SME

Radosť pre cestujúcich, pohroma pre ekológov. Harmony of the Seas

Pri plnej rýchlosti motory lode spotrebujú takmer 369-tisíc litrov paliva behom jediného dňa.

Na lodi je 2.747 kajút s rôznou úrovňou zariadenia.Na lodi je 2.747 kajút s rôznou úrovňou zariadenia. (Zdroj: TASR/AP)

LONDÝN. Keď sa výletná loď Harmony of the Seas dostatočne vzdialila od prístavu v britskom Southamptone, vypla pomocné motory. Šestnásť poschodí vysoké plávajúce mesto naštartovalo svoje tri obrovské dieselové motory a zamierilo na šíre more do Barcelony.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Taký bol začiatok prvej ostrej plavby najväčšej výletnej lode na svete do Stredozemného mora. Je určená pre 6780 cestujúcich a 2100 členov posádky.

Prečítajte si tiež: Harmony of the Seas priplávala do Southamptonu Čítajte 

Záujem o plavbu výletnou loďou sa každoročne zvyšuje. Rastie tak nielen ich veľkosť, ale aj ich počet. Obri morí a oceánov tak prispievajú k znečisťovaniu ovzdušia.

SkryťVypnúť reklamu

Pri plnej rýchlosti každý z trojice 16-valcových motorov Harmony of the Seas spotrebuje za hodinu približne 5 100 litrov nafty, za jediný deň to je asi 369-tisíc litrov.

Britský prístav trpí pod náporom lodí

"Cítime to a vidíme. Tieto lode sú ako bloky bytoviek. Niekedy je ich v prístave viac ako päť naraz. Vietor zanáša spaliny ich motorov priamo do mesta," opísal situáciu pre britský Guardian obyvateľ Southamptonu Colin MacQueen.

Royal Caribbean, vlastník Harmony of the Seas, sa bráni, že loď má najnovší a najefektívnejší systém kontroly znečistenia, aký sa doteraz nainštaloval na výletnú loď.

Nemeckí a belgickí analytici odhadujú, že takto veľké lode denne spotrebujú najmenej 150 ton paliva. Do ovzdušia tak smeruje množstvo síry a oxidu dusičitého.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Desaťposchodová šmykľavka a robotickí barmani. Ako vyzerá najväčšia výletná loď Čítajte 

Kritika od ekológov

"Spoločnosti vytvárajú obraz čistého a ekologického turizmu. Opak je pravdou. Lode majú menej kvalitné palivo a tým vytvárajú také množstvo emisií ako päť miliónov áut," tvrdí Daniel Rieger, z nemeckej environmentálnej skupiny Nabu.  

Nabu mapuje úroveň znečistenia v nemeckých prístavoch. "Palivo používané v lodnej doprave uvoľňuje pri spaľovaní 3500-krát viac síry ako nafta  do áut," kritizuje Rieger.

Načítavam video...

Southampton je najrušnejší terminál výletných lodí v Európe a zároveň druhý najväčší britský prístav pre kontajnerové lode. Je tiež jedným z deviatich miest, ktoré spomína Svetová zdravotnícka organizácia pre nadmieru znečistené ovzdušie aj napriek tomu, že v nich sídlia len malé továrne.

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Tridsať rokov učí ľudí šoférovať. Čo je problém dnešných vodičov?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  2. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 19 790
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 052
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 212
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 859
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 968
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 671
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 1 587
  8. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac 1 582
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  2. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  3. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  4. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  8. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 24 904
  2. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 21 291
  3. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 14 315
  4. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 11 446
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 264
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 881
  7. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 7 871
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 6 905
  1. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  2. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  3. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  4. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
  5. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  6. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  7. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  8. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
SkryťZatvoriť reklamu