Cesta k hradu Gemer vedie aj meandrami

Poloha: Rimavská kotlina - východná časť.

Východiskový bod: Gemerská Panica, zastávka SAD, stanica ŽSR, parkovisko. Cieľový bod: Gemer, zastávka SAD, stanica ŽSR, parkovisko. Časový rozvrh: Gemerská Panica - Bretka 1/2 h - Prielom Muráňa 1/2 h - Pamätný dub 1 h - Lipová studňa 3/4 h - Gemer 1 h. Spolu: 3 3/4 h. Prevýšenie: 116 m.

Náročnosť: Nenáročný pohodlný výlet po lesných cestách a chodníkoch. Z Rimavskej kotliny smeruje k prírodnej pamiatke Prielom Muráňa, ktorá sa rozkladá na ploche 39,5 ha a predstavuje kaňonovito meandrujúci úsek rieky Muráň. Neskôr trasa pokračuje lesným a lúčnym prostredím Licinskej pahorkatiny a v závere sa popod gemerský hradný vrch vracia na okraj Rimavskej kotliny. Celá trasa vedie po zelenej turistickej značke a je dobre značkovaná.

Základná trasa: Začneme pri železničnej zastávke Gemerská Panica (194 m), ktorá leží severne od obce. Pokračujeme po zelenej značke (5483) asfaltovou cestou do neďalekej obce Bretka (196 m). Poniže kostolíka a ruiny kaplnky odbočíme doľava cez potok. Z obce smerujeme po zeleno značkovanej poľnej ceste. Prejdeme popri hospodárskych budovách a pôjdeme vpravo po lúke.

Neďaleko sa nachádza verejnosti neprístupná, 93 metrov dlhá Horná Mašianska jaskyňa, ktorá je známa ako archeologické nálezisko a hniezdisko veľkého množstva netopierov. Onedlho vojdeme do kaňonovitého úseku toku Muráňa. Pokračujeme popri pokojne tečúcej vode príťažlivým úzkym chodníkom, ktorý lemujú strmé skalnaté brehy.

V rozšírení kaňonu smerujeme doľava hore lúkou s porastom jalovca. Vpravo sa pred nami otvorí výhľad na skalné steny Prielomu Muráňa lemované listnatým lesom. Klesneme cez les, až prídeme k meandrom Muráňa. Onedlho sa ocitneme na rázcestí Prielom Muráňa (190 m). Opustíme tok rieky a dlhým miernym stúpaním po zeleno značkovanom chodníku prejdeme úzkou zalesnenou dolinkou. V jej rozšírení odbočíme doľava a pohodlne pokračujeme po zvážnici.

Z lesa vyjdeme na okraj lúky a prídeme na rázcestie Pamätný dub (290 m), ktorému dominuje majestátny starý dub. Pokračujeme doľava cez lúku a minieme posed. Krátko vystúpime lesom a prídeme na okraj výraznejších lúk zvažujúcich sa západným smerom, z ktorých je malebný výhľad na okolie Licinskej pahorkatiny. Pekným prostredím na okraji dubového lesa pôjdeme k rázcestiu Lipová studňa (303 m). Nasledujúci úsek trasy vedie pohodlne lesom. V závere otvoreným terénom zostúpime na okraj Rimavskej kotliny. Pomedzi prvé budovy obce Gemer prídeme na úzku asfaltovú cestu. Tvarové značky po ľavej strane nás asi o 10 minút privedú na vrcholovú plošinu bývalého hradu Gemer.

Hradisko tu existovalo už v 10. storočí, neskôr sa stalo správnym centrom širokého okolia. Majitelia ho niekoľkokrát prebudovali na strážnu pevnosť a kamenný hrad, ktorý v roku 1459 dobyl a výrazne poškodil kráľ Matej I. Korvín. Počas tureckých vojen v 16. storočí bol hrad definitívne zničený. Hradné miesto je dnes málo nápadné, pretože je prerastené vegetáciou.

Z vrcholovej hradnej plošiny zídeme na zeleno značkovanú cestu, po ktorej onedlho prídeme do centra obce Gemer (182 m).

(Turistický sprievodca Slovenský kras - Horný Gemer z edície S batohom po Slovensku)