Po Váhu sa znovu plavia plte

Pltníci pod Strečnom otvorili 18. pltnícku sezónu. Po Váhu sa bude pravidelne plaviť 12 pltí.

Pltníci pod Strečnom počas "Odomykania Váhu" 15. apríla 2016. (Zdroj: TASR)

STREČNO. Na  Váhu sa začala 18. pltnícka sezóna. Počas nej  bude približne 50 pltníkov využívať na sedemkilometrovom úseku 12 pltí.

"Máme tu návštevníkov prakticky z celého sveta. Chodia sem z rôznych univerzít, vedeckých inštitúcií, ktoré v rámci svojich aktivít ponúkajú ako sprievodný program práve plte," skonštatoval Pavol Albrecht z Prvej pltníckej a raftingovej spoločnosti.

Návštevníci, ktorí sa prídu previesť, sú pre pltníkov najlepšou reklamou. "Snažíme sa, aby naša služba bola ponúkaná v takom rozsahu a v takej kvalite, aby všetci tí, ktorí ju využijú, boli našimi neplatenými reklamátormi," podotkol Albrecht.

"Raz sem prišiel významný ekológ, ktorý pochádza z neďalekej dedinky Varín, no momentálne žije v Kanade. Dozvedel sa, že tradícia pltníctva, s ktorou je spojené aj jeho detstvo, sa znova obnovila a on pri tvorbe dokumentu o svojom živote prišiel na naše plte a dokument chcel spestriť aj o atmosféru pltníctva," opísal Albrecht .

Pltnícku tradíciu obnovilo v roku 1999 v Strečne desať pltníkov so štyrmi plťami. Plavba sa začína na pltisku Bariérová, kde boli počas druhej svetovej vojny vytvorené umelé prekážky pre pltníkov.

"Odtiaľ prechádzajú plte známymi úsekmi z histórie Margita a Besná, potom popod starý a nový hrad Strečno. Je tam veľa technických a historických zaujímavostí či prírodných krás. O tom všetkom pltníci hovoria návštevníkom počas približne 50-minútovej plavby. Pre mnohých je relaxom, nevedomky si však osvojujú reálie severozápadného regiónu našej krajiny," dodal Albrecht.

Začiatky pltníctva podľa neho siahajú na Slovensku do 11. storočia, najväčší rozmach zaznamenalo v 18., 19. a začiatkom 20. storočia. Nástup železničnej dopravy v rokoch 1915 až 1935 znamenal prakticky zánik pltníctva.

Kolískou pltníctva na Váhu bol Liptov, splavnými tokmi na Slovensku boli Váh, Hron, Kysuca a Orava, najvýznamnejšou bola vážska pltnica.

Dĺžka pltí dosahovala až 40 metrov a najväčšie z nich mohli prepraviť až 180 kubických metrov nákladu. Cieľom plavenia dreva bola až vzdialená Budapešť.