Koloseum je po očiste opäť ozdobou Ríma

Po vyčistení znovu vynikla krása travertínu, z ktorého bolo Koloseum postavené.

Pracovníci kontrolujú priebeh rekonštrukčných prác na Koloseu.(Zdroj: TASR/AP)

RÍM. Koloseum po rozsiahlej vonkajšej očiste, pri ktorej zo sčernatého povrchu slávneho amfiteátra odstránili vrstvy sadzí a špiny, v piatok oficiálne predstavili verejnosti.

Rekonštrukciu najslávnejšej pamiatky Talianska s nákladmi v celkovej výške 25 miliónov eur zaplatila spoločnosť Tod's vyrábajúca luxusnú obuv a ďalší kožený tovar.

Jej zakladateľ Diego Della Valle reagoval na výzvu vlády, aby súkromný sektor pomohol prázdnej štátnej pokladnici v starostlivosti o talianske umelecké a archeologické pamiatky a prevzal nad nimi patronát.

Článok pokračuje pod video reklamou

V prvej etape obnovy sa tri roky čistil vonkajšok Kolosea. Robilo sa to ručne pomocou rozprašovačov vody a jemného kefovania. Stenám z vápenca to vrátilo prirodzenú svetlú farbu. Tieto práce stáli približne 6,5 milióna eur.

Antická pamiatka zo zoznamu svetového dedičstva UNESCO bola po celý čas otvorená pre turistov. Lešenie zakrývalo vždy iba tú časť, na ktorej sa pracovalo.

Prečítajte si tiež: Koloseum po trojročnej obnove žiari, rekonštrukciu zaplatila súkromná firma

Nie je to taká ruina, ako sa na prvý pohľad zdalo

Ďalšia časť obnovy zahŕňa výstavbu návštevníckeho centra s kaviarňou a podoprenie Kolosea v jeho spodnej časti, kde gladiátori pred stáročiami bojovali s divými zvermi pre pobavenie Rimanov.

Reštauračné práce viedla architektka Gisella Capponiová. Po skončení prvej etapy povedala, že vyčistenie umožnilo opätovne si uvedomiť krásu travertínu, z ktorého bolo Koloseum postavené.

Špina, ktorú odstránili, "vyvolávala dojem, že je amfiteáter oveľa väčšou ruinou, ako to je v skutočnosti", citovala ju tlačová agentúra AP.

Koloseu prospieva aj obmedzenie dopravy na priľahlom bulvári, kam sa počas pracovných dní dostanú len autobusy a taxíky. Cez víkendy je vyhradený chodcom a cyklistom.

Majitelia obchodov a iných prevádzok v okolí proti obmedzeniu dopravy ostro protestovali, ale riaditeľka Kolosea Rossella Reová na ňom trvá.

"Ak by sa sem hustá premávka vrátila, stačili by tri či štyri roky a Koloseum by opäť pokrývala špina," zdôraznila.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  2. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  3. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  4. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  5. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  6. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  7. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  8. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  9. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  10. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 16 720
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 975
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 482
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 719
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 593
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 527
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 184
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 5 939
  9. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 5 256
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 941