Koloseum po trojročnej obnove žiari, rekonštrukciu zaplatila súkromná firma

Obnovu financovala talianska spoločnosť Tod's vyrábajúca luxusnú obuv a ďalší kožený tovar.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/AP)

RÍM. Významná historická pamiatka, rímske Koloseum, sa po troch rokoch vonkajšej obnovy vypína v meste v pôvodnej farebnosti.

Rekonštrukciu financovala talianska spoločnosť Tod's vyrábajúca luxusnú obuv a ďalší kožený tovar. Náklady na obnovu architektonickej dominanty Ríma zverila vláda súkromnej firme - a tá za to dostala práva na komerčné použitie. Nie každý je z toho nadšený. 

Článok pokračuje pod video reklamou

Dokončia prvú fázu projektu

Najslávnejšia pamiatka Talianska bude vyzerať "takmer" rovnako, ako pred 2 000 rokmi, keď tento týždeň dokončia prvú fázu projektu obnovy za 25 miliónov eur. Bude to zapadať aj do atmosféry Medzinárodného dňa ochrany pamiatok a historických sídel, ktorý pripadá na dnešok (18. apríla) a ktorý sa oslavuje od roku 1984.

Travertínový povrch amfiteátra, kde gladiátori v dávnej minulosti bojovali s levmi, bol pôvodne svetlý. Sčernal po desaťročiach vykurovania domov tuhým palivom a pôsobením smogu z cestnej premávky v meste.

Odborníci za posledné tri roky postupne vracali vápencu jeho nádhernú bielu farbu. Dosiahli to sprchovaním vodou a jemným kefovaním.

Takmer ako nové

"Toto priečelie vyzerá takmer rovnako ako v staroveku," uviedla ešte v piatok 15. apríla riaditeľka Kolosea Rossella Reaová pred severnou stranou pamiatky. Táto časť je tou najlepšie zachovanou. Okolo riaditeľky sa pritom mihali davy turistov, priekupníkov so vstupenkami a robotníkov.

Vonkajšie čistiace práce, ktoré stoja 6,5 milióna eur, sa skončia 22. apríla - deň po tom, ako bude Rím oslavovať 2769. výročie svojho založenia. Kým Reaová rozprávala, robotníci skladali posledné diely lešenia.

Čas a zemetrasenia obrali Koloseum o ozdobné prvky ako dekoratívne sochy a lesklé kovové štíty, ktoré odrážali slnečné lúče, čiže fungovali ako svetielkujúce body na zviditeľnenie Kolosea. Na kamenných kvádroch zostala neodstrániteľná patina, ale inak je Koloseum v slušnom stave, dodala Reaová.

Odhalili nové detaily monumentu

Obnova a čistenie odhalili nové detaily tohto monumentu, napríklad množstvo označení lóží a tabuliek oznamujúcich opravy horných poschodí Kolosea z 3. storočia n.l. po veľkom požiari.

Koloseum postavili v rokoch 70 až 80 n. l. na mieste umelého jazera v záhrade Neronovho Zlatého domu (domus aurea Neronis) na konci Forum Romanum. Bola to najväčšia budova v Rímskej ríši a pôvodne slúžila ako amfiteáter. 

Pôvodne sa nazývalo Flaviovský amfiteáter (po latinsky Amphitheatrum Flavium, v taliančine Anfiteatro Flavio) podľa dynastie, z ktorej pochádzali obaja jeho stavitelia. Až neskôr sa vžil názov Koloseum

Obrovskú arénu rímski cisári využívali na verejné popravy a krvavé, divácky atraktívne zápasy gladiátorov či boje s divými zvieratami, alebo po napustení vodou aj na súboje lodí. To všetko mohlo z tribún sledovať až 50.000 ľudí.

Po páde Rímskej ríše sa Koloseum prestal využívať. Jeho južnú časť v 6. storočí väžne poškodilo zemetrasenie, Rimania tiež nepoužívanú budovu používali ako zdroj stavebného materiálu. V súčasnosti sa z Kolosea zachovali asi 2/3 pôvodnej stavby a dnešná podoba Kolosea vyvoláva dojem nedokončenosti. 

Spolu so susedným Forum Romanum to je najobľúbenejšia staroveká atrakcia Ríma. Vlani prilákalo vyše 6,5 milióna návštevníkov a predaj vstupeniek vyniesol 50 miliónov eur.

Priečelie čistili po malých častiach, takže Koloseum zostalo otvorené aj počas prác. V nasledujúcich fázach sa rekonštrukčné práce budú zameriavať na podzemné a vnútorné chodby. Takisto existujú plány na vybudovanie novej predajne vstupeniek a kníhkupectva.

Financuje ju výrobca koženého tovaru

Projekt obnovy Kolosea financuje výrobca koženého tovaru Tod's - ide zatiaľ o najväčšiu zmluvu na súkromné sponzorovanie vo sfére umenia v Talianska. Ďalším pozoruhodným príkladom je obnova rímskej Fontány di Trevi za 2,2 milióna eur, ktorá bola dokončená vlani v novembri vďaka módnemu domu Fendi.

Minister kultúry Dario Franceschini získava peniaze týmto spôsobom, ale niektorí akademici túto prax talianskej vlády odsudzujú ako cynický výpredaj - podľa nich otvára dvere komerčnému využitiu národného kultúrneho dedičstva. Vláda má však ťažkosti s nedostatkom verejných peňazí.

Historik umenia Tomaso Montanari povedal pre DPA, že šéf firmy Tod's, Diego Della Valle, dostal za svoju štedrosť rozsiahle marketingové práva na Koloseum, ale po verejnom pobúrení nad touto zmluvou sa ich radšej úplne vzdal.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Za palivo Shell BMW domov
  3. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  4. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  5. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  7. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  8. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  9. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  10. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  1. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  2. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  3. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  4. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  5. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  6. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  7. Za palivo Shell BMW domov
  8. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  9. Za tankovanie môžete platiť mobilom
  10. Shell zásadne inovoval celý sortiment palív
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 21 035
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 346
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 068
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 12 463
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 630
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 6 025
  7. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 135
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 4 999
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 3 859
  10. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 481