v máji sa už malo začať používať. Dva testovacie pokusy o pristátie ukázali, že ho využívať nebudú môcť. 

Rovnako ako v roku 1815, keď na ostrov dopravili do vyhnanstva francúzskeho cisára Napoleona Bonaparta, môžu ho opúšťať a vracať sa domov len loďami. Informoval o tom portál denníka Die Presse.

Silné vzdušné prúdy

Využívanie letiska za 350 miliónov eur (£285 miliónov) znemožňujú silné vzdušné prúdy. Hneď za rozjazdovou dráhou dlhou 1500 metrov sa nachádza 300 metrov hlboký zráz, ktorý by bol výzvou pre pilotov aj bez nepredvídaných poryvov vetra.

Prečítajte si tiež: Madeira: Tu pristávajú len najlepší piloti

A v dohľadnom čase sa na tom nič nezmení. Správa ostrova odložila využívanie letiska na neurčito.

Na ostrov, ktorý je britským zámorským územím, sa pošta dopravuje jedným z posledných parníkov britskej koruny.

Po dokončení letiska sa uskutočnili dva testovacie lety. Nevydarili sa. Vzdušné prúdy sú nevyspytateľné a silné, že znemožňujú odlety i pristávania lietadiel. Silný vietor mení smer prúdenia  v stotine sekundy a pre lietadlá je veľkým nebezpečenstvom.

Načítavám video...

Pilotom juhoafrickej spoločnosti Comair s Boeingom 737-800 sa podarilo pri testovaní v apríli pristáť až na druhýkrát, lebo ich stroj vietor silno odkláňal od pristávacej dráhy. Ďalšie pokusy sa odvtedy už nerobili.

O vybudovaní letiska na ostrove, ktorý by mohlo vďaka leteckému spojeniu navštevovať mnoho turistov, sa začalo reálne uvažovať po roku 2000.

Správa ostrova vtedy pripravila začatie stavby, ale finančná kríza v roku 2008/2009 projekt odsunula. Až v roku 2011 bola podpísaná dohoda o jeho výstavbe.

Načítavám video...

Zasiahla do životného prostredia

S letiskom sa spájali nádeje na oživenie ekonomiky ostrova. Najmä pre vzdelaných ľudí neboli a nie sú na ostrove pracovné príležitosti. V rokoch 1998 až 2008 sa počet Saintanov, ako ich nazývajú, znížil z 5200 na 4300. Vždy, keď poštový parník opúšťa prístav, odváža aj niekoľkých vysťahovalcov.

Letisko, ktoré stálo už 350 miliónov eur, namiesto rozpočtovaných 150 miliónov, však predpokladaných 200.000 turistov ročne nezabezpečí. A tým ani plány na oživenie miestnej ekonomiky

Jeho výstavba zasiahla do životného prostredia ostrova. Rovnú plochu pre pristávaciu a odletovú dráhu stavitelia dosiahli odstránením dvoch kopcov, zasypaním údolia a premostením.

Stavalo sa štyri roky

Takmer dva roky navážalo 19 nákladných áut na dráhu štrk, zeminu a kamenivo. Cement sa dopravoval z Namíbie. Výstavba letiska trvala štyri roky.

V pozadí takých chybných investícií sú veľmi optimistické odhady ich využívania cestujúcimi a niekedy aj právne záležitosti.

Na podobné investičné ruiny je bohaté predovšetkým Španielsko.

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  3. Platbami kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  4. Slovenské ovocie a zelenina - máme ich v obchodoch dostatok?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  7. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  8. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  9. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Slovensko spieva koledy
  2. Workshop Inštitútu Ronalda Coasa na EU v Bratislave
  3. Stavbárska olympiáda 2018/19 vás očakáva
  4. Diplomacia v praxi – unikát, ktorý funguje dodnes
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Slovenské ovocie a zelenina - máme ich v obchodoch dostatok?
  7. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  9. Autokamery Mio a navigace teď s 3letou záruční dobou
  10. Move in immediately, if you feel like it
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 42 742
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 15 390
  3. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 10 103
  4. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 7 803
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 7 750
  6. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 7 484
  7. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 7 361
  8. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 6 242
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 861
  10. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 736