SME
Streda, 10. august, 2022 | Meniny má Vavrinec

Kamióny budú za cesty platiť viac a elektronicky

BRATISLAVA - Európska únia sa včera dohodla na nových pravidlách spoplatňovania nákladných áut. Ministri dopravy únie rozhodli, že súčasné poplatky sa budú môcť zvýšiť a budú ich platiť aj menšie nákladné vozidlá. Pravidlá, ktoré citlivo vnímajú najmä ..

Kamiónov po vstupe do únie pribudlo. Od polovice budúceho roku ich čaká nový mýtny systém. FOTO - TASR

BRATISLAVA - Európska únia sa včera dohodla na nových pravidlách spoplatňovania nákladných áut. Ministri dopravy únie rozhodli, že súčasné poplatky sa budú môcť zvýšiť a budú ich platiť aj menšie nákladné vozidlá. Pravidlá, ktoré citlivo vnímajú najmä alpské krajiny na čele s Rakúskom, dovolia spoplatňovať aj autá nad tri a pol tony, pričom doteraz sa vzťahovali len na 12 a viac tonové autá.

Členské štáty budú mať právo vyžadovať rozdielne poplatky podľa veľkosti vozidla, jeho váhy, úrovne zaťaženia životného prostredia a podľa času prejazdu. Príplatky sa majú podľa dohody pohybovať od 15 do 25 percent.

Slovenské mýtne

Spoplatňovanie dopravy je aktuálnou otázkou aj na Slovensku. Podľa ministerstva dopravy má od budúceho roku fungovať nový mýtny systém. Na diaľniciach a rýchlostných cestách plánuje zaviesť elektronické spoplatnenia pre nákladné vozidlá ťažšie ako 3,5 tony. Návrh zákona o mýtnom je v pripomienkovom konaní. Tender na dodávateľa systému má ministerstvo vyhlásiť v polovici tohto roku.

Podľa neoficiálnych informácií týždenníka Trend sú predbežné odhadované náklady 1,5 až 2 miliardy korún plus prevádzkové výdavky. Odhady príjmov Výskumného ústavu dopravného predstavujú 3,93 miliardy korún, v prípade, že budú spoplatnené diaľnice a cesty 1. triedy.

Ministerstvo argumentuje tým, že mýtne pomôže získať peniaze na zlepšovanie zlého stavu slovenských ciest. Podľa údajov Slovenskej správy ciest, ktorá robí orientačnú ročnú štatistiku prejazdov kamiónov po diaľniciach, badať na Slovensku nárast počtu kamiónov. "Intenzita ich prejazdov cez Slovensko sa zvýšila najmä po našom vstupe do únie," potvrdili aj na ministerstve dopravy.

Podľa Ľuboslava Žilinčíka z Výskumného ústavu dopravného, "nárast počtu kamiónov a preťažovanie nákladných vozidiel spôsobuje poškodenie cestnej komunikácie, zvyšuje hluk a vibrácie z cestnej premávky, má negatívny vplyv aj na bezpečnosť cestnej dopravy".

Veľké problémy s nárastom dopravy nedávno ohlásili Vysoké Tatry. Tatranské obce ťažko znášajú nový nápor, o ktorý sa postarali kamióny zvážajúce drevo po veternej smršti. Tatranská cestná sieť nebola stavaná pre nákladnú dopravu.

Proti zvyšovaniu poplatkov za nákladné autá je združenie autodopravcov Česmad. "Poplatky za cestnú infraštruktúru sú pre dopravcov citlivou záležitosťou, pretože sa výrazne dotýkajú nákladov ich podnikania," povedal TASR hovorca Česmadu Roman Kment v reakcii na dohodu európskych ministrov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  2. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  1. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  6. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  7. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 10 649
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 647
  3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 6 508
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 5 270
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 3 816
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 496
  7. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 3 401
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 2 708
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  2. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  3. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  4. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  5. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  6. Soňa Fröhlichová: Na švajčiarskej hore Mont Fort servírujú syrové fondue vo výške 3300 metrov nad morom
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 127 806
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 117
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 400
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 357
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 6 003
  6. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 5 375
  7. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 253
  8. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 2 852
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu