SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

V Prahe pristálo najväčšie lietadlo na svete

Antonov A 225 - Mrija prevezie turbogenerátor do austrálskeho Perthu.

Antonov An-225 odletel do Prahy z Ukrajiny. Antonov An-225 odletel do Prahy z Ukrajiny. (Zdroj: TASR/AP)

PRAHA. Najväčšie lietadlo na svete Antonov An-225 Mrija pristálo v utorok predpoludním na pražskom Letisku Václava Havla. Priletelo z Ukrajiny a vo štvrtok 12. mája zamieri do Austrálie.

Obrie nákladné lietadlo odvezie do Perthu 117-tonový turbogenerátor, ktorý vyrobila plzenská firma Brush.

Podobné zariadenia sa zvyčajne prevážajú loďou, čo je lacnejšie, doprava však trvá dlhšie. V tomto prípade však zákazník  z Austrálie potrebuje generátor čo najskôr. Letecky by mal do cieľa doraziť o šesť dní.

Skryť Vypnúť reklamu
Načítavam video...

Generátor s rozmermi 8,8 x 3,5 metra bude vyrábať elektrinu pre prevádzku firmy Worsley Alumina, ktorá patrí k najväčším ťažobným spoločnostiam bauxitu a výrobcom hliníka na svete.

Lietadlo Antonov An-225 Mrija vyrobili v roku 1988 v bývalom Sovietskom zväze pôvodne na prevoz raketoplánu Buran. Tento kozmický projekt sa však nepodarilo dotiahnuť do úspešného konca. Dnes sa používa na prevoz nadrozmerných nákladov.

Kódové označenie NATO pre An-225 je Cossack. Dnes to je najdlhšie (84 m) a najťažšie lietadlo s najväčším rozpätím krídel na svete (88,4 metra). Prázdne má hmotnosť 175 ton, maximálna vzletová hmotnosť je 640 ton.

Poháňa ho šesť prúdových motorov, ktoré lietadlu umožňujú  dosiahnuť cestovnú rýchlosť 800 kilometrov za hodinu, maximálna rýchlosť je ešte o 50 kilometrov za hodinu vyššia.  

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Emirates už priamo lieta aj na Nový Zéland Čítajte 

Držiteľ leteckých rekordov

An-225 Mrija je držiteľom absolútnych rekordov v transporte nákladu v jednom kuse (189 980 kilogramov) a transporte nákladu s celkovou hmotnosťou (253 820 kilogramov). Objem nákladného priestoru je 1300 m³.

Podvozok má 32 kolies, niektoré sú riaditeľné a dovoľujú otočiť sa na 60 metrov širokej pristávacej ploche. Dvojité chvostové krídlo rieši problémy pri obtekaní vzduchu pri transporte nákladov na trupe.  

An-225 skonštruovali pôvodne na celkovú vzletovú hmotnosť 600 ton, neskôr ho upravili a hmotnosť stúpla na 640 ton. Obe hodnoty mu  priniesli titul najťažšieho lietadla na svete.

Airbus pre dvojpodlažný dopravný A380 plánuje zvýšiť maximálnu vzletovú hmotnosť na 591,7 ton.

Nákladný Boeing 747 Dreamlifter má väčší objem nákladového priestoru 1840 m³.

Skryť Vypnúť reklamu

Historický Hughes H-4 Hercules (Spruce Goose) má väčšie rozpätie krídel a celkovú výšku, ale je o 20% kratšie. V tomto prípade však išlo o experimentálny stroj, ktorý letel iba jediný raz. 

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  2. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  3. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  4. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  5. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  6. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  9. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  10. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  1. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  4. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch
  6. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  7. Magnetickej rezonancie sa nemusia obávať ani klaustrofobici
  8. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Recruitment allowance as an employment recruitment instrument
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 450
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 14 978
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 755
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 135
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 882
  6. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 183
  7. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 065
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 700
  9. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 016
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 809
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Blanka Ulaherová: Osem hodín v Salzburgu
  2. Martin Majzlan: Žuvanie a svieži dych na maldivský spôsob
  3. Ida Tittelová: Bella Venezia
  4. Ján Urda: Za kostolmi
  5. Miroslav Galovič: Stověžatá Praha trocha jinak aneb sedm pražských zastavení. Dnes páté, Olšanské hřbitovy (Memento Mori)
  6. Pavel Dvořák: Instantná polievka ako SYMBOL LUXUSU?
  7. Soňa Fröhlichová: Švajčiarsky Pilatus (2132 m) – tajomná Dračia hora, opradená legendami a ako bonus slovenský personál
  8. Irena Šimuneková: Túlačky okolo Štrbských plies
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 10 689
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 420
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 726
  4. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 257
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 919
  6. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 745
  7. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 4 420
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 170
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu