Radosť pre cestujúcich, pohroma pre ekológov. Harmony of the Seas

Pri plnej rýchlosti motory lode spotrebujú takmer 369-tisíc litrov paliva behom jediného dňa.

Na lodi je 2.747 kajút s rôznou úrovňou zariadenia.(Zdroj: TASR/AP)

LONDÝN. Keď sa výletná loď Harmony of the Seas dostatočne vzdialila od prístavu v britskom Southamptone, vypla pomocné motory. Šestnásť poschodí vysoké plávajúce mesto naštartovalo svoje tri obrovské dieselové motory a zamierilo na šíre more do Barcelony.

Taký bol začiatok prvej ostrej plavby najväčšej výletnej lode na svete do Stredozemného mora. Je určená pre 6780 cestujúcich a 2100 členov posádky.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Harmony of the Seas priplávala do Southamptonu

Záujem o plavbu výletnou loďou sa každoročne zvyšuje. Rastie tak nielen ich veľkosť, ale aj ich počet. Obri morí a oceánov tak prispievajú k znečisťovaniu ovzdušia.

Pri plnej rýchlosti každý z trojice 16-valcových motorov Harmony of the Seas spotrebuje za hodinu približne 5 100 litrov nafty, za jediný deň to je asi 369-tisíc litrov.

Britský prístav trpí pod náporom lodí

"Cítime to a vidíme. Tieto lode sú ako bloky bytoviek. Niekedy je ich v prístave viac ako päť naraz. Vietor zanáša spaliny ich motorov priamo do mesta," opísal situáciu pre britský Guardian obyvateľ Southamptonu Colin MacQueen.

Royal Caribbean, vlastník Harmony of the Seas, sa bráni, že loď má najnovší a najefektívnejší systém kontroly znečistenia, aký sa doteraz nainštaloval na výletnú loď.

Nemeckí a belgickí analytici odhadujú, že takto veľké lode denne spotrebujú najmenej 150 ton paliva. Do ovzdušia tak smeruje množstvo síry a oxidu dusičitého.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Desaťposchodová šmykľavka a robotickí barmani. Ako vyzerá najväčšia výletná loď

Kritika od ekológov

"Spoločnosti vytvárajú obraz čistého a ekologického turizmu. Opak je pravdou. Lode majú menej kvalitné palivo a tým vytvárajú také množstvo emisií ako päť miliónov áut," tvrdí Daniel Rieger, z nemeckej environmentálnej skupiny Nabu.  

Nabu mapuje úroveň znečistenia v nemeckých prístavoch. "Palivo používané v lodnej doprave uvoľňuje pri spaľovaní 3500-krát viac síry ako nafta  do áut," kritizuje Rieger.

Southampton je najrušnejší terminál výletných lodí v Európe a zároveň druhý najväčší britský prístav pre kontajnerové lode. Je tiež jedným z deviatich miest, ktoré spomína Svetová zdravotnícka organizácia pre nadmieru znečistené ovzdušie aj napriek tomu, že v nich sídlia len malé továrne.

 

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  3. Modern luxury next to the Blue Church
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  6. Moskva alebo Petrohrad?
  7. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 623
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 145
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 138
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 661
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 493
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 427
  7. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 1 377
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 120
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 049
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 813