Ružomberok: Namiesto úzkokoľajky funguje CykloKorytnička

Na trase bývalej úzkokoľajky z Ružomberka do Korytnice od soboty slúži cyklistom aj peším CykloKorytnička.

Namiesto úzkokoľajky funguje medzi Ružomberkom a Korytnicou CykloKorytnička.(Zdroj: Jaroslav Moravčík, CykloKorytnička)

RUŽOMBEROK. V sobotu oficiálne otvorili CykloKorytničku  z Ružomberka do Korytnice. Náučno-relaxačná trasa pre peších turistov, bežcov i cyklistov má približne 25 kilometrov a prakticky kopíruje bývalú trať úzkorozchodnej železnice.

"Napriek tomu, že zatiaľ nejde o legalizovanú cyklistickú trasu, budeme robiť všetky kroky smerujúce k tomu, aby to v budúcnosti tak bolo," uviedol Martin Hromada z Mestského úradu v Ružomberku.

Trasa má vďaka svojej železničnej minulosti mierny profil bez náročného stúpania, je preto vhodná najmä pre rodiny s deťmi.

Na hranici národných parkov

Popri CykloKorytničke sú informačné tabule o histórii železnice, o prírode a tiež o zaujímavostiach v okolí. CykloKorytnička vedie na hranici dvoch národných parkov - Nízkych Tatier a Veľkej Fatry.

"Do októbra 2015 bola pre cyklistov prejazdná z Ružomberka len po Liptovskú Osadu. Teraz je okrem mosta a pozemku v správe vodární pred Liptovskou Osadou trasa CykloKorytničky prejazdná v plnej dĺžke," doplnil Hromada.

Oficiálna cyklotrasa smerom na Donovaly vedie po ceste prvej triedy, hoci frekvencia vozidiel v tomto úseku je veľmi vysoká.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Donovaly nahradili Veľký Šturec

Najlepším riešením je samostatný cyklochodník a využiť naň pôvodný koridor železničky, takzvané Korýtko. Od jesene 2015 sa začali práce na jej výstavbe, ktoré prerušili iba počas zimy.

"Vyčistili a upravili sme úsek približne osem kilometrov. Celkovo sme do projektu investovali 8 000 eur," povedala riaditeľka Oblastnej organizácie cestovného ruchu Región Liptov Darina Bartková.

"Sponzorské dary v podobe desiatok nákladných áut štrku, piesku, požičanie strojov mali hodnotu niekoľko desiatok tisíc eur. Spoločne s Liptovskou Osadou a Liptovskými Revúcimi sme tiež dostali od automobilky v Žiline grant  zhruba 12.000 eur, " opísal zástupca primátora Ružomberka Oldrich Lauko.

CykloKorytnička vďačí za vznik dobrovoľníkom

Na projekte spolupracovalo aj množstvo dobrovoľníkov z Ružomberka a okolia bez nároku na mzdu.

Najnáročnejšia bola rekonštrukcia mostov na bývalej trati úzkokoľajky. Z pôvodných zostali za štyri desaťročia od skončenia prevádzky len fragmenty.

Úzkorozchodná železnička tzv. Korýtko premávala od mája 1908. Jej trasa merala 23,5 km a 3 až 5 vagónovú súpravu ťahal parný rušeň U 37.006.

Počas SNP tiež slúžila na prevoz ranených povstalcov do poľnej nemocnice v kúpeľoch Korytnica. Začiatkom septembra 1974 ju však hneď po veľkolepých oslavách SNP zrušili.

Okrem dobových prvkov na trase pripomína pôvodnú Korytničku aj pôvodný parný rušeň v parku pred železničnou stanicou.

 

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  3. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  4. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 263
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 3 790
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 510
  4. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 3 250
  5. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 598
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 552
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 435
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 968
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 773
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 723